UCZNIOWIE W EWANGELII MARKA I MOTYW BOJAŹNI

Autor

  • Maksimilijan Matjaž Uniwersytet w Lublanie

Abstrakt

Ewangelista Marek skupia swą uwagę na chrystologii. Ważną rolę w tej koncentracji teologii odgrywa motyw bojaźni. Bojaźń uczniów zarówno oznacza ścisły związek z osobą Jezusa i z Jego przepowiadaniem (przez to połączony proces poznania i wiary), jak również odnosi się do tajemnicy Jezusa, czyli do prawdziwego majestatu Jego tożsamości. Ten motyw pochodzi z tradycji Starego Testamentu. Należąc do podstawowych uczuć człowieka i towarzysząc całej egzystencji człowieka, lęk staje się w Starym Testamencie synonimem wiary i terminus technicus prawej pobożności. Przeciwstawiany jest on racjonalnemu poznaniu – w sposób milczący wskazuje na rzeczywistość Boga, stojącą za tym, co konkretne. W tym sensie lęk powinien być uważany za reakcję pozytywną. Wyraźne posługiwanie się motywem bojaźni w perykopach o uczniach wskazuje na pewne zawieszenie pojęć noetycznych w obliczu tajemnicy tożsamości Jezusa. Lęk i wiara nie tworzą alternatywy, lecz są z sobą ściśle powiązane. Przed tym powiązaniem muszą stanąć także uczniowie, jeśli chcą uchwycić tajemnicę osoby Jezusa.

Opublikowane

2023-10-05

Jak cytować

Matjaž, M. (2023). UCZNIOWIE W EWANGELII MARKA I MOTYW BOJAŹNI. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 41(2), 361–370. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/16851

Numer

Dział

Artykuły naukowe