Godność człowieka w świetle przykazania miłości nieprzyjaciół. Na podstawie pism świętego Tomasza z Akwinu i błogosławionego Jana Dunsa Szkota

Autor

  • Krzysztof Niewiadomski WSD Braci Mniejszych Kapucynów, Kraków

Słowa kluczowe:

święty Tomasz z Akwinu, błogosławiony Duns Szkot, miłość, nieprzyjaciel, godność, osoba

Abstrakt

Godność człowieka jest unaoczniana przez wiele różnych rzeczywistości, także przez zasady prawa objawionego. W tym kontekście jako ważne jawi się przykazanie miłości nieprzyjaciół, będące szczególnym przypadkiem przykazania miłości bliźniego. Jest ono dokładnie przeanalizowane przez wielkich scholastyków, spośród których wybrano św. Tomasza z Akwinu i bł. Jana Dunsa Szkota, w celu zestawienia ich poglądów. Okazują się one zbieżne: należy kochać w człowieku to, co ma on od Boga, nie zaś to, co jest złe. Ponieważ według prawa objawionego człowiek ma być miłowany zawsze, wynika stąd, że także nieprzyjaciel nie traci nigdy do końca swej ludzkiej godności, w żadnej chwili swego życia. Zachowuje on część obrazu Bożego, którą można miłować, mimo najcięższych grzechów. Godność człowieka jest niezbywalna i powszechna.

Bibliografia

Arystoteles, Topiki, w: tegoż, Dzieła wszystkie, t. 1, tłum. K. Leśniak, Warszawa 1990.

Augustyn, Podręcznik dla Wawrzyńca, czyli o wierze, nadziei i miłości, w: Pisma katechetyczne, tłum. W. Budzik, Warszawa 1952, s. 133-134.

Beda, Bibliorum Sacrorum cum Glossa Ordinaria iam ante quidem a Strabo Fulgensi collecta nunc autem novis cum graecorum, tum latinorum patrum expositionibus locupletata; annotatis etiam iis, quć confuse antea citabantur, locis et postilla Nicolai Lyrani, additionibus Pauli Burgensis ad ipsum Lyranum, ac ad easdem Matthić Toringi replicis, per fratrem Franciscum Feuardentium Ordinis Minorum, Ioannem Dadrćum, & Jacobum Cuilly, doctores theologos Parisienses, t. 2, Venetiis 1603, kol. 745.

Gogacz M., Filozoficzna identyfikacja godności osoby, „Studia Philosophiae Christianae” 25,1 (1989), s. 196-200.

Grzegorz Wielki, Homilie na Ewangelie. Homilia XXX, tłum. W. Szołdrski, Warszawa 1969.

Jan Duns Szkot, Ordinatio, Opera omnia, t. 10, Civitas Vaticana 2007.

Jan Paweł II , Encyklika Veritatis splendor (06.08.1993).

Katechizm Kościoła katolickiego, Poznań 1994.

Liguori A., Theologia moralis, t. 1, Romae 1905.

Pinckaers S., The Pinckaers Reader: Renewing Thomistic Moral Theology, red. J. Berkman, C.S. Titus, tłum. M.T. Noble, M. Sherwin, H. Connolly, Washington 2005.

Prümer D.M., Manuale theologiae moralis, t. 1, Barcinone – Friburgi Brisg. – Romae 1958.

Styczeń T., Problem możliwości etyki jako empirycznie uprawomocnionej i ogólnie ważnej teorii moralności. Studium metaetyczne, Lublin 1972.

Świeżawski S., Dzieje filozofii europejskiej w XV wieku, t. 4: Człowiek, Warszawa 1983.

Tomasz z Akwinu, Quaestiones disputatae De virtutibus. De caritate, w: Opera Omnia, t. 14, Parisiis 1875.

Tomasz z Akwinu, Scriptum Super Sententiis Magistri Petri Lombardi recognovit atque iterum edidit H.P. Maria Fabianus Moos, O. P., t. 3, Parisiis 1933.

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 16: Miłość, t. 16, tłum. A. Głażewski, London 1967.

Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, t. 18: Sprawiedliwość, tłum. F. Bednarski, London 1970.

Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1986.

Pobrania

Opublikowane

2015-12-31

Jak cytować

Niewiadomski, K. (2015). Godność człowieka w świetle przykazania miłości nieprzyjaciół. Na podstawie pism świętego Tomasza z Akwinu i błogosławionego Jana Dunsa Szkota. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 48(2), 371–387. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/15962

Numer

Dział

Artykuły naukowe