Średniowieczna myśl filozoficzna jako obrona przed dekonstrukcją filozofii współczesnej

Autor

  • Tadeusz Grzesik Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Słowa kluczowe:

dekonstrukcja filozofii, filozofia śreniowieczna, doktryna chrześcijańska, misja ocalenia filozofii

Abstrakt

Proces dekonstrukcji filozofii, rozpoczęty przez myślicieli postmodernistycznych, jest wymierzony nie tylko przeciw filozofii, ale także przeciw europejskiej kulturze i roli, którą filozofia w jej formacji dotychczas odgrywała. Artykuł ma cztery części. W pierwszej – autor przytacza pewne przypadki, obrazujące, jak doszło do obecnego stanu współczesnej filozofii poprzez wzgardę i zawinioną ignorancję filozofii średniowiecznej przez filozofów uchodzących za chrześcijan (przykład Romana Ingardena). Autor przeciwstawia takiej postawie przykład Anzelma z Canterbury jako tego, który nie tylko szukał dogłębnego zrozumienia tego, co wiarą wyznawał, ale który również posługiwał się wolną spekulacją filozoficzną, aby to osiągnąć. W drugiej części rozważana jest próba zdemaskowania przez Rogera Scrutona zła w wywodach Jacques’a Derridy, pojęcia dekonstrukcji filozofii z uwzględnieniem roli, jaką nihilizm i relatywizm odgrywają w tej procedurze. W trzeciej części autor odnosi się do myśli G.K. Chestertona i współczesnych filozofów polskich: J.M. Bocheńskiego, S. Swieżawskiego, B. Skargi, którzy doceniając metafizykę, chrześcijańskie dziedzictwo Europy i myśl średniowieczną, podkreślają, jaką przynoszą one korzyść nie tylko dla duch ludzkiego, ale także dla uchronienia filozofii od grożącej jej dezintegracji obecnej w globalnej ideologii politycznej poprawności i w myśli postmodernistów. W czwartej części rozważana jest myśl Ludwiga Wittgensteina jako tego, którego radykalizm wymierzony jest w filozofię i religię; tego, który był obdarzony poczuciem misji w sprawie ratowania filozofii i religii od absurdów, które stoją na przeszkodzie właściwego funkcjonowania tych dwóch filarów kultury ludzkiej.

Bibliografia

Banasiak B., Filozofia „końca filozofii”. Dekonstrukcja Jacques’a Derridy, Warszawa 1997.

Bocheński J., Wspomnienia, Kraków 1994.

Bocheński J.M., Sto zabobonów, Paryż 1987.

Boecjusz, O pocieszeniu, jakie daje filozofia, tłum. W. Olszewski, Warszawa 1962.

Bremer J., Ludwig Wittgenstein a religia. Wprowadzenie, Kraków 2001.

Chesterton G.K., Heretycy, rozdz. XX, tłum. J. Rydzewska, Warszawa–Ząbki, b.r.w.

Chesterton G.K., Ortodoksja, tłum. A. Szymanowski, Warszawa 1998.

Chesterton G.K., Św. Tomasz z Akwinu, tłum. A. Chojecki, Katowice 1949.

Danneels G., Ewangelizacja „zsekularyzowanej” Europy, tłum. J. Grosfeld, „Znak” 411(1989), s. 3-23.

Devenson H., Fondements d’une culture chrétienne, b.m.w. 1934.

Grzesik T., Anzelm z Canterbury, Warszawa 2004.

Grzesik T., Postawa filozoficzna Ludwiga Wittgensteina na tle jego religijności, w: Filozofia 2.0. Diagnozy i strategie, red. nauk. M. Soin, P. Parszutowicz, Warszawa 2016, s. 163-196.

Kiereś H., Idealizm, w: Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 4, red. A. Maryniarczyk, Lublin 2003, s. 721-726.

Kultura europejska – czas przemian czy czas schyłku. Rozmawiają prof. Barbara Skarga, Paweł Hertz, Krzysztof Zanussi, Anna Koroń-Ostrowska, „Więź” 11 (1995), s. 11-21.

Kurdziałek M., Średniowiecze w poszukiwaniu równowagi między arystotelizmem a platonizmem, Lublin 1996.

Malcolm N., Ludwig Wittgenstein. Wspomnienie, tłum. M. Szczubiałka, Warszawa 2000.

Natanson W., Porządek natury, Kraków 1928.

Natanson W., Wspomnienia i szkice, Kraków 1977.

Ricken F., Filozofia religii, tłum. P. Domański, Kęty 2007.

Sady W., Wittgenstein. Życie i dzieło, Lublin 1993.

Salamucha J., Wiedza i wiara. Wybrane pisma filozoficzne, Lublin, 1997.

Scruton R., An intelligent person’s guide to philosophy, London 1996.

Scruton R., Modern Philosophy. A Survey, London 1994.

Scruton R., Przewodnik po kulturze nowoczesnej, tłum. J. Prokopiuk, J. Przybył, Łódź–Wrocław 2006.

Stein E. (Teresa Benedykta od Krzyża), Autoportret z listów, cz. 3: Listy do Romana Ingardena, tłum. M. Klentak-Zabłocka, A. Wajs, Kraków 2003.

Stein E., Knowledge and Faith, transl. by W. Redmond, Washington DC 2000.

Swieżawski S, O roli, jaką chrześcijaństwo wyznacza filozofii, „Znak” 422-423 (1990), s. 19-30.

Swieżawski S., Istnienie i tajemnica, Lublin 1993.

Swieżawski S., Święty Tomasz na nowo odczytany, Poznań 1995.

Twardowski J., Przed kapłaństwem klękam..., Warszawa 1997.

Wittgenstein L., Notatniki 1914-1916 (fragmenty), w: W. Sady, Uwagi o religii i etyce, Kraków 1995, s. 59.

Wittgenstein L., Uwagi różne, tłum. M. Kowalewska, Warszawa 2000.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-26

Jak cytować

Grzesik, T. (2020). Średniowieczna myśl filozoficzna jako obrona przed dekonstrukcją filozofii współczesnej. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 52(2), 249–265. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/9216

Numer

Dział

Artykuły naukowe