Bajorek, Angela. “Zabawka jako historyczny artefakt w niemieckiej literaturze i kulturze dziecięcej”, Filoteknos, nr 9 (2019), 300–308.
Google Scholar
Beręsewicz, Paweł. Czy wojna jest dla dziewczyn?, il. Olga Reszelska. Warszawa: Muzeum Powstania Warszawskiego, Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2010.
Google Scholar
Beręsewicz, Paweł. Wszystkie lajki Marczuka. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2012.
Google Scholar
Bojarska, Katarzyna. “Poczuć myślenie: afektywne procedury historii i krytyki (dziś)”. Teksty Drugie, nr 6 (2013), 8–16.
Google Scholar
Chmielewska, Iwona. Pamiętnik Blumki. Poznań: Media Rodzina, 2011.
Google Scholar
Chmielewska, Katarzyna. “Literackość jako przeszkoda, literackość jako możliwość wypowiedzenia”. W: Stosowność i forma. Jak opowiadać o Zagładzie?, red. Michał Głowiński i in., 21–32. Kraków: Universitas, 2005.
Google Scholar
Chrobak, Małgorzata, Katarzyna Wądolny-Tatar. “Waga emocji. Narracje afektywne w literaturze dla dzieci i młodzieży”. Filoteknos, nr 10 (2020), 69–84.
Google Scholar
Combrzyńska-Nogala, Dorota. Bezsenność Jutki, il. Joanna Rusinek. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2012.
Google Scholar
Combrzyńska-Nogala, Dorota. Niedokończona opowieść Pepe, il. Magdalena Pilch. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2020.
Google Scholar
Czerwińska-Rydel, Anna. Listy w butelce. Opowieść o Irenie Sendlerowej, il. Maciej Szymanowicz. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2018.
Google Scholar
Dauksza, Agnieszka. Afektywny modernizm. Nowoczesna literatura polska w interpretacji relacyjnej. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2017.
Google Scholar
Dymel-Trzebiatowska, Hanna. “Opowieść dla dzieci a opowieść dla dorosłych. Dwie literackie odsłony Wielkiej Szpery w łódzkim getcie”. W: (Od)pamiętywanie – gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży, red. Bernadeta Niesporek-Szamburska, Małgorzata Wójcik-Dudek, 173–186. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2018.
Google Scholar
Fabicka, Joanna. Rutka, il. Mariusz Andryszczyk. Warszawa: Agora, 2016.
Google Scholar
Grabowski, Andrzej Marek. Wojna na Pięknym Brzegu, il. Joanna Rusinek. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2014.
Google Scholar
Groński, Ryszard Marek. Szlemiel, il. Krzysztof Figielski. Warszawa: Wydawnictwo Nowy Świat, 2010.
Google Scholar
Harasimowicz, Cezary. Mirabelka, il. Marta Kurczewska. Warszawa: Zielona Sowa, 2018.
Google Scholar
Janus-Sitarz, Anna. “Gry wyobraźni a oswajanie przestrzeni strachu. Czasy Holokaustu w literaturze dla dzieci”. W: Wolność i wyobraźnia w literaturze dziecięcej, red. Anna Czabanowska-Wróbel, Marta Kotkowska, 195–206. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
Google Scholar
Jaromir, Adam. Ostatnie przedstawienie panny Esterki. Opowieść z getta warszawskiego, il. Gabriela Cichowska. Poznań: Media Rodzina, 2014.
Google Scholar
Jarzyna, Anita. “Szlemiele. Zwierzęta wobec Zagłady w literaturze dla dzieci”. Narracje o Zagładzie, nr 2 (2016), 235–256.
Google Scholar
Klebańska, Izabella. Jadzia, il. Maciej Szymanowicz. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2018.
Google Scholar
Kowalska-Leder, Justyna. “Dzieciństwo czasu Zagłady. Przeciwstawne projekty prawdy, pamięci i zapisu doświadczenia”. W: Wojna. Doświadczenie i zapis. Nowe źródła, problemy, metody badawcze, red. Sławomir Buryła, Paweł Rodak, 311–330. Kraków: Universitas, 2006.
Google Scholar
Kowalska-Leder, Justyna. Doświadczenie Zagłady z perspektywy dziecka w polskiej literaturze dokumentu osobistego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 2009.
Google Scholar
Kristeva, Julia. Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, przeł. Maciej Falski. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2007.
Google Scholar
Landau, Irena. Ostatnie piętro, il. Joanna Rusinek. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2015.
Google Scholar
Landsberg, Alison. “Pamięć protetyczna”. W: Antropologia kultury wizualnej. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. Iwona Kurz, Paulina Kwiatkowska, Łukasz Zaremba. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2012.
Google Scholar
Leociak, Jacek. “O nadużyciach w badaniach nad doświadczeniem Zagłady”. Zagłada Żydów. Studia i Materiały, nr 6 (2010), 9–19.
Google Scholar
Łebkowska, Anna. “Afekt”. W: Somatopoetyka – afekty – wyobrażenia, 83–155. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2019.
Google Scholar
Michułka, Dorota, Łukasz Gregorowicz. “Czytanie pamięci – doświadczenie – emocje. Narracja literackie dla młodego czytelnika – teoria i praktyka odbioru (Rutka Joanny Fabickiej), Polonistyka. Innowacje, nr 7 (2018), 41–58.
Google Scholar
Myrdzik, Barbara. “O niektórych konsekwencjach zwrotu afektywnego w badaniach kulturowych”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N, nr 2 (2017), 115–128.
Google Scholar
Nader, Luiza. “Afektywna historia sztuki”. Teksty Drugie, nr 1 (2014), 14–40.
Google Scholar
Nycz, Ryszard. Poetyka doświadczenia. Teoria, nowoczesność, literatura. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN, 2012.
Google Scholar
Ostrowicka, Beata. Jest taka historia. Opowieść o Januszu Korczaku, il. Jola Richter-Magnuszewska. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2012.
Google Scholar
Papuzińska, Joanna. Asiunia, il. Maciej Szymanowicz. Warszawa: Muzeum Powstania Warszawskiego, Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2011.
Google Scholar
Pekaniec, Anna. “Dwie opowieści o wojnie, Holokauście i nie tylko. Kotka Brygidy Joanny Rudniańskiej i Rutka Joanny Fabickiej”. Czy/tam/czy/tu, nr 1 (2017), 8–29.
Google Scholar
Piątkowska, Renata. Dzieci, których nie ma, il. Maciej Szymanowicz. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2020.
Google Scholar
Piątkowska, Renata. Wszystkie moje mamy, il. Maciej Szymanowicz. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2013.
Google Scholar
Przymuszała, Beata. Smugi Zagłady. Emocjonalne i konwencjonalne aspekty tekstów ofiar i ich dzieci. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016.
Google Scholar
Rudniańska, Joanna. Kotka Brygidy. Żabia Wola: Wydawnictwo Pierwsze, 2007.
Google Scholar
Rudniańska, Joanna. XY, il. Jacek Ambrożewski. Warszawa: Muchomor, 2012.
Google Scholar
Rusinek, Michał. Zaklęcie na “w”, il. Joanna Rusinek. Warszawa: Muzeum Powstania Warszawskiego, Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2011.
Google Scholar
Rybak, Krzysztof. “Rzeczy do zabawy. Zabawki w cieniu Zagłady w twórczości Uriego Orleva”. W: O czym mówią rzeczy? Świat przedmiotów w literaturze dziecięcej i młodzieżowej, red. Anna Mik, Marta Niewieczerzał, Ewelina Rąbkowska, Grzegorz Leszczyński, 93–105. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2019.
Google Scholar
Rybak, Krzysztof. “Traumatyzować czy tabuizować? Narracje holokaustowe w literaturze dziecięcej”. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N, nr 6 (2021), 251–264.
Google Scholar
Ryrych, Katarzyna. Mała wojna, il. Joanna Rusinek. Łódź: Wydawnictwo Literatura, 2019.
Google Scholar
Sikora, Aleksandra. “W jaki sposób mówimy dzieciom o wojnie? Charakterystyka prozy o tematyce wojennej na podstawie wybranych książek dla dzieci”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum, nr 19 (2014), 25–44.
Google Scholar
Skarga, Barbara. Ślad i obecność. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.
Google Scholar
Skowera, Maciej. “Polacy i Żydzi, dzieci i dorośli. Kto jest kim w Kotce Brygidy Joanny Rudniańskiej i Bezsenności Jutki Doroty Combrzyńskiej-Nogali”. Konteksty Kultury, nr 1 (11/2014), 57–72.
Google Scholar
Slany, Katarzyna. “Rutka Joanny Fabickiej jako przykład postpamięciowej literatury dla dzieci”. Maska, nr 35 (3/2017), 81–92.
Google Scholar
Sowińska-Gogacz, Jolanta, Błażej Torański. Mały Oświęcim. Dziecięcy obóz w Łodzi. Warszawa: Prószyński Media, 2020.
Google Scholar
Szczygielski, Marcin. Arka czasu, czyli Wielka ucieczka Rafała od kiedyś przez wtedy i wstecz, il. Daniel de Latour. Warszawa: Stentor, 2013.
Google Scholar
Tomczok, Marta. “Getto łódzkie we współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży. Krytyka ‘nowej wrażliwości’”. Zagłada Żydów. Studia i Materiały, nr 16 (2020), 665–684.
Google Scholar
Tuszyńska, Agata. Mama zawsze wraca, il. Iwona Chmielewska. Warszawa: Wydawnictwo Dwie Siostry, 2020.
Google Scholar
Wądolny-Tatar, Katarzyna. “Dziecko i wojna w perspektywie postpamięci. Narracje dla najmłodszych”. Litteraria Copernicana, nr 23 (3/2017), 111–124.
Google Scholar
Wójcik-Dudek, Małgorzata. W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Katowice: Wydawnictw Uniwersytetu Śląskiego, 2015.
Google Scholar
Wójcik-Dudek, Małgorzata. “Zamieszkać w Zagładzie. Geografia Holocaustu w literaturze dla dzieci i młodzieży”. W: Geografia krain zmyślonych. Wokół kategorii miejsca i przestrzeni w literaturze dziecięcej, młodzieżowej i fantastycznej, red. Weronika Kostecka, Maciej Skowera. Warszawa: Wydawnictwo SBP, 2016.
Google Scholar
Wróblewski, Maciej, red. “… a małe dzieci do ognia wrzucali”. Antologia wypracowań szkolnych (1945–1946) na temat II wojny światowej. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2021.
Google Scholar
Wróblewski, Maciej. “‘Tekst emocjonalny’ dla dzieci i młodzieży jako dialog międzypokoleniowy. Filoteknos, nr 10 (2020), 126–137.
Google Scholar
Wróblewski, Maciej. Doświadczanie dzieciństwa. Studium z antropologii literatury. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 2019.
Google Scholar