Wpływ ćwiczeń muzycznych i muzyczno‑ruchowych na rozwój kompetencji prozodycznych dzieci pięcio‑ i sześcioletnich
Abstrakt
Influence of Music and Movement Exercises on the Development of Prosodic Competences in Five‑ and Six‑year‑old ChildrenThis article presents the results of my study of the effect of music exercise and music and movement exercise on the development of prosodic competencies among five‑ and six‑year‑old children whose phonetic and phonological system is at the end of its dynamic development. This period is marked with very intensive development of the ability to perceive specific characteristics of prosodic speech units. The aim of the study was to evaluate this effect. The main objectives of conducted experiment were to examine the prosodic competences in terms of perception as well as to develop and implement a treatment program connected with shaping perception skills in terms of elements common to speech and music (such features as: height, volume, time and duration; and such phenomena as: speed, rhythm, melody, intonation), which in turn would lead to an increase in the level of prosodic competences. An experimental research method with the selection of a parallel group was applied in the experiment. The test procedure included a study on physiological hearing and an examination of the perception of prosodic speech in children from experimental and control groups.
Key words: prosodic speech, prosodic competences, logorythmics, ways of improving prosody
Bibliografia
Duch W.: Amuzja wyobrażeniowa. „Neuroestetyka Muzyki” 2013, nr 2, s. 247–270.
Gamrat M.: Analogie między muzyką i językiem według „Encyclopédie pittoresque de la musique” (1835). „Res Facta Nova” 2010. http://www.lmm.edu.pl/pdf/0007.pdf [data dostępu: 16.12.2015].
Kantyka K.: Logorytmika jako forma wsparcia dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. „Terapia przez Sztukę” 2014, nr 1 (5), s. 13–19.
Kilińska‑Ewertowska E.: Badania nad zastosowaniem ćwiczeń muzyczno‑ruchowych w rehabilitacji dzieci z zaburzeniami mowy. Gdańsk, Państwowa Wyższa Szkoła Muzyczna, Zakład Wydawnictw i Informacji Naukowej 1981.
Kilińska‑Ewertowska E.: Logorytmika. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 1987.
Kowalska A.: Metodyka kształtowania elementów prozodycznych w wypowiedziach dzieci z upośledzeniem słuchu. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 1989.
Kwaterkiewicz M.: „Wpływ ćwiczeń muzycznych i muzyczno‑ruchowych na rozwój kompetencji prozodycznych dzieci pięcio‑, sześcioletnich” [praca licencjacka]. Opieka nauk. M. Wysocka. Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej 2016.
Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków, Impuls 2001.
Maszke A.W.: Metody i techniki badań pedagogicznych. Rzeszów, Wydaw. Uniwersytetu Rzeszowskiego 2008.
Sloboda J.A.: Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa, Wydaw. Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina 2002.
Stadnicka J., Stadnicki A.: Terapia dzieci muzyką, ruchem i mową. Warszawa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne 1998.
Szpyra‑Kozłowska J.: Wprowadzenie do współczesnej fonologii. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2002.
Walencik‑Topiłko A.: Wykorzystanie elementów rytmiki w terapii logopedycznej. W: Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji. Red. B. Ostrowska. Łódź, Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów 1999, s. 142–146.
Walenick‑Topiłko A., Wysocka M.: Logorytmika w terapii surdologopedycznej. W: Surdologopedia. Teoria i praktyka. Red. E. Muzyka‑Furtak. Gdańsk, Harmonia Universalis 2015, s. 343–353.
Waryszak M.: Uwarunkowania wypowiedzi emocjonalnych osób w normie biologicznej i osób z zaburzeniami mowy. „Logopedia Silesiana” 2014, s. 133–142.
Whalley K., Hansen J.: The role of prosodic sensitivity in children’s reading development. “Journal of Research in Reading” 2006, vol. 29, no. 3, s. 288–303.
Wysocka M.: Prozodia mowy w percepcji dzieci. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2012.
Wysocka M.: Percepcja struktur prozodycznych i muzycznych w aspekcie rozwojowym. W: Język – interakcja – zaburzenia mowy. Metodologia badań. Red. T. Woźniak, A. Domagała. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2007, s. 324–351.
Wysocka M.: Prozodia mowy – problemy opisu. W: Logopedia artystyczna. Red. B. Kamińska, S. Milewski. Gdańsk, Harmonia Universalis 2016, s. 213–231.
Wysocka M.: Rozwój kompetencji prozodycznej. W: Język – człowiek – społeczeństwo. Red: J. Panasiuk, T. Woźniak. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2013, s. 861–874.
Wysocka M.: Zaburzenia prozodii mowy. W: Logopedia. Teoria zaburzeń mowy. Red. S. Grabias, Z.M. Kurkowski. Lublin, Wydaw. Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej 2012, s. 165–181.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).