The Messianic Dimension of Irit Amiel’s Stories

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.08

Keywords:

post-secularism, Holocaust, Irit Amiel, messianic narration, Torah

Abstract

Irit Amiel is an Israeli writer who, after almost fifty years of silence since being saved from the Holocaust, speaks on the Shoah. Her stories are a collection of portraits. In these stories, the author uses restrained and understated narrative modes in order to depict the fates of Holocaust survivors. Until recently, readings of texts dedicated to the Holocaust have marginalized the presence of the Biblical tradition, ignoring its contribution to the sense of identity among Jewish individuals. This article is an attempt to read Amiel’s short stories from a messianic perspective arising from the spirit of post-secularism. This perspective is helpful in a reading of the archetypal narrative of Israel’s Exodus, which constitutes the foundation of Jewish identity. As Amiel herself has shown, we cannot avoid mention of Biblical narratives when speaking of the Shoah experience.

References

Agady talmudyczne. Przypowieści, anegdoty, sentencje mędrców żydowskich. Przeł. M. Friedman. Wrocław 2005.

Amiel I.: Egzamin z Zagłady. Łódź 1994.

Amiel I.: Osmaleni. Izabelin 1999.

Amiel I.: Życie – tytuł tymczasowy. Warszawa 2014.

Bielik-Robson A.: „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności. Kraków 2008.

Bielik-Robson A.: Powrót mesjańskiej obietnicy, czyli nowoczesność w perspektywie postsekularnej. W: Filozofia. Ogląd, namysł, krytyka? Red. M.M. Bogusławski, A. Kucner, T. Sieczkowski. Olsztyn 2010, s. 59–70.

Bielik-Robson A.: Zadeptać Węża! Blake i Taubes, czyli apokaliptyczna gnoza rewolucyjna. W: Mesjańskie imaginaria Europy (i okolic). Studia komparatystyczne. Red. A. Janek, A. Regiewicz, A. Żywiołek. Częstochowa 2015, s. 15–30.

Boniecki A.: Czy Bóg umarł w Auschwitz? „Tygodnik Powszechny. Dodatek” 2010, nr 4.

Dostępne w Internecie: https://www.tygodnikpowszechny.pl/czy-bog-umarl-w-auschwitz-143567 [data dostępu: 13.05.2020].

Burzyńska A., Markowski M.P.: Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków 2006.

Duda S.: Między Chrystusem a Antychrystem, czyli radykalny ortodoks chrześcijański spotyka lewicę. „Krytyka Polityczna” 2007/2008, nr 14, s. 199–211.

Gebert K.: 54 komentarze do Tory. Kraków 2004.

Gorion M.J. bin: Żydowskie legendy biblijne. Przeł. R.R. Stiller. Katowice 2009.

Goshen-Gottstein A.: Bóg a Auschwitz. „Biblioteka Teologii Fundamentalnej” 2010, nr 4, s. 29–54.

Habermas J.: Wierzyć i wiedzieć. Przeł. M. Łukaszewicz. „Znak” 2002, nr 9, s. 8–21.

Jonas H.: Idea Boga po Auschwitz. Przeł. G. Sowiński. Kraków 2003.

Kameraz-Kos N.: Święta i obyczaje żydowskie. Warszawa 2008.

Kłoczkowski J.A.: Czy Bóg cierpiał w Auschwitz? „Więź” 2006, nr 7–8, s. 24–33.

Krall H.: Żal. Warszawa 2007.

Levi P.: Czy to jest człowiek. Przeł. H. Wiśniowska. Kraków 1987.

Markowski M.P.: Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu. Warszawa 2001.

Milbank J.: Program Radykalnej Ortodoksji. Przeł. S. Duda. „Krytyka Polityczna” 2007/2008, nr 14, s. 212–220.

New International Dictionary of Old Testament Theology and Exegesis. Ed. W.A. VanGemeren. Grand Rapids 1997.

Nycz R.: Literatura jako trop rzeczywistości. Kraków 2001.

Pecaric S.: Drodzy przyjaciele i czytelnicy. W: Hagada na Pesach. Red. S. Pecaric. Kraków 2002, [b.s.].

Regiewicz A.: Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania. (Ćwiczenia z poszukiwania sensu). Kraków 2015.

Regiewicz A.: Tropy teologiczne w sztuce interpretacji. Ćwiczenia z poszukiwania sensu. В: Сучасні мово- і літературознавчі методології та нові прочитання художнього тексту : антологія. Упоряд. Л.К. Оляндер, О.В. Богданова, Ю.В. Громик, І.Ф. Штейнер. Луцьк 2018, s. 208–235.

Ricoeur P.: Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. Przeł. E. Bieńkowska. Warszawa 1985.

Rienecker F., Maier G.: Leksykon biblijny. Przeł. D. Irmińska. Warszawa 2001.

Roth D.: Talmudic Mediation: Conflicting Interpretations of the Talmud as Conflicting Needs in Society. Dostępne w Internecie: http://text.rcarabbis.org/talmudic-mediation-conflicting-interpretations-of-the-talmud-as-conflicting-needs-in-society/ [data dostępu: 22.12.2012].

Sartre J.-P.: Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej. Przeł. P. Mróz. Kraków 2007.

Sławek T.: Ratujące niebezpieczeństwo postsekularyzmu. Słowo wstępne. W: Drzewo poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach. Red. P. Bogalecki, A. Mitek-Dziemba. Katowice 2012, s. 9–24.

Szymik J.: W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury. Katowice 1994.

Tora Pardes Lauder. Księga Druga: Szemot. Red. i przeł. S. Pecaric. Kraków 2003.

Ubertowska A.: Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holokaustu. Kraków 2007.

Weiss Halivni D.: Breaking the Tablets. Jewish Theology after the Shoah. New York 2007.

Wiesel E.: All Rivers Run to the Sea. New York 1995.

Wiesel E.: Noc. Przeł. M. Kozłowska. Kraków 2007.

Wiesel E.: Tous les fleuves vont à la mer. Mémoires. Seuil 1996.

Published

2021-05-18

How to Cite

Regiewicz, A. (2021). The Messianic Dimension of Irit Amiel’s Stories. Narracje O Zagładzie [Narrations of the Shoah], (1(7), 136–154. https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.08