Przypowieść o kąkolu w pszenicy (Mt 13,24-30.36-43) w duszpasterskiej interpretacji św. Augustyna

Autor

  • Wojciech Kamczyk Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Teologiczny

Słowa kluczowe:

świętość Kościoła, ezgzegeza, herezje, przepowiadanie, dobrzy i źli chrześcijanie

Abstrakt

Problem „świętości” Kościoła należy do tych wątków teologicznych, które pomimo upływu wieków zachowują swoją aktualność. Dla św. Augustyna w podjęciu tego problemu niezwykle cenną była przypowieść o kąkolu w pszenicy (Mt 13,24-30.36-43). Choć w jej interpretacji kwestie związane z eklezjologią, a także problematyka herezji, zajmowały wiele miejsca, to jednak w homiliach na pierwszy plan wysuwały się kwestie pastoralne oraz sugestie, jak wobec problemu niedoskonałości i grzechu w Kościele powinni zachować się wierzący. W symbolu ziaren zbóż i chwastów widział kaznodzieja dobrych i złych członków wspólnoty. Owo „wymieszanie” dotyczy każdego kościelnego środowiska, a jego odczuwalność jest wskaźnikiem żywotności wspólnoty. Odrębne miejsce w interpretacji perykopy zajmowali heretycy, którzy sami wykluczali się ze wspólnoty. Zwłaszcza donatyści chcieli widzieć w Kościele wspólnotę wolną od grzeszników, przez co sprzeciwiali się nauczaniu Chrystusa, który wzywał do powstrzymania się od przedwczesnego oddzielenia. Nauczanie pastoralne Augustyna koncentrowało się więc na członkach wspólnoty kościelnej, wśród której znajdowali się dobrzy i źli chrześcijanie. Oburzonych gorszącymi sytuacjami nawoływał do cierpliwości, przebaczenia i tolerancji.
Tych, którzy swoją postawą bliscy byli „chwastom”, wzywał do nawrócenia. „Dobre ziarna” zachęcał do wierności i wytrwałości, przypominając, że na „roli Pańskiej” zawsze możliwa jest zmiana. Osąd postępowania i życia chrześcijan zalecał pozostawić do Dnia Sądu, kiedy to nastąpi ostateczne i bezbłędne oddzielenie, zaś wiernych i sprawiedliwych czekać będzie nagroda.

Bibliografia

Źródła

Augustinus Hipponensis, Enarrationes in Psalmos, CCL 38-40, Turnholti 1990.

Augustinus Hipponensis, In Iohannis Euangelium Tractatus, BA 71-75, Paris 1993-2003.

Augustinus Hipponensis, Sermones, NBA 29-35, Roma 1979-2002.

Augustyn z Hippony, Objaśnienia Psalmów, tłum. J. Sulowski, PSP 37-42, Warszawa 1987.

Literatura przedmiotu

Adamiak S., Żydzi w rzymskiej Afryce Północnej, „Biblica et Patristica Thoruniensia” 7 (2014), s. 97-110.

Altaner B., Stuiber A., Patrologia. Życie, pisma i nauka Ojców Kościoła, tłum. P. Pachciarek, Warszawa 1990.

Bober A., Światła ekumeny. Antologia patrystyczna, Kraków 1965.

Drączkowski F., Donatyzm, w: Encyklopedia katolicka, t. 4, Lublin 1986, kol. 111-113.

Dziura R., Manes, w: Encyklopedia katolicka, t. 11, Lublin 2006, kol. 1138.

Eborowicz W., Święty Augustyn Doktor łaski, „Ateneum Kapłańskie” 422 (1979), s. 430-438.

Hamman A.G., Życie codzienne w Afryce Północnej w czasach św. Augustyna, tłum. M. Stafiej-Wróblewska, E. Sieradzińska, Warszawa 1989.

Kamczyk W., „Tota paschalis solemnitas”. Teologia i duszpasterstwo w kazaniach i homiliach św. Augustyna, Katowice 2012 (Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova 12).

Kamczyk W., Perykopa o wskrzeszeniu Łazarza (J 11,1-44) a nauka św. Augustyna o odpuszczeniu grzechów, „Vox Patrum” 57 (2012), s. 247-261.

Kelly J.N.D., Początki doktryny chrześcijańskiej, tłum. J. Mrukówna, Warszawa 1988.

Kołosowski T., Od wolności wyboru wyznania do przymusu religijnego. Ewolucja poglądów biskupa Augustyna z Hippony podczas schizmy donatystycznej w Afryce Rzymskiej, Piła 2000.

Kotula T., Afryka Północna w starożytności, Wrocław 1972.

Leszczyński R.M., Pryscylian, w: Encyklopedia katolicka, t. 16, Lublin 2011, kol. 596-598.

Leszczyński R.M., Pryscylianie, w: Encyklopedia katolicka, t. 16, Lublin 2011, kol. 598.

Longosz S., Eunomiusz, w: Encyklopedia katolicka, t. 4, Lublin 1983, kol. 1303-1304.

Longosz S., Fotyn z Sirmium, w: Encyklopedia katolicka, t. 5, Lublin 1989, kol. 417.

Misiurek J., Arianizm - nauka Ariusza, w: Encyklopedia katolicka, t. 1, Lublin 1973, kol. 911-912.

Pontet M., L`Éxégèse de S. Augustin prédicateur, Aubier 1945.

Stopniak F., Aecjanie, w: Encyklopedia katolicka, t. 1, Lublin 1973, kol. 120.

Szczur P., Lapsi, w: Encyklopedia katolicka, t. 10, Lublin 2004, kol. 495-496.

Szmurło R., Manicheizm, w: Encyklopedia katolicka, t. 11, Lublin 2006, kol. 1143-1148.

Szymusiak J., Ariusz, w: Encyklopedia katolicka, t. 1, Lublin 1973, kol. 920.

Szymusiak J.M., Starowieyski M., Słownik wczesnochrześcijańskiego Piśmiennictwa, Poznań 1971.

Terka M., Nauczanie św. Augustyna o Żydach w świetle „Enarrationes in psalmos”, „Vox Patrum” 57 (2012), s. 677-697.

Wysocki M., Traditores, w: Encyklopedia katolicka, t. 19, Lublin 2014, kol. 953.

Żurek A., „Jeden chrzest w jednym i świętym Kościele” – w poszukiwaniu istoty donatyzmu, w: Ortodoksja, herezja, schizma w Kościele starożytnym, red. F. Drączkowski, J. Pałucki, P. Szczur, M. Szram, M. Wysocki, M. Ziółkowska, Lublin 2012, s. 123-154.

Żurek A., „Mysterium passionis – Corpus et Sanguis Christi – Communio”. Eucharystia sakramentem wtajemniczenia chrześcijańskiego w Kościele łacińskim czwartego i początku piątego wieku, Katowice 2012 (Studia Antiquitatis Christianae. Series Nova 14).

Żurek A., Wstęp, w: św. Augustyn, O chrzcie, tłum. A. Żurek, Kraków 2006 (Źródła Myśli Teologicznej 38), s. 5-23.

Pobrania

Opublikowane

2015-06-30

Jak cytować

Kamczyk, W. (2015). Przypowieść o kąkolu w pszenicy (Mt 13,24-30.36-43) w duszpasterskiej interpretacji św. Augustyna. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 48(1), 101–123. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/15996

Numer

Dział

Artykuły naukowe