Platformy multimedialne przestrzenią do komunikacji on-line. Nowe wyzwania dla edukacji medialnej

Autor

  • Anna Gębalska-Berekets Wydział Teologiczny Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie

Słowa kluczowe:

edukacja medialna, społeczeństwo sieci, nowe technologie, social media

Abstrakt

Multimedia łączą w sobie wiele form przekazu. Konwergencja mediów i ich różnorodność nie pozostają bez wpływu na percepcję odbiorców. Artykuł podejmuje tematykę związaną z platformami multimedialnymi jako narzędziem służącym komunikacji on-line. Przemiany zachodzące w obszarach aktywności ludzkiej w sieci wymagają właściwego podejścia edukacyjnego.

Bibliografia

Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, tłum. J. Mach, Warszawa 1978.

Betlej A., Edukacja medialna w społeczeństwie sieci, „Edukacja – Technika – Informatyka” 4 (2017), s. 309-314.

Bober, W.J., Powinność w świecie cyfrowym. Etyka komputerowa w świetle współczesnej filozofii moralnej, Warszawa 2008.

Bobryk J.K., Świadomość człowieka w epoce mediów elektronicznych. Znak, język, rzeczywistość, Warszawa 2004.

Burgess J., Green J., YouTube. Wideo on-line a kultura uczestnictwa, tłum. T. Płudowski, Warszawa 2011.

Burszta W., Wirtualizacja kultury i co z tego wynika, w: Religia i kultura w globalizującym się świecie, red. M. Kempny, G. Woroniecka, Kraków 1999, s. 25-38.

Castells M., Społeczeństwo Sieci, tłum. M. Marody, K. Pawluś, J. Stawiński, S. Szymański, Warszawa 2007.

Castels M., The information age: Economy, society and c ulture, vol. 1: The rise of the network society, Oxford 1999.

Demel D., Zapobieganie zachowaniom problemowym dzieci w Internecie jako zadanie dla edukacji medialnej, w: Media w edukacji. Wymiar kulturowy i aksjologiczny, red. A. Roguska, Siedlce 2013, s. 199-211.

Dróżdż M., Duchowość w Sieci, „Curenda” nr 1 (2007), www.currenda.diecezja.tarnow.pl/archiwum/2007/01/art-18.php [dostęp: 31.03.2019].

Garwol K., Portale społecznościowe – szanse i zagrożenia dla młodego człowieka, „Edukacja –Technika – Informatyka” 2 (2016), s. 183-190.

Gębalska-Berekets A., Znaczenie i rola mediów we współczesnej edukacji społeczeństwa informacyjnego, w: Media w edukacji. Wymiar kulturowy i aksjologiczny, red. A. Roguska, Siedlce 2013, s. 85-108.

Jabłońska M., Nieprzejrzystość estetyczna światów dziecięcych, w: Estetyka – sztuka – media, red. M. Jabłońska, Wrocław 2008, s. 173-180.

Juszczyk S., Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów, Toruń 2012.

Kloch J., Kościół w Polsce wobec Web 2.0, Kielce 2013.

Kościański K., Statystyki YouTube. Liczba użytkowników, najpopularniejszy film i inne, www.android.com [dostęp: 11.03.2019].

Lepa A., Funkcja logosfery w wychowaniu do mediów, Łódź 2008.

Levinson P., Nowe nowe media, tłum. M. Zawadzka, Kraków 2010.

Majorek M., Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015.

Morbitzer J., Edukacja wspierana komputerowo a humanistyczne wartości pedagogiki, Kraków 2007.

Oto 10 najpopularniejszych filmów na YouTube w 2017 roku, www.businessinsider.com.pl [dostęp: 20.10.2018].

Pisarek W., Wstęp do nauki o komunikowaniu, Warszawa 2008.

Prensky M., Digital Natives, Digital Immigrants, www.marcprensky.com [dostęp: 1.11.2018].

Roguska A., Media globalne – media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej, Kraków 2012.

Siemieniecki B., Determinizm medialny a kompetencje medialne, w: Kompetencje medialne społeczeństwa wiedzy, red. W. Strykowski, W. Skrzydlewski, Poznań 2004, s. 57-62.

Trempała E., Szkoła a edukacja równoległa (nieszkolna). Poglądy, doświadczenia, propozycje, Bydgoszcz 1993.

Zając A., Media bliższej i dalszej przyszłości – wnioski dla edukacji, w: Kultura i język mediów, red. M. Tanaś, Kraków 2007, s. 213-227.

Pobrania

Opublikowane

2020-06-29

Jak cytować

Gębalska-Berekets, A. (2020). Platformy multimedialne przestrzenią do komunikacji on-line. Nowe wyzwania dla edukacji medialnej. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, 52(2), 339–351. Pobrano z https://trrest.vot.pl/ojsus/index.php/ssht/article/view/9249

Numer

Dział

Artykuły naukowe