The phonological productivity of four-year-old children compared to three- and five-year-olds, based on the example of consonant groups
DOI:
https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2023.12.01.04Keywords:
consonant groups, speech ontogeny, phonology of a 4-year-old childAbstract
In the articulation of a 4-year-old child, the phenomena related to speech ontogenesis overlap. A 4-year-old child articulates more phonemes than a 3-year-old, and at the same time some phonemes have not been mastered by him/her yet, and although these elements may appear occasionally, especially in certain, e.g. more difficult to produce phonological contexts, they are not yet acquired to the extent that would allow to talk about the completion of the acquisition process. This dynamics accompanying the development of the speech of a 4-year-old child and the overlapping of linguistic phenomena characteristic of the development of speech is the reason why in this age group there can be observed a higher rate of occurrence of different ways of implementing the same phonological contexts than in the younger and older population. This tendency is especially noticeable in the case of consonant groups that are difficult to articulate.
References
Aitchison, J. (1991). Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki. Tłum. M. Czarnecka. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Bartkowska, T. (1968). Rozwój wymowy dziecka przedszkolnego jako wynik oddziaływań wychowawczych rodziny i przedszkola. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Baudouin de Courtenay, J. (1974). Spostrzeżenia nad językiem dziecka. M. Chmura-Klekotowa (Wybór i opracowanie). Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.
Błachnio, K. (1987). Struktura i dynamika logoterapii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Bryndal, M. (2015). Fonologiczna interpretacja procesów doskonalenia wymowy dziecięcej na tle współczesnych teorii fonologicznych. Komlogo.
Chomsky, N. (1995). O strukturach poznawczych i ich rozwoju – odpowiedź na wykład Piageta.W: Noama Chomsky’ego próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów. Wybór K. Rosner. Język i jego nabywanie. Debata między Jeanem Piagetem i Noamem Chomskym (t. 1, s. 46–71). Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Chomsky, N. (1996). Lingwistyka i dziedziny pokrewne: osobisty punkt widzenia. W: Noama Chomsky’ego próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów. Wybór K. Rosner. Generatywny program badań nad umysłem ludzkim (t. 2, s. 3–35). Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.
Demel, G. (1996). Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Demelowa, G. (1987). Elementy logopedii. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Dołęga, Z. (2003). Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Emiluta-Rozya, D. (1994). Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Humboldt, W., von (1988). On language: The diversity of human language structure and its influence on the mental development of mankind. Cambridge University Press.
Ilg, F. L. (1958). Child behavior: [a realistic guide to child behavior in the vital formative years from birth to ten]. Dell Publishing Company.
Ingram, D. (1979). Phonological patterns in the speech of young children. W: P. Fletcher, M. Garman (eds.), Language acquisition (s. 133–148). Cambridge University Press.
Kaczmarek, L. (1982). Nasze dziecko uczy się mowy. Wydawnictwo Lubelskie.
Kania, J. T. (1982). Szkice logopedyczne. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kielar-Turska, M. (2012). Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych. W: E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki (s. 15–63). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Krajna, E. (1998). Lingwistyczne podstawy opracowania logopedycznego testu artykulacyjnego. Investigationes Linguisticae, 4, 5–22.
Łobacz, P. (1996). Polska fonologia dziecięca. Studia fonetyczno-akustyczne. Wydawnictwo Energeia.
Łobacz, P. (2005). Prawidłowy rozwój mowy dziecka. W: T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki (s. 231–268). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Milewski, S. (1998). Nagłosowe grupy spółgłoskowe w tekstach mówionych dzieci w wieku przedszkolnym. W: I. Nowakowska-Kempna (red.), Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana (s. 175–211). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Milewski, S. (1999). Lingwistyczne i dydaktyczne aspekty analizy fonemowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Milewski, S. (2001). Śródgłosowe grupy spółgłoskowe w tekstach mówionych dzieci w wieku przedszkolnym. W: S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy (t. 1, s. 216–252). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Milewski, S. (2005). Grupy spółgłoskowe w języku mówionym dzieci przedszkolnych. Logopedia, 43, 11–36.
Milewski, S. (2007). Wygłosowe grupy spółgłoskowe w tekstach mówionych dzieci w wieku przedszkolnym. W: E. Breza, A. Lica, Z. Lica (red.), Opuscula linguistica Georgio Treder dedicate (s. 332–340). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Mystkowska, H. (1959). Kształcenie wymowy dzieci w przedszkolu. Ćwiczenia ortofoniczne. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Przetacznikowa, M. (1968). Rozwój struktury i funkcji zdań w mowie dziecka. W: S. Szuman (red.), O rozwoju języka i myślenia dziecka (s. 383–629). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Rocławski, B. (1981). System fonostatystyczny współczesnego języka polskiego. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Rocławski, B. (1986a). Poradnik fonetyczny dla nauczycieli. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Rocławski, B. (1986b). Zarys fonologii, fonetyki, fonotaktyki i fonostatystyki współczesnego języka polskiego. Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Gdańskiego.
Skorek, E. M. (2003). Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Smółka, L. (2004). Kompetencja komunikacyjna dzieci sześcio-siedmioletnich. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Sołtys-Chmielowicz A. (1998). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Styczek, I. (1979). Logopedia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Zarębina, M. (1994). Język polski w rozwoju jednostki. Wydawnictwo Glottispol.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.