Produktywność fonologiczna dzieci 4-letnich na tle 3- i 5-latków, na przykładzie grup spółgłoskowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2023.12.01.04

Słowa kluczowe:

grupy spółgłoskowe, ontogeneza mowy, fonologia dziecka 4-letniego

Abstrakt

W artykulacji dziecka 4-letniego zjawiska związane z ontogenezą mowy nakładają się na siebie. Czterolatek realizuje więcej fonemów niż 3-latek, a jednocześnie części fonemów jeszcze nie opanował i mimo że elementy te mogą pojawiać się już sporadycznie, szczególnie w określonych, np. trudniejszych w realizacji, kontekstach fonologicznych, nie zostały one jeszcze przyswojone w takim zakresie, który pozwalałby mówić o ukończeniu procesu ich akwizycji. Owa dynamika towarzysząca rozwojowi mowy 4-latka i nakładanie się na siebie zjawisk językowych właściwych rozwojowi mowy jest przyczyną tego, iż w omawianej grupie wiekowej obserwuje się liczniejsze, niż ma to miejsce w populacji młodszej oraz starszej, występowanie różnych sposobów realizacji tych samych kontekstów fonologicznych. Tendencja ta jest zauważalna szczególnie w wypadku trudnych realizacyjnie grup spółgłoskowych.

Bibliografia

Aitchison, J. (1991). Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki. Tłum. M. Czarnecka. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Bartkowska, T. (1968). Rozwój wymowy dziecka przedszkolnego jako wynik oddziaływań wychowawczych rodziny i przedszkola. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Baudouin de Courtenay, J. (1974). Spostrzeżenia nad językiem dziecka. M. Chmura-Klekotowa (Wybór i opracowanie). Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wydawnictwo PAN.

Błachnio, K. (1987). Struktura i dynamika logoterapii. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Bryndal, M. (2015). Fonologiczna interpretacja procesów doskonalenia wymowy dziecięcej na tle współczesnych teorii fonologicznych. Komlogo.

Chomsky, N. (1995). O strukturach poznawczych i ich rozwoju – odpowiedź na wykład Piageta.W: Noama Chomsky’ego próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów. Wybór K. Rosner. Język i jego nabywanie. Debata między Jeanem Piagetem i Noamem Chomskym (t. 1, s. 46–71). Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Chomsky, N. (1996). Lingwistyka i dziedziny pokrewne: osobisty punkt widzenia. W: Noama Chomsky’ego próba rewolucji naukowej. Antologia tekstów. Wybór K. Rosner. Generatywny program badań nad umysłem ludzkim (t. 2, s. 3–35). Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Demel, G. (1996). Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Demelowa, G. (1987). Elementy logopedii. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Dołęga, Z. (2003). Promowanie rozwoju mowy w okresie dzieciństwa – prawidłowości rozwoju, diagnozowanie i profilaktyka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Emiluta-Rozya, D. (1994). Wspomaganie rozwoju mowy dzieci w wieku przedszkolnym. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Humboldt, W., von (1988). On language: The diversity of human language structure and its influence on the mental development of mankind. Cambridge University Press.

Ilg, F. L. (1958). Child behavior: [a realistic guide to child behavior in the vital formative years from birth to ten]. Dell Publishing Company.

Ingram, D. (1979). Phonological patterns in the speech of young children. W: P. Fletcher, M. Garman (eds.), Language acquisition (s. 133–148). Cambridge University Press.

Kaczmarek, L. (1982). Nasze dziecko uczy się mowy. Wydawnictwo Lubelskie.

Kania, J. T. (1982). Szkice logopedyczne. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Kielar-Turska, M. (2012). Rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych. W: E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnoza logopedyczna. Podręcznik akademicki (s. 15–63). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Krajna, E. (1998). Lingwistyczne podstawy opracowania logopedycznego testu artykulacyjnego. Investigationes Linguisticae, 4, 5–22.

Łobacz, P. (1996). Polska fonologia dziecięca. Studia fonetyczno-akustyczne. Wydawnictwo Energeia.

Łobacz, P. (2005). Prawidłowy rozwój mowy dziecka. W: T. Gałkowski, E. Szeląg, G. Jastrzębowska (red.), Podstawy neurologopedii. Podręcznik akademicki (s. 231–268). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Milewski, S. (1998). Nagłosowe grupy spółgłoskowe w tekstach mówionych dzieci w wieku przedszkolnym. W: I. Nowakowska-Kempna (red.), Logopedia jako nauka interdyscyplinarna – teoretyczna i stosowana (s. 175–211). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Milewski, S. (1999). Lingwistyczne i dydaktyczne aspekty analizy fonemowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Milewski, S. (2001). Śródgłosowe grupy spółgłoskowe w tekstach mówionych dzieci w wieku przedszkolnym. W: S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy (t. 1, s. 216–252). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Milewski, S. (2005). Grupy spółgłoskowe w języku mówionym dzieci przedszkolnych. Logopedia, 43, 11–36.

Milewski, S. (2007). Wygłosowe grupy spółgłoskowe w tekstach mówionych dzieci w wieku przedszkolnym. W: E. Breza, A. Lica, Z. Lica (red.), Opuscula linguistica Georgio Treder dedicate (s. 332–340). Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Mystkowska, H. (1959). Kształcenie wymowy dzieci w przedszkolu. Ćwiczenia ortofoniczne. Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.

Przetacznikowa, M. (1968). Rozwój struktury i funkcji zdań w mowie dziecka. W: S. Szuman (red.), O rozwoju języka i myślenia dziecka (s. 383–629). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Rocławski, B. (1981). System fonostatystyczny współczesnego języka polskiego. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Rocławski, B. (1986a). Poradnik fonetyczny dla nauczycieli. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Rocławski, B. (1986b). Zarys fonologii, fonetyki, fonotaktyki i fonostatystyki współczesnego języka polskiego. Wydawnictwo Uczelniane Uniwersytetu Gdańskiego.

Skorek, E. M. (2003). Reranie. Profilaktyka, diagnoza, korekcja. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Smółka, L. (2004). Kompetencja komunikacyjna dzieci sześcio-siedmioletnich. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Sołtys-Chmielowicz A. (1998). Zaburzenia artykulacji. Teoria i praktyka. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Styczek, I. (1979). Logopedia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Zarębina, M. (1994). Język polski w rozwoju jednostki. Wydawnictwo Glottispol.

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

Binkuńska, E. (2023). Produktywność fonologiczna dzieci 4-letnich na tle 3- i 5-latków, na przykładzie grup spółgłoskowych. Logopedia Silesiana, 1–27. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2023.12.01.04