Nowe media w komunikacji – wyzwania i potrzeby
DOI:
https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.06Słowa kluczowe:
nowe media, internet, komunikacja, technologie informacyjno-komunikacyjneAbstrakt
W artykule omówiono przemiany, jakie się dokonały poprzez użytkowanie nowych mediów, zwłaszcza internetu, uwzględniając kontekst powstania i rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych, przedstawiono też różnice pomiędzy klasyczną komunikacją a kontaktami internetowymi. Scharakteryzowano najczęstsze rodzaje zagrożeń internetowych i omówiono niejednoznaczny wpływ kontaktów sieciowych na człowieka i jego życie społeczne, w tym przede wszystkim więzi z innymi. Podkreślono, że nowe media mają wiele zalet, mogą jednak być również źródłem wielu ryzykownych sytuacji, dlatego konieczna jest edukacja w tym zakresie, obejmująca zwłaszcza (choć nie tylko) młode pokolenia. Wskazane są też dalsze wieloaspektowe badania, które umożliwiałyby diagnozę zmieniającej się rzeczywistości i służyły opracowywaniu rozwiązań problemów związanych z ryzykiem, jakie towarzyszy użytkowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Bibliografia
Borzucka-Sitkiewicz, K., & Leksy, K. (2017). Ekshibicjonizm społeczny w Internecie. Motywy i potencjalne zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa młodzieży. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Coraz więcej rozmawiamy przez telefon (2020, 20 May). Bankier.pl. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Coraz-wiecej-rozmawiamy-przez-telefon-7887546.html [access: 6.02.2021].
Dziadzia, B. (2008). Wpływ mediów. Konteksty społeczno-edukacyjne. Kraków: Impuls.
Edukacja medialna wyzwaniem XXI wieku (2008). Edukacja Medialna. http://www.edukacjamedialna.pl/news.php?extend.136.1 [access: 16.02.2021].
Farber, B.A., Shafron, G., Hamadani, J., Wald, E., & Nitzburg, G. (2012). Children, technology, problems, and preferences. Journal of Clinical Psychology, 68(11), 1226–1229. https://doi.org/10.1002/jclp.21922.
Goban-Klas, T. (2011). Wartki nurt mediów. Ku nowym formom społecznego życia informacji. Kraków: Universitas.
Grinberg, E. (2017). Cyberprzestrzeń – aspekt społeczny tworzenia się więzi oraz wynikających z tego problemów społecznych. In: M. Górka. (ed.), Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży. Realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa (pp. 71–87). Warszawa: Difin.
Hołyst, B. (2013). Zagrożenia ładu społecznego (vol. 1). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Hołyst, B. (2014). Zagrożenia ładu społecznego (vol. 2). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Internet Live Stats. https://www.internetlivestats.com [access: 10.02.2021].
Jakubowski, W. (2011). Media, tożsamość i edukacja. In: S. Jaskulska & W. Jakubowski (eds.), Kultura mediów, ciało i tożsamość. Konteksty socjalizacyjne i edukacyjne (pp. 15–32). Kraków: Impuls.
Juszczyk, S. (2011). Internet – współczesne medium komunikacji społecznej. Edukacja i Dialog, 5–6, 42–46.
Kaufman, G., & Flanagan, M. (2016): High-low split: divergent cognitive construal levels triggered by digital and non-digital platforms. In: CHI ’16: Proceedings of the 2016 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (pp. 2773–2777). New York: Association for Computing Machinery. https://doi.org/10.1145/2858036.2858550.
Livingstone, S., & Haddon, L. (2009a): EU Kids Online: Final report. London: The London School of Economics and Political Science, EU Kids Online. https://www.researchgate.net/publication/313012759_EU_Kids_Online_final_report_2009/link/588c9a86aca272fa50df225f/download [access: 22.01.2021].
Livingstone, S., & Haddon, L. (2009b). Introduction. In: S. Livingstone & L. Haddon (eds.), Kids online: opportunities and risks for children (pp. 1–6). Bristol: The Policy Press.
Martens, A. (2012). Formy i normy – język komunikacji internetowej, rozważania wstępne. Kwartalnik Internetowy „Komunikacja Społeczna”, 2, 20–28. https://socialcommunication.edu.pl/wp-content/uploads/2016/02/114-KOMUNIKACJA-SPO%C5%81ECZNA-nr-2-2012.pdf [access: 27.04.2021].
McQuail, D. (2007). Teoria komunikowania masowego. Transl. M. Bucholc & A. Szulżycka. (eds). T. Goban-Klas. Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN.
Molęda-Zdziech, M. (2014). „Nowe nowe media” według Paula Levinsona – kreatywna nazwa czy innowacyjna koncepcja? In: A. Zorska, M. Molęda-Zdziech & B. Jung (eds.), Kreatywność i innowacyjność w erze cyfrowej. Twórcza destrukcja 2 (pp. 101–121). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
Pierce, T. (2009). Social anxiety and technology: Face-to-face communication versus technological communication among teen. Computers in Human Behavior, 25, 1367–1372. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.06.003.
Taras, B. (2004). Anonim w Internecie, czyli o komunikacji incognito. In: M. Kita & J. Grzenia (eds.), Dialog a nowe media (pp. 42–51). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Warzecha, K. (2018). Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez młodzież – szanse i zagrożenia. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 350, 115–136.
We are social – global digital report 2020 (2020). https://wearesocial.com/digital-2020 [access: 8.01.2021].
Zapędowski, P. (2014). Funkcjonowanie człowieka w cyberprzestrzeni – świat wirtualny w realiach second life. In: J. Bednarek (eds.), Człowiek w obliczu szans cyberprzestrzeni i świata wirtualnego (pp. 151–160). Warszawa: D
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).