Rola dyrektora w budowaniu inkluzyjnej kultury szkoły w opiniach nauczycieli
Autor
Karolina Tersa
Słowa kluczowe:
inkluzja, włączanie, zarządzanie oświatą, kultura szkoły, dyrektor szkoły, lider edukacyjny
Abstrakt
W artykule zawarto rozważania oparte są na badaniach rekapitulujących nauczycielskie spojrzenie na rolę dyrektora placówek w tym procesie. Przytoczone konteksty teoretyczne oraz dociekania naukowe dowodzą, że jest ona znacząca. Bez silnego i skupionego na celach inkluzji przywódcy inkluzja toczy się wyłącznie za zamkniętymi drzwiami szkolnej klasy. Projekt badawczy zaplanowany został w celu ukazania, jak o swoich przełożonych mówią w kontekście budowniczych tej kultury dzisiejsi polscy nauczyciele. Część wyników badań, dotycząca proinkluzyjności szkolnych liderów, jej oceny oraz oceny wkładu własnego w ten proces, stanowi pole analiz prezentowanego opracowania.