Umiejętności nominacyjne przedszkolaków. Część 2

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.07

Słowa kluczowe:

onomastyka, nazwy własne, chrematonimy, nazywanie zabawek

Abstrakt

Artykuł jest drugą częścią publikacji poświęconej badaniom nad poziomem umiejętności nominacyjnych dzieci w wieku od czterech do sześciu lat. W poprzedniej części skupiono się na zabawkach humanoidalnych oraz zabawkach niewzorowanych na istotach żywych. W niniejszym opracowaniu zbadane zostało nazewnictwo zwierząt oraz pluszowych zabawek wzorowanych na zwierzętach. Przeanalizowano metody tworzenia nazw przez dzieci oraz elementy rzeczywistości pozajęzykowej utrwalone w tych onimach. Zbadano ponadto wpływ czynników społeczno-kulturowych (wieku, płci) na rozwój umiejętności nominacyjnych przedszkolaków.

Bibliografia

Aspirant. Słownik Języka Polskiego. https://sjp.pwn.pl/szukaj/aspirant.html [data dostępu: 13.03.2021].

Dziurda-Multan, A. (2008). Dziecięce sposoby tworzenie nazw. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Flickr. https://www.flickr.com/photos/rikkisrefugeother/13987749143 [data dostępu: 13.03.2021].

Flickr. https://www.flickr.com/photos/quinet/6868661565/ [data dostępu: 13.03.2021].

Flickr. https://www.flickr.com/photos/vironevaeh/16180187872/ [data dostępu: 13.03.2021].

Kantor, R. (2003). Poważnie i na niby. Szkice o zabawach i zabawkach. Kielce: MAC Edukacja S.A.

Kij, M. (2020). Umiejętności nominacyjne przedszkolaków. Logopedia Silesiana, 9, 25–47. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2020.09.16.

Kovalchik, K. (2014). Why do we call parrots „Polly”? https://www.mentalfloss.com/article/55350/why-do-we-call-parrots-polly [data dostępu: 13.03.2021].

Lista imion żeńskich w rejestrze PESEL stan na 21.01.2020 – imię pierwsze. Otwarte Dane. https://dane.gov.pl/dataset/1667,lista-imion-wystepujacych-w-rejestrze-pesel-osoby-zyjace/resource/21489 [data dostępu: 13.03.2021].

Lista imion męskich w rejestrze PESEL stan na 21.01.2020 – imię pierwsze. Otwarte Dane. https://dane.gov.pl/dataset/1667,lista-imion-wystepujacych-w-rejestrze-pesel-osoby-zyjace/resource/21487 [data dostępu: 13.03.2021].

Myszka, A. (2008). Przezwiska młodzieżowe – nowe struktury, nowe bazy semantyczne. W: A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze (s. 267–279). Kraków: Pandit.

Orki z Majorki [wideoklip]. Fandom. https://gfdarwin.fandom.com/pl/wiki/Orki_z_Majorki_(wideo) [data dostępu: 20.06.2021].

Rutkowski, M. (2017). Nazwy własne w strukturze metafor pojęciowych. Onomastica, 61(2), 91–104. http://doi.org/10.17651/ONOMAST.61.2.9.

Stopnie policyjne. https://info.policja.pl/inf/organizacja/stopnie-policyjne/48586,Stopnie-policyjne.html [data dostępu: 20.06.2021].

Sasza (2010, 2013, 2014). Rada Języka Polskiego. https://rjp.pan.pl/index.php?searchword=sasza&searchphrase=all&Itemid=81&option=com_search [data dostępu: 13.03.2021].

Tomecka-Mirek, A. (2007). Najmłodsi użytkownicy polszczyzny i ich onomastyczne wybory. Jak dzieci w wieku przedszkolnym nazywają swoje zabawki. W: A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze (s. 529–540). Kraków: Pandit.

Unsplash. https://unsplash.com/photos/3osGqRRtQBE [data dostępu: 13.03.2021].

Unsplash. https://unsplash.com/photos/B2lrDzu8_0E [data dostępu: 13.03.2021].

Warchoł, S. (2007). Współczesne zoonimy ludowe motywowane imionami własnymi osobowymi w języku polskim (na tle słowiańskim). W: A. Cieślikowa, B. Czopek-Kopciuch, K. Skowronek (red.), Nowe nazwy własne – nowe tendencje badawcze (s. 547–555). Kraków: Pandit.

Pobrania

Opublikowane

2021-06-29

Jak cytować

Kij, M. (2021). Umiejętności nominacyjne przedszkolaków. Część 2. Logopedia Silesiana, 10(1), 1–49. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2021.10.01.07