Functioning of phonematic hearing in children with fetal alcohol syndrome

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.02

Keywords:

fetal alcohol syndrome (FAS), auditory functions, phonemic hearing, difficulties

Abstract

Drinking alcohol during pregnancy can cause a child to develop a number of developmental disorders, known as the fetal alcohol syndrome, which affect the physical, emotional, social and cognitive spheres. Among these deficits, phonemic hearing disorders, which negatively affect the mastery of linguistic and communicative competence, play an important role. The collected research material shows phonemic hearing disorders in almost 50% of 6-year-olds with FAS (control group: 12%) and 21% of 10-year-olds with FAS (control group: 5%). The type of difficulty in both groups is the same, because there was a similar system of disturbed phonological categories (fluency: vibration the degree of closeness of speech organs, voicing: voicelessness). In children with FAS, attentional concentration and auditory memory deficits are also noticeable, manifested by problems with remembering and comparing pseudo-words.

References

Biernacka, M. (2012). Słuch fonematyczny, fonetyczny czy mowny – rozważania terminologiczne. W: M. Gaze, K. Kubacka (red.), Bogactwo językowe i kulturowe Europy w oczach Polaków i cudzoziemców – 2 (s. 31–37). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Dec, W. (1993). Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS). Problemy Alkoholizmu, 5, 9–10.

Domagała, A., Mirecka, U. (2012). Słuch mowny. Klasyfikacja zjawisk. W: S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy (s. 129–164). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Galińska-Grzelewska, D. (2009). Percepcja fonemowa słów dzieci w wieku sześciu i siedmiu lat – osiągnięcia rozwojowe. Siedlce: Siedleckie Towarzystwo Naukowe.

Grabias, S., Kurkowski, Z.M., Woźniak, T. (2002). Logopedyczny test przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Polskie Towarzystwo Logopedyczne.

Gruba, J. (2012). Ocena słuchu fonemowego u dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Jastrzębowska, G. (1999). Lingwistyczne, biomedyczne i psychologiczne ujęcie mowy. W: T. Gałkowski, G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi (s. 248–278). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Kania, J.T. (2001). Słuch fonematyczny. W: Idem, Szkice logopedyczne (s. 91–120). Lublin: Polskie Towarzystwo Logopedyczne Zarząd Główny.

Kurkowski, Z.M. (1997). Audiogenne uwarunkowania zaburzeń mowy. Audiofonologia, 10, 103–109.

Kurkowski, Z.M. (2001). Kształtowanie się zdolności słuchowych a rozwój mowy. W: S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy (s. 267–272). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kurkowski, Z.M. (2013). Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Lichtenberg-Kokoszka, E., Straub, R. (2002). W okresie prenatalnym. Świat Problemów, 10, 28–31.

Lipowska, M. (2001). Profil rozwoju kompetencji fonologicznej dzieci w wieku przedszkolnym. Kraków: Impuls.

Lis, M. (2011). Zdążyć przed FAS. Wychowawca, 9, 5–6.

Maurer, A. (red.). (2006). Dźwięki mowy. Program kształtowania świadomości fonologicznej dla dzieci przedszkolnych i szkolnych. Kraków: Impuls.

Michaelis, E.K., Michaelis, M.L. (1998). Komórkowe i molekularne podstawy teratogennych właściwości alkoholu. W: M. Ślósarska (red.), Uszkodzenia płodu wywołane alkoholem. Alkohol a zdrowie (s. 25–34). Warszawa: Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Pawłowska-Jaroń, H. (2010a). Dziecko z Płodowym Zespołem Alkoholowym. Specyfika mowy i myślenia. W: M. Michalik, A. Siudak (red.), Zagadnienia mowy i myślenia (s. 127–134). Kraków: Collegium Columbinum (Nowa Logopedia, 1).

Pawłowska-Jaroń, H. (2010b). Płodowy Zespół Alkoholowy – zagadnienia mowy i percepcji. Szkoła Specjalna, 2, 113–119.

Przybyla, O., Kasica-Bańkowska, K. (2016). Wychowanie słuchowe małego dziecka. W: K. Kaczorowska-Bray, S. Milewski (red.), Wczesna interwencja logopedyczna (s. 546–570). Gdańsk: Harmonia Universalis.

Rocławski, B. (1991). Słuch fonemowy i fonetyczny. Teoria i praktyka. Gdańsk: Uniwersytet Gdański, Zakład Logopedii.

Sawa, B. (1990). Dzieci z zaburzeniami mowy. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Styczek, I. (1982). Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Vasta, R., Haith, M.M., Miller, S.A. (2004). Psychologia dziecka. [Tłum. M. Babiuch i in.]. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Welch-Carre, E. (2005). The neurodevelopmental consequences of prenatal alcohol exposure. Advances in Neonatal Care, 4, 217–229.

Zalewska, M. (1990). Funkcje słuchowe u dzieci głuchych. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Published

2020-10-21

How to Cite

Krakowiak, M. (2020). Functioning of phonematic hearing in children with fetal alcohol syndrome. Logopedia Silesiana, (9), 1–37. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.02