Cicha oczywistość Boga. Rozumność wszechświata w teologicznym ujęciu Josepha Ratzingera/Benedykta XVI

Autor

  • Jerzy Szymik Uniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Teologiczny

Słowa kluczowe:

Logos, sens, rozum, myśl, Bóg, Stwórca, Jezus Chrystus, świat, miłość, byt, chrystologia, teologika, Wcielenie, ciało, historia

Abstrakt

J. Ratzinger/Benedykt XVI traktuje słowa Prologu Ewangelii św. Jana: „Na początku było Słowo (Logos)” jako fundamentalną zasadę całej rzeczywistości, która to zasada decyduje o istotowej, ontycznej rozumności/sensowności wszechświata, gdyż wskazuje na jego początek – Stwórcę. Sens nie jest skutkiem istnienia czy działania, ale jego zasadą – już ze względu na stworzenie, zaś chrystologia uświadamia, że jest w istocie tożsamy z miłością i – konsekwentnie, dlatego – dosiężny w historii i poznawalny dla człowieka (wcielony). Utrzymanie tej „Logosowej” logiki chroni chrześcijańską wiarę przed mitycznością, przemocą, autosoteryzmem i moralizmem. Jedynie pokorne przyjęcie daru i kenotyczne, modlitewne zjednoczenie z Chrystusem – odwiecznym Logosem pozwala człowiekowi rozpoznać właściwy sens świata – cichą oczywistość Boga.

Pobrania

Opublikowane

2012-12-31

Jak cytować

Szymik, J. (2012). Cicha oczywistość Boga. Rozumność wszechświata w teologicznym ujęciu Josepha Ratzingera/Benedykta XVI. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 45(2), 273–287. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/16121

Numer

Dział

Artykuły naukowe