New media in communication – challenges and needs

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.06

Keywords:

new media, Internet, communication, information and communication technologies

Abstract

The article delineates the changes that have taken place as a result of the use of new media, especially the Internet, in the context of the development of information and communication technologies, and describes the differences between classical communication and web contacts. The most common types of Internet threats and the ambiguous influence of online contacts on the social life of an individual are discussed. It is emphasised that new media have numerous advantages, but they can also cause risky situations, and therefore it is necessary to provide education in this area, especially (but not only) to young generations. Further multifaceted research is also recommended to enable the diagnosis of the changing reality and develop solutions to problems related to the use of information and communication technologies.

References

Borzucka-Sitkiewicz, K., & Leksy, K. (2017). Ekshibicjonizm społeczny w Internecie. Motywy i potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Coraz więcej rozmawiamy przez telefon (2020, 20 May). Bankier.pl. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Coraz-wiecej-rozmawiamy-przez-telefon-7887546.html [access: 6.02.2021].

Dziadzia, B. (2008). Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne. Kraków: Impuls.

Edukacja medialna wyzwaniem XXI wieku (2008). Edukacja Medialna. http://www.edukacjamedialna.pl/news.php?extend.136.1 [access: 16.02.2021].

Farber, B.A., Shafron, G., Hamadani, J., Wald, E., & Nitzburg, G. (2012). Children, technology, problems, and preferences. Journal of Clinical Psychology, 68(11), 1226–1229. https://doi.org/10.1002/jclp.21922.

Goban-Klas, T. (2011). Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków: Universitas.

Grinberg, E. (2017). Cyberprzestrzeń – aspekt społeczny tworzenia się więzi oraz wynikających z tego problemów społecznych. In: M. Górka. (ed.), Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa (pp. 71–87). Warszawa: Difin.

Hołyst, B. (2013). Zagrożenia ładu społecznego (vol. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hołyst, B. (2014). Zagrożenia ładu społecznego (vol. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Internet Live Stats. https://www.internetlivestats.com [access: 10.02.2021].

Jakubowski, W. (2011). Media, tożsamość i edukacja. In: S. Jaskulska & W. Jakubowski (eds.), Kultura mediów, ciało i tożsamość. Konteksty socjalizacyjne i edukacyjne (pp. 15–32). Kraków: Impuls.

Juszczyk, S. (2011). Internet – współczesne medium komunikacji społecznej. Edukacja i Dialog, 5–6, 42–46.

Kaufman, G., & Flanagan, M. (2016): High-low split: divergent cognitive construal levels triggered by digital and non-digital platforms. In: CHI ’16: Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 2773–2777). New York: Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/2858036.2858550.

Livingstone, S., & Haddon, L. (2009a): EU Kids Online: Final report. London: The London School of Economics and Political Science, EU Kids Online. https://www.researchgate.net/publication/313012759_EU_Kids_Online_final_report_2009/link/588c9a86aca272fa50df225f/download [access: 22.01.2021].

Livingstone, S., & Haddon, L. (2009b). Introduction. In: S. Livingstone & L. Haddon (eds.), Kids online: opportunities and risks for children (pp. 1–6). Bristol: The Policy Press.

Martens, A. (2012). Formy i normy – język komunikacji internetowej, rozważania wstępne. Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna”, 2, 20–28. https://socialcommunication.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/114-KOMUNIKACJA-SPO%C5%81ECZNA-nr-2-2012.pdf [access: 27.04.2021].

McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Transl. M. Bucholc & A. Szulżycka. (eds). T. Goban-Klas. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Molęda-Zdziech, M. (2014). „Nowe nowe media” według Paula Levinsona – kreatywna nazwa czy innowacyjna koncepcja? In: A. Zorska, M. Molęda-Zdziech & B. Jung (eds.), Kreatywność i innowacyjność w erze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2 (pp. 101–121). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.

Pierce, T. (2009). Social anxiety and technology: Face-to-face communication versus technological communication among teen. Computers in Human Behavior, 25, 1367–1372. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.06.003.

Taras, B. (2004). Anonim w Internecie, czyli o komunikacji incognito. In: M. Kita & J. Grzenia (eds.), Dialog a nowe media (pp. 42–51). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Warzecha, K. (2018). Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez młodzież – szanse i zagrożenia. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 350, 115–136.

We are social – global digital report 2020 (2020). https://wearesocial.com/digital-2020 [access: 8.01.2021].

Zapędowski, P. (2014). Funkcjonowanie człowieka w cyberprzestrzeni – świat wirtualny w realiach second life. In: J. Bednarek (eds.), Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego (pp. 151–160). Warszawa: D

Published

2021-08-06

How to Cite

Bereźnicka, M. (2021). New media in communication – challenges and needs. Logopedia Silesiana, 10(1), 1–22. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.06