Szanse i ograniczenia modeli pracy asystenta rodziny

Autor

  • Marek Kuźnik Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Teologiczny

Słowa kluczowe:

modele pracy asystenta rodziny, tutoring, interwencja kryzysowa, podejście oparte na rozwiązaniu problemu

Abstrakt

Artykuł dotyczy próby integracji podejść w pracy asystenta rodziny. Jako nowy zawód w opiece społecznej ma on pomagać rodzinom przezywającym trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczych i wychowawczych. Ostatnie lata praktyki w opiece społecznej wskazują jednak, że istnieje potrzeba systematyzacji i podjęcia refleksji nad modelami pracy stosowanymi w praktyce zawodowej asystenta. Refleksja ta winna obejmować między innymi rozstrzygnięcia kwestii: czy jest możliwy wybór najlepszego modelu pracy, czy raczej chodzi o integrowanie i dostosowywanie go do aktualnych warunków? W artykule znajduje się omówienie trzech podstawowych modeli pracy: tutoringu i interwencji kryzysowej oraz podejścia opartego na rozwiązaniu problemu.

Bibliografia

Allena J.G., Fonagya P., Mentalizowanie w praktyce klinicznej, Kraków 2014.

Apelt K., Jabłoński S., Smykowski B., Wojciechowska J., Ziółkowska B., Konstruowanie i ewaluacja projektów, Warszawa 2010.

Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, red. A. Żukiewicz, Kraków 2011.

Berg K.I., Miller D.S., Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu, Łódź 2000.

Brzezińska A., Appelt K., Tutoring nauczycielski – tutoring rówieśniczy: aspekty etyczne, „Forum Oświatowe” 2 (2013), s. 13-29.

Brzezińska A., Kaczan R., Droga do samodzielności. Gdańsk 2009.

Brzezińska A., Portrety psychologiczne człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańsk 2007.

Brzezińska A., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa 2000.

Brzezińska A., Ziółkowska B., Appelt K., Psychologia rozwoju człowieka, Gdańsk 2015.

Brzezińska A.I., IP UA M 2011/2012, Zdrowie publiczne – rola ewaluacji (materiał niepublikowany).

Dębska-Cenian A., Asystowanie – rozważania na temat istoty silnie zindywidualizowanego wsparcia, w: Asystentura rodziny. Nowatorska metoda pomocy społecznej w Polsce, red. M. Szpunar, Gdynia 2010, s. 79.

Dunajska A., Dunajska D., Klein B., Asystentura w pomocy społecznej, Warszawa 2011.

Dziennik Ustaw z 2011, nr 149, poz. 887.

Greenstone J.L., Leviton S.C., Interwencja kryzysowa, tłum. M. Gajdzińska, Gdańsk 2004.

James R.K., Gilliland B., Strategie interwencji kryzysowej, tłum. A. Bidziński, Warszawa 2006.

Kowalik S., Społeczne uwarunkowania diagnozy klinicznej, w: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna, Warszawa 2014.

Krasiejko I., Metodyka działania asystenta rodziny, Katowice 2012.

Krasiejko I., Praca socjalna w praktyce asystenta rodziny. Przykład Podejścia Skoncentrowanego na Rozwiązaniach, Katowice 2011.

Kuźnik M., Kuźnik D., Małżeństwo na wirażu, czyli jak poruszać się sytuacji kryzysowej, Częstochowa 2010.

Kuźnik M., Kuźnik D., Pomocna dłoń. Interwencja kryzysowa w praktyce, Częstochowa 2009.

Malinowski J.A., Role, funkcje i zadania asystenta rodzinnego, w: Asystent rodzinny. Nowy zawód i nowa usługa w systemie wspierania rodzin. Od opieki do wsparcia, red. A. Żukiewicz, Kraków 2011.

Psychologia zdrowia i psychologia kliniczna. Teoria i praktyka, red. J. Brzeziński, L. Cierpiałkowska, Gdańsk 2008.

Sęk H., Heszen I., Psychologia zdrowia, Warszawa 2012.

Sęk H., Psychologia kliniczna a interwencja w kryzysie w sytuacjach traumatycznych i katastroficznych, w: tegoż, Wprowadzenie do psychologii klinicznej, Warszawa 2001.

Szczepkowski J., Praca socjalna – Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach, Toruń 2010.

Topping K., Tutoring – wzajemne wspieranie się w nauce, tłum. Z. Janowska, „Educacional Practices” 5 (2000), s. 56-67.

Wygotski L.S., Wybrane prace psychologiczne II, Poznań 2002.

Pobrania

Opublikowane

2016-06-30

Jak cytować

Kuźnik, M. (2016). Szanse i ograniczenia modeli pracy asystenta rodziny. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 49(1), 198–211. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/15673

Numer

Dział

Artykuły naukowe