Johansen Individualised Auditory Stimulation (JIAS) method – application in the therapy of hearing difficulties. A case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.04

Keywords:

auditory processing disorders, auditory training, Johansen IAS, case study

Abstract

Difficulties in linguistic communication and cognitive functioning of children, adolescents and adults often result from incorrect processing of auditory stimulus. Nowadays, we can support people with auditory processing disorders by performing properly selected exercises for auditory functions, including auditory training. There are over a dozen auditory trainings available in Poland, e.g. the Tomatis method, the Warnke method, Neuroflow, and the Johansen method of Individualised Auditory Stimulation (JIAS). The article presents a description of the therapy of a thirteen-year-old girl with hearing difficulties administered according to the guidelines of the Johansen Individualised Auditory Stimulation (JIAS) and the results obtained after the therapy.

References

Borowiecka, R. (2010). Dziecko w równowadze – ćwiczenia równoważne i koordynacyjne, stymulujące prawidłowy rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny. Warszawa: Centrum Edukacji Diagnozy i Terapii Psychologiczno-Pedagogicznej Renata Borowiecka.

Centrum Metody Johansena IAS. http://www.johansen-ias.pl [data dostępu: 9.03.2020].

Centrum Metody Johansena IAS (2013). Materiały szkoleniowe z Kursu wprowadzającego do metody Johansena. Warszawa.

Centrum Metody Johansena IAS (2014). Materiały z superwizji metody Johansena. Warszawa.

Centrum Metody Johansena IAS (2018). Materiały z superwizji metody Johansena. Warszawa.

Keith, R.W. (2004). Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego – postępy w rozumieniu istoty choroby. Otolaryngologia, 3(1), 7–14.

Keith, R.W. (2005). Zaburzenia procesów przetwarzania słuchowego. W: M. Śliwińska-Kowalska (red.), Audiologia kliniczna (s. 367–375). Łódź: Oficyna Wydawnicza Mediton.

Kruczyńska, A., Kurkowski, Z.M. (2012). Centralne procesy przetwarzania słuchowego u dzieci kształconych i niekształconych muzycznie a wyniki w nauce. Nowa Audiofonologia, 1(3), 56–61.

Kruczyńska, A., Kurkowski, Z.M. (2013). Muzyka i jej oddziaływanie na organizm człowieka. Nowa Audiofonologia, 2(3), 24–29.

Kurkowski, Z.M. (2013). Audiogenne uwarunkowania zaburzeń komunikacji językowej. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kurkowski, Z.M. (2017). Trudności słuchowe a ośrodkowe zaburzenia przetwarzania słuchowego z perspektywy logopedii. Logopedia, 46, 105–111.

Metoda Tomatisa. Publikacja końcowa projektu „Uwaga! Sposób na sukces” (2013). Praca zbiorowa. Gdańsk.

Polewczyk, I. (2014). Dziecko z CAPD (Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego) w szkole – strategie diagnostyczne i terapeutyczne. W: J. Skibska (red.), Dziecko z wadą słuchu oraz Centralnymi Zaburzeniami Przetwarzania Słuchowego (CAPD). Wybrane problemy (s. 11–26). Kraków: Libron – Filip Lohner.

Przybyla, O., Kasica-Bańkowska, K. (2012). Diagnoza różnicowa dzieci i młodzieży z zaburzeniami centralnych procesów przetwarzania słuchowego. Nowa Logopedia, 3, 203–216.

Przybyla, O., Wall, C. (2012). Ocena sprawności grafomotorycznej ucznia z zaburzeniami centralnych procesów przetwarzania słuchowego – spostrzeżenia i wnioski. Forum Logopedyczne, 20, s. 219–235.

Przybyla, O. (2014–2015). Zaburzenia centralnych procesów przetwarzania słuchowego. Studium przypadku jedenastoletniego chłopca. Logopedia, 43–44, 397–414.

Przybyla, O. (2017). W trosce o stan rozwoju wyższych funkcji słuchowych u dzieci – propozycja przesiewowych diagnoz na podstawie platformy APD Medical. Logopedia, 46, s. 111–123.

Rostkowska, J., Kobosko, J., Kłonica, K.L. (2013). Problemy emocjonalno-społeczne i behawioralne u dzieci z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego (CAPD) w ocenie rodziców. Nowa Audiofonologia, 2(1), 29–35.

Senderski, A. (2014). Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzania słuchowego u dzieci. Otolaryngologia, 13(2), 77–81.

Zaborniak-Sobczak, M., Bieńkowska, K.I., Senderski, A. (2018). Centralne zaburzenia przetwarzania słuchowego: od teorii do praktyki edukacyjnej. Wybrane problemy. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 29, 115–132.

Published

2020-10-21

How to Cite

Kocyła-Łukasiewicz, A. (2020). Johansen Individualised Auditory Stimulation (JIAS) method – application in the therapy of hearing difficulties. A case study. Logopedia Silesiana, (9), 1–36. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.04