Selected aspects of psychological flexibility and experiencing the occupational burnout syndrome among speech therapists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.08

Keywords:

psychological flexibility, occupational burnout of speech therapists, ACT therapy

Abstract

In this article, the author examines the relationship between selected aspects of psychological flexibility and the experience of the burnout syndrome among professionally active speech therapists. The author presents results from a correlation analysis (n = 143) of the relationship between the burnout syndrome (OLBI) and selected aspects of psychological flexibility: experience avoidance (MEAQ-30), cognitive fusion (CFQ), and acceptance and action (AAQ-II). These results indicate that there is a statistically significant relationship (p < 0.05) between burnout and non-acceptance and action (0.38), cognitive fusion (0.56), as well as the following components of avoidance (0.4): procrastination (0.37), repression/denial (0.33) and the resistance to stress (–0.26). The conclusions emphasize the need to carry out burnout prevention therapy among speech therapists which should involve instruction on the skills that make up the different aspects of psychological flexibility.

References

Bach, P., & Moran, D.J. (2008). ACT in practice. Oakland: AC.

Baka, Ł., & Basińska, B.A. (2016). Psychometryczne właściwości polskiej wersji Oldenburskiego Kwestionariusza Wypalenia Zawodowego OLBI. Medycyna Pracy, 67(1), 29–41. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00353.

Baran, L., Hyla, M., & Kleszcz, B. (2019). Elastyczność psychologiczna. Polska adaptacja narzędzi pomiarowych dla praktyków i badaczy. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Bardeen, J.R., & Fergus, T.A., (2016). The interactive effect of cognitive fusion and experiential avoidance on anxiety, depression, stress and posttraumatic stress symptoms. Journal of Contextual Behavioral Science, 5(1), 1–6. http://dx.doi.org/10.1016/j.jcbs.2016.02.002.

Brito-Marcelino, A., Oliva-Costa, E.F., Sarmento, S.C.P., & Andrade Carvalho, A.A. (2020).

Burnout syndrome in speech-language pathologists and audiologists: a review. Revista Brasileira de Medicina do Trabalho, 18(2), 217–222.

Chirkowska-Smolak, T. (2018). Polska adaptacja kwestionariusza do pomiaru wypalenia zawodowego OLBI. Studia Oeconomica Posnaniensia, 6(3), 27–47.

Demerouti, E., Bakker, A.B., Vardakou, I., & Kantas, A. (2003). The convergent validity of two burnout instruments: A multitrait-multimethod analysis. European Journal of Psychological Assessment, 19, 12–23.

Erenkfejt, K., Dudzińska, L., & Indyk, A. (2012). Wpływ środowiska pracy na powstanie wypalenia zawodowego. Medycyna Środowiskowa, 15(3), 121–128.

Freudenberger, H.J. (1974). Staff burnout. Journal of Social Issues, 30, 159–165.

Freudenberger, H.J. (1980). Burnout: The high cost of high achievement. Garden City, N.Y.: Anchor Press.

Goubert, L., & Trompetter, H. (2017). Towards a science and practice of resilience in the face of pain. European Journal of Pain, 21, 1301–1315.

Grzegorzewska, M.K. (2020). Uwarunkowania poczucia zdrowia, stresu i wypalenia zawodowego nauczycieli. Kraków: Impuls.

Guzy, A. (2020). Syndrom wypalenia zawodowego wśród nauczycieli w kontekście doświadczanych przez nich trudności głosowych. Logopedia Silesiana, 9, 1–26. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.01.

Harris, R. (2019). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce. Transl. A. Sawicka-Chrapkowicz. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hayes, S.C. (2020). Umysł wyzwolony. Transl. A. Sawicka-Chrapkowicz. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Hayes, S.C., Strosahl, K.D., & Wilson, K.G. (2013). Terapia akceptacji i zaangażowania: Proces i praktyka uważnej zmiany. Transl. M. Kapera. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Hayes, S.C., Luoma, J., Masuda, A., & Lillis, J. (2006). Acceptance and Commitment Therapy: Model, processes and outcomes. Behaviour Research and Therapy, 44, 1–25. https://doi.org/10.1016/j.brat.2005.06.006.

Heszen, I., Sęk, I. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Huget, P. (2015). Profilaktyka syndromu wypalenia zawodowego nauczyciela. Polonistyka. Innowacje, 2, 93–101.

Hofer, P.D., et al. (2018). Self-help for stress and burnout without therapist contact: An online randomised controlled trial. Work & Stress, 32(2), 189–208.

Hosseinaei, A., Hassan, A., Ladan, F., Heidarei, A., & Mazaheri, M. (2013). Effects of group acceptance and commitment therapy (ACT)-based training on job stress and burnout. Iranian Journal of Psychiatry & Clinical Psychology, 19(2), 109–120.

Kabat-Zinn, J. (2020). Życie – piękna katastrofa. Mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby, ból. Transl. R. Skrzypczak. Warszawa: Czarna Owca.

Kirenko, J., & Zubrzycka-Maciąg, T. (2011). Współczesny nauczyciel. Studium wypalenia zawodowego. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kleszcz, B., Dudek, J.E., & Białaszek, W., Ostaszewski, P., Bond, F.W. (2018). Właściwości psychometryczne polskiej wersji Kwestionariusza Akceptacji i Działania II (AAQ-II). Studia Psychologiczne, 56, (1), 1–20 DOI: 10.2478/V1067-010-0178-1.

Mańkowska, B. (2018). Wypalenie zawodowe. Dylematy wokół istoty zjawiska oraz jego pomiaru. Polskie Forum Psychologiczne, 23(2), 430–445.

Maslach, Ch. (2009). Wypalenie-w perspektywie wielowymiarowej. In: H. Sęk (ed.), Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie (pp. 13–31). Tłum. J. Radzicki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Maslach, C., & Leiter, M.P. (2011). Prawda o wypaleniu zawodowym. Co robić ze stresem w organizacji. Transl. M. Guzowska-Dąbrowska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mistretta, E.G., et al. (2018). Resilience training for work-related stress among health care workers. Journal of Environmental Medicine, 60(6), 559–568.

Moen, F., Federici, R.A., & Abrahamsen, F. (2015). Examining possible relationships between mindfulness, stress, schooland sport performances and athlete burnout. International Journal of Coaching Science, 9(1), 3–19.

Ruiz, F.J. (2010). A review of Acceptance and Commitment Therapy (ACT) empirical evidence: Correlational, experimental psychopathology, component and outcome studies. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 10(1), 125–162.

Sęk, H., & Heszen, I. (2012). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sikorska, I. (2017). Odporność psychiczna w ujęciu psychologii pozytywnej. Edukacja i terapia przez przygodę. Psychoterapia, 2(181), s. 75–86.

Stanek, K.M. (2016). Wypalenie zawodowe pracowników socjalnych. Stan i uwarunkowania w aspekcie pracy zawodowej. Katowice: Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”.

Steuden, S., Okła, W. (1998). Tymczasowy podręcznik do Skali Wypalenia Sił – SWS. Wydanie eksperymentalne. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Teasdale, J.D., Williams, M., & Segal, Z.V. (2016). Praktyka uważności. Ośmiotygodniowy program redukcji stresu oparty na uważności. Transl. J. Bilmin-Odrowąż. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tipa, R.O, Tudose, C., & Pucarea, V.L. (2019). Measuring burnout among psychiatric residents using the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI) instrument. Journal of Medicine and Life, 12(4), 354–360. doi: 10.25122/jml-2019-0089/.

Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Walker, C.A. (2017). Acceptance and Commitment Therapy for Stress and Burnout: Evaluating the effect of the online training, PsyFlex for Behavioural Therapists [thesis, Master of Applied Psychology (MAppPsy), University of Waikato, Hamilton]. https://hdl.handle.net/10289/11247 [access: 5.03.2021].

Published

2021-07-30

How to Cite

Guzy, A. (2021). Selected aspects of psychological flexibility and experiencing the occupational burnout syndrome among speech therapists. Logopedia Silesiana, 10(1), 1–43. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.08