The dynamics of the regression of aphasic disorders in a stroke patient

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.03

Keywords:

neurological diseases, stroke, semantic aphasia

Abstract

The most common diseases causing language difficulties of aphasia type include cerebral vascular diseases, including ischaemic strokes. Speech disorders resulting from brain damage are usually dynamic. The clinical picture, and further on, the effective diagnosis and speech therapy of a patient after a neurological incident, is thus greatly influenced both by the circumstances in which the patient found himself and the time factor. The paper presents the dynamics of aphasic disorders in a patient after ischaemic stroke within the left hemisphere. The aim is to draw attention to the changes in the image of aphasic disorders in a 63-year-old man after a neurological incident in which semantic aphasia was diagnosed, which is the evidence of differences in the occurrence of symptoms (including aphasic disorders) in the patient immediately after the stroke and over a dozen months after the incident, after an of intensive speech therapy.

References

Bartmiński, J., Niebrzegowska-Bartmińska, S. (2009). Tekstologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Bąk, P. (2010). Gramatyka języka polskiego. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Bochenek, A., Reicher, M. (1981). Anatomia człowieka. T. IV: Układ nerwowy ośrodkowy. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Boniecka, B. (2000). Struktura i funkcje pytań. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Chodkiewicz, H. (1986). O sprawności czytania w nauczaniu języka obcego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Drabik, L., Sobol, E. (2007). Słownik języka polskiego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Gołąb, B. (2004). Anatomia czynnościowa ośrodkowego układu nerwowego. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.

Grabias, S. (2019). Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Grabias, S. (2007). Język, poznanie, interakcja. W: T. Woźniak, A. Domagała (red.), Mowa. Teoria – praktyka. Język, interakcja, zaburzenia mowy. Metodologia badań (t. 2, s. 355–377). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Grabias, S. (1997). Mowa i jej zaburzenia. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Grabias, S., (2012). Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego. W: S. Grabias, Z.M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy (s. 15−72). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kądzielawa, D. (1983). Czynność rozumienia mowy. Analiza neuropsychologiczna. Wrocław: Ossolineum.

Konorski, J. (1969). Integracyjna działalność mózgu. Warszawa: PWN.

Łuria, A.R, (1976). Podstawy neuropsychologii. [Tłum. D. Kędzielawa]. Warszawa: PZWL.

Maruszewski, M. (1966). Afazja. Zagadnienia teorii i terapii. Warszawa: PWN.

Maruszewski, M. (1970). Mowa a mózg. Zagadnienia neuropsychologiczne. Warszawa: PWN.

Panasiuk, J. (2012). Diagnoza logopedyczna w przebiegu chorób neurologicznych u osób dorosłych. W: E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki (s. 263–324). Gdańsk: Harmonia Universalis.

Panasiuk, J. (2013). Afazja a interakcja. TEKST – metaTEKST – konTESKT. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Panasiuk, J. (2015). Standard postępowania logopedycznego w afazji. W: S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego (s. 869–916). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Panasiuk, J., Woźniak, T. (2002). Pojęcie tekstu a zaburzenia mowy. W: S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy. Mowa. Teoria. Praktyka (t. 1, s. 108–132). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Polkowska, A. (1993). Rozumienie tekstu. W: I. Kurcz (red.), Psychologia a semiotyka. Pojęcia i zagadnienia (s. 266–267). Warszawa: Zakład Semiotyki Logicznej Uniwersytetu Warszawskiego „Znak. Język. Rzeczywistość”.

Prusiński, A. (1980). Podstawy neurologii klinicznej. Warszawa: PZWL.

Seretny, A., Lipińska, E. (2005). ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego. Kraków: Universitas.

Stanosz, B. (2005). Wprowadzenie do logiki formalnej. Podręcznik dla humanistów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Walsh, K. (1998). Neuropsychologia kliniczna. Tłum. B. Mroziak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wojciechowska, J. (2014). Metodologiczne podstawy badań nad rozumieniem w pragnozji. Forum Logopedyczne, 22, 35–44.

Wojciechowska, J. (2015). Ocena rozumienia tekstu w praktyce logopedycznej. Logopedia Silesiana, 4, 304–318.

Published

2020-10-21

How to Cite

Bigos, K. (2020). The dynamics of the regression of aphasic disorders in a stroke patient. Logopedia Silesiana, (9), 1–45. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.03