Nowe media w komunikacji – wyzwania i potrzeby

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.06

Słowa kluczowe:

nowe media, internet, komunikacja, technologie informacyjno-komunikacyjne

Abstrakt

W artykule omówiono przemiany, jakie się dokonały poprzez użytkowanie nowych mediów, zwłaszcza internetu, uwzględniając kontekst powstania i rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych, przedstawiono też różnice pomiędzy klasyczną komunikacją a kontaktami internetowymi. Scharakteryzowano najczęstsze rodzaje zagrożeń internetowych i omówiono niejednoznaczny wpływ kontaktów sieciowych na człowieka i jego życie społeczne, w tym przede wszystkim więzi z innymi. Podkreślono, że nowe media mają wiele zalet, mogą jednak być również źródłem wielu ryzykownych sytuacji, dlatego konieczna jest edukacja w tym zakresie, obejmująca zwłaszcza (choć nie tylko) młode pokolenia. Wskazane są też dalsze wieloaspektowe badania, które umożliwiałyby diagnozę zmieniającej się rzeczywistości i służyły opracowywaniu rozwiązań problemów związanych z ryzykiem, jakie towarzyszy użytkowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Bibliografia

Borzucka-Sitkiewicz, K., & Leksy, K. (2017). Ekshibicjonizm społeczny w Internecie. Motywy i potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Coraz więcej rozmawiamy przez telefon (2020, 20 May). Bankier.pl. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Coraz-wiecej-rozmawiamy-przez-telefon-7887546.html [access: 6.02.2021].

Dziadzia, B. (2008). Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne. Kraków: Impuls.

Edukacja medialna wyzwaniem XXI wieku (2008). Edukacja Medialna. http://www.edukacjamedialna.pl/news.php?extend.136.1 [access: 16.02.2021].

Farber, B.A., Shafron, G., Hamadani, J., Wald, E., & Nitzburg, G. (2012). Children, technology, problems, and preferences. Journal of Clinical Psychology, 68(11), 1226–1229. https://doi.org/10.1002/jclp.21922.

Goban-Klas, T. (2011). Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków: Universitas.

Grinberg, E. (2017). Cyberprzestrzeń – aspekt społeczny tworzenia się więzi oraz wynikających z tego problemów społecznych. In: M. Górka. (ed.), Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa (pp. 71–87). Warszawa: Difin.

Hołyst, B. (2013). Zagrożenia ładu społecznego (vol. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Hołyst, B. (2014). Zagrożenia ładu społecznego (vol. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Internet Live Stats. https://www.internetlivestats.com [access: 10.02.2021].

Jakubowski, W. (2011). Media, tożsamość i edukacja. In: S. Jaskulska & W. Jakubowski (eds.), Kultura mediów, ciało i tożsamość. Konteksty socjalizacyjne i edukacyjne (pp. 15–32). Kraków: Impuls.

Juszczyk, S. (2011). Internet – współczesne medium komunikacji społecznej. Edukacja i Dialog, 5–6, 42–46.

Kaufman, G., & Flanagan, M. (2016): High-low split: divergent cognitive construal levels triggered by digital and non-digital platforms. In: CHI ’16: Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 2773–2777). New York: Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/2858036.2858550.

Livingstone, S., & Haddon, L. (2009a): EU Kids Online: Final report. London: The London School of Economics and Political Science, EU Kids Online. https://www.researchgate.net/publication/313012759_EU_Kids_Online_final_report_2009/link/588c9a86aca272fa50df225f/download [access: 22.01.2021].

Livingstone, S., & Haddon, L. (2009b). Introduction. In: S. Livingstone & L. Haddon (eds.), Kids online: opportunities and risks for children (pp. 1–6). Bristol: The Policy Press.

Martens, A. (2012). Formy i normy – język komunikacji internetowej, rozważania wstępne. Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna”, 2, 20–28. https://socialcommunication.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/114-KOMUNIKACJA-SPO%C5%81ECZNA-nr-2-2012.pdf [access: 27.04.2021].

McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Transl. M. Bucholc & A. Szulżycka. (eds). T. Goban-Klas. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.

Molęda-Zdziech, M. (2014). „Nowe nowe media” według Paula Levinsona – kreatywna nazwa czy innowacyjna koncepcja? In: A. Zorska, M. Molęda-Zdziech & B. Jung (eds.), Kreatywność i innowacyjność w erze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2 (pp. 101–121). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.

Pierce, T. (2009). Social anxiety and technology: Face-to-face communication versus technological communication among teen. Computers in Human Behavior, 25, 1367–1372. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.06.003.

Taras, B. (2004). Anonim w Internecie, czyli o komunikacji incognito. In: M. Kita & J. Grzenia (eds.), Dialog a nowe media (pp. 42–51). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Warzecha, K. (2018). Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez młodzież – szanse i zagrożenia. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 350, 115–136.

We are social – global digital report 2020 (2020). https://wearesocial.com/digital-2020 [access: 8.01.2021].

Zapędowski, P. (2014). Funkcjonowanie człowieka w cyberprzestrzeni – świat wirtualny w realiach second life. In: J. Bednarek (eds.), Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego (pp. 151–160). Warszawa: D

Pobrania

Opublikowane

2021-08-06

Jak cytować

Bereźnicka, M. (2021). Nowe media w komunikacji – wyzwania i potrzeby. Logopedia Silesiana, 10(1), 1–22. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.06