Znaczenie fazy przygotowania do tranzycji a skuteczność wejścia młodzieży na rynek pracy
Autor
Bohdan Rożnowski
Paweł Kot
Słowa kluczowe:
tranzycja, samoocena, przekonania o własnej skuteczności w rolach życiowych
Abstrakt
W artykule podjęto problem wpływu zasobów w postaci celów formowanych w perspektywie tranzycji, samooceny i przekonania o własnej skuteczności w rolach społecznych na skuteczność tranzycji z edukacji na rynek pracy wśród młodzieży. Badanie miało charakter kwestionariuszowy, przebadano w nim 210 osób (117 kobiet i 93 mężczyzn). Średnia wieku badanych osób wynosiła M = 24,87; SD = 1,11. W badaniach wykorzystano Wielowymiarowy Kwestionariusz Planów, Skale Przekonań o Własnej Skuteczności w Rolach Życiowych oraz Skalę Samooceny SES Rosenberga. Zasobem wyjaśniającym posiadanie zatrudnienia po ukończeniu edukacji przez młodzież było posiadanie pracy w trakcie studiów (najlepiej na umowę o pracę lub umowy cywilno--prawne), unikanie porażek przy wyznaczaniu celów oraz przekonanie o własnej skuteczności w roli studenta. W przypadku posiadania po opuszczeniu systemu edukacji pracy zgodnej z wykształceniem, zasobem wyjaśniającym tę zależność były poziom samooceny oraz przekonanie o własnej skuteczności w roli studenta.