Krytyka wiary w przeznaczenie i koncepcja wolnej woli człowieka w traktacie Euzebiusza z Cezarei "Przeciwko Hieroklesowi"

Autor

  • Adam Tondera Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Teologiczny

Słowa kluczowe:

Euzebiusz z Cezarei, Sossianus Hierokles, Apoloniusz z Tiany, Przeciwko Hieroklesowi, determinizm fatalistyczny, Mojry, Konieczność, przeznaczenie, wolna wola, wolny wybór

Abstrakt

Traktat apologetyczny Euzebiusza z Cezarei Przeciwko Hieroklesowi zawiera krytykę filozoficzną i teologiczną determinizmu fatalistycznego, prezentowanego przez Apoloniusza z Tiany w jego nauczaniu o Mojrach i Konieczności. Według Euzebiusza, przypisując własne działanie przeznaczeniu i istotom wyższym, takim jak Mojry i Konieczność, neguje się Opatrzność Bożą, osobistą odpowiedzialność i wolną wolę człowieka. Zwolennik takich poglądów powinien być zatem uważany za bezbożnika i głupca, ale nie za prawdziwego filozofa. W koncepcji chrześcijańskiego autora, człowiek jest wolny w swoim wyborze rzeczy, „które od nas zależą”, i jest odpowiedzialny za swoje wybory.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-31

Jak cytować

Tondera, A. (2012). Krytyka wiary w przeznaczenie i koncepcja wolnej woli człowieka w traktacie Euzebiusza z Cezarei "Przeciwko Hieroklesowi". Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 45(2), 231–244. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/16118

Numer

Dział

Artykuły naukowe