Dwutorowe programowanie terapii logopedycznej z wykorzystaniem metod komunikacji wspomagającej i alternatywnej (AAC)
Abstrakt
Two-pronged Programming of Speech Therapy with the Application of AAC MethodsyTwo-pronged (simultaneous) programming of language and communication skills consists of both improving production and comprehension of speech as well as learning of the augmentative communication methods. It is an important element of speech therapy. The introduction of alternative means of communication is part of a process aimed at developing speech. It can become a unique basis for building a language in one’s mind. The article seeks to highlight the legitimacy of two-pronged programming of speech therapy. Providing children with a means of communication early enough does develop their communication and language skills.
Key words: two-pronged programming of therapy, speech and language therapy, AAC methods, simultaneous communication
Bibliografia
Grabias S.: Język, poznanie, interakcja. W: Język. Interakcja. Zaburzenia mowy. Metodologia badań. Seria: Mowa. Teoria – Praktyka. Red. T. Woźniak, A. Domagała. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2007, s. 355–377.
Grabias S.: Język w zachowaniach społecznych. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2003.
Grabias S.: Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii. W: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2015, s. 13–35.
Grycman M.: Efektywność stosowania systemów komunikacji alternatywnej i wspomagającej u dzieci i młodzieży z ciężkimi zaburzeniami porozumiewania się na przykładzie Samodzielnego Publicznego Ośrodka Terapii i Rehabilitacji dla Dzieci w Kwidzynie. W: Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Red. J. J. Błeszyński. Kraków, Impuls 2006, s. 119–160.
Grycman M.: Sprawdź, jak się porozumiewam. Ocena efektywności porozumiewania się dzieci niemówiących wraz z propozycjami strategii terapeutycznych. Kraków, Stowarzyszenie Rehabilitacyjne Centrum Rozwoju Porozumiewania 2014.
Grycman M., Kaczmarek B.B.: Podręczny słownik terminów AAC (komunikacji wspomagającej i alternatywnej). Kraków, Impuls 2014, s. 120, s. 122–123.
Hill I.: A case study model for augmentative and alternative communication outcomes. “Assistive Technology Outcomes and Benefits” 2006, no. 3, s. 53–65.
Jastrzębowska G., Pelc‑Pękala O.: Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej. W: Logopedia. Pytania i odpowiedzi. T. 2. Red. G. Jastrzębowska, T. Gałkowski. Opole, Wydaw. Uniwersytetu Opolskiego 2003, s. 309–345.
Konstantareas M.M.: Autistic Children Exposed to Simultaneous Communication Training: A Follow‑Up. “Journal of Autism and Developmental Disorders” 1987, vol. 17, no. 1, s. 115–131.
Kurcz I.: Psychologia języka i komunikacji. Warszawa, Scholar 2005.
Lamontagne M., Routhier F., Auger C.: Team consensus concerning important outcomes for augmentative and alternative communication assistive technologies: A pilot study. “Augmentative and Alternative Communication” 2013, no. 29, s. 182–189.
Lechowicz A.: Komputerowe wspomaganie procesu komunikacji niewerbalnej dzieci z wieloraką niepełnosprawnością. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 2005.
Lerna A. et al.: Long‑term effects of PECS on social‑communicative skills of children with autism spectrum disorders: A follow‑up study. “International Journal of Language and Communication Disorders” 2014, no. 49, s. 478–485.
Matczak A.: Zarys psychologii rozwoju. Warszawa, Wydaw. Akademickie „Żak” 2003.
Panasiuk J.: Afazja a interakcja. TEKST – metaTEKST – konTEKST. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2012.
Schlosser R.: Social validation of interventions in augmentative and alternative communication. “Augmentative and Alternative Communication” 1999, no. 15, s. 234–248.
Schlosser R., Wendt O.: Effects of augmentative and alternative communication intervention on speech production in children with autism: A systematic review. “American Journal of Speech‑Language Pathology” 2008, no. 17, s. 212–230.
Smyczek A.: Zastosowanie wspomagających i alternatywnych metod komunikacji (AAC approache) w terapii małych dzieci zagrożonych poważnymi zaburzeniami w porozumiewaniu się. W: Alternatywne i wspomagające metody komunikacji. Red. J.J. Błeszyński. Kraków, Impuls 2006, s. 71–109.
Thomas‑Stonell N. et al.: Communicative participation changes in pre‑school children receiving augmentative and alternative communication intervention. “International Journal of Speech‑Language Pathology” 2015, vol. 18, issue 1, s. 32–40.
Wygotski L.: Myślenie i mowa. Warszawa, PWN 1989.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).