Nomination skills of pre-school children Part 2

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.07

Keywords:

onomastics, proper names, chrematonyms, naming toys

Abstract

This paper is a second part of a publication devoted to the level of nomination skills of children aged four to six. Whilst the first part focused on toys: humanoid and not modelled on living beings – this paper examines the naming of animals and plush toys modeled on animals. The author analyses methods used by children to create proper names (chrematonyms) and elements of extralinguistic reality rooted in these names. The influence of socio-cultural factors (age and gender) on the development of naming skills of pre-schoolers is also examined.

References

Aspirant. Słownik Języka Polskiego. https://sjp.pwn.pl/szukaj/aspirant.html [data dostępu: 13.03.2021].

Dziurda-Multan, A. (2008). Dziecięce sposoby tworzenie nazw. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Flickr. https://www.flickr.com/photos/rikkisrefugeother/13987749143 [data dostępu: 13.03.2021].

Flickr. https://www.flickr.com/photos/quinet/6868661565/ [data dostępu: 13.03.2021].

Flickr. https://www.flickr.com/photos/vironevaeh/16180187872/ [data dostępu: 13.03.2021].

Kantor, R. (2003). Poważnie i na niby. Szkice o zabawach i zabawkach. Kielce: MAC Edukacja S.A.

Kij, M. (2020). Umiejętności nominacyjne przedszkolaków. Logopedia Silesiana, 9, 25–47. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.16.

Kovalchik, K. (2014). Why do we call parrots „Polly”? https://www.mentalfloss.com/article/55350/why-do-we-call-parrots-polly [data dostępu: 13.03.2021].

Lista imion żeńskich w rejestrze PESEL stan na 21.01.2020 – imię pierwsze. Otwarte Dane. https://dane.gov.pl/dataset/1667,lista-imion-wystepujacych-w-rejestrze-pesel-osoby-zyjace/resource/21489 [data dostępu: 13.03.2021].

Lista imion męskich w rejestrze PESEL stan na 21.01.2020 – imię pierwsze. Otwarte Dane. https://dane.gov.pl/dataset/1667,lista-imion-wystepujacych-w-rejestrze-pesel-osoby-zyjace/resource/21487 [data dostępu: 13.03.2021].

Myszka, A. (2008). Przezwiska młodzieżowe – nowe struktury, nowe bazy semantyczne. W: A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze (s. 267–279). Kraków: Pandit.

Orki z Majorki [wideoklip]. Fandom. https://gfdarwin.fandom.com/pl/wiki/Orki_z_Majorki_(wideo) [data dostępu: 20.06.2021].

Rutkowski, M. (2017). Nazwy własne w strukturze metafor pojęciowych. Onomastica, 61(2), 91–104. http://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.2.9.

Stopnie policyjne. https://info.policja.pl/inf/organizacja/stopnie-policyjne/48586,Stopnie-policyjne.html [data dostępu: 20.06.2021].

Sasza (2010, 2013, 2014). Rada Języka Polskiego. https://rjp.pan.pl/index.php?searchword=sasza&searchphrase=all&Itemid=81&option=com_search [data dostępu: 13.03.2021].

Tomecka-Mirek, A. (2007). Najmłodsi użytkownicy polszczyzny i ich onomastyczne wybory. Jak dzieci w wieku przedszkolnym nazywają swoje zabawki. W: A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze (s. 529–540). Kraków: Pandit.

Unsplash. https://unsplash.com/photos/3osGqRRtQBE [data dostępu: 13.03.2021].

Unsplash. https://unsplash.com/photos/B2lrDzu8_0E [data dostępu: 13.03.2021].

Warchoł, S. (2007). Współczesne zoonimy ludowe motywowane imionami własnymi osobowymi w języku polskim (na tle słowiańskim). W: A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze (s. 547–555). Kraków: Pandit.

Published

2021-06-29

How to Cite

Kij, M. (2021). Nomination skills of pre-school children Part 2. Logopedia Silesiana, 10(1), 1–49. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.07