The Messianic Dimension of Irit Amiel’s Stories
DOI:
https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.08Keywords:
post-secularism, Holocaust, Irit Amiel, messianic narration, TorahAbstract
Irit Amiel is an Israeli writer who, after almost fifty years of silence since being saved from the Holocaust, speaks on the Shoah. Her stories are a collection of portraits. In these stories, the author uses restrained and understated narrative modes in order to depict the fates of Holocaust survivors. Until recently, readings of texts dedicated to the Holocaust have marginalized the presence of the Biblical tradition, ignoring its contribution to the sense of identity among Jewish individuals. This article is an attempt to read Amiel’s short stories from a messianic perspective arising from the spirit of post-secularism. This perspective is helpful in a reading of the archetypal narrative of Israel’s Exodus, which constitutes the foundation of Jewish identity. As Amiel herself has shown, we cannot avoid mention of Biblical narratives when speaking of the Shoah experience.
References
Agady talmudyczne. Przypowieści, anegdoty, sentencje mędrców żydowskich. Przeł. M. Friedman. Wrocław 2005.
Amiel I.: Egzamin z Zagłady. Łódź 1994.
Amiel I.: Osmaleni. Izabelin 1999.
Amiel I.: Życie – tytuł tymczasowy. Warszawa 2014.
Bielik-Robson A.: „Na pustyni”. Kryptoteologie późnej nowoczesności. Kraków 2008.
Bielik-Robson A.: Powrót mesjańskiej obietnicy, czyli nowoczesność w perspektywie postsekularnej. W: Filozofia. Ogląd, namysł, krytyka? Red. M.M. Bogusławski, A. Kucner, T. Sieczkowski. Olsztyn 2010, s. 59–70.
Bielik-Robson A.: Zadeptać Węża! Blake i Taubes, czyli apokaliptyczna gnoza rewolucyjna. W: Mesjańskie imaginaria Europy (i okolic). Studia komparatystyczne. Red. A. Janek, A. Regiewicz, A. Żywiołek. Częstochowa 2015, s. 15–30.
Boniecki A.: Czy Bóg umarł w Auschwitz? „Tygodnik Powszechny. Dodatek” 2010, nr 4.
Dostępne w Internecie: https://www.tygodnikpowszechny.pl/czy-bog-umarl-w-auschwitz-143567 [data dostępu: 13.05.2020].
Burzyńska A., Markowski M.P.: Teorie literatury XX wieku. Podręcznik. Kraków 2006.
Duda S.: Między Chrystusem a Antychrystem, czyli radykalny ortodoks chrześcijański spotyka lewicę. „Krytyka Polityczna” 2007/2008, nr 14, s. 199–211.
Gebert K.: 54 komentarze do Tory. Kraków 2004.
Gorion M.J. bin: Żydowskie legendy biblijne. Przeł. R.R. Stiller. Katowice 2009.
Goshen-Gottstein A.: Bóg a Auschwitz. „Biblioteka Teologii Fundamentalnej” 2010, nr 4, s. 29–54.
Habermas J.: Wierzyć i wiedzieć. Przeł. M. Łukaszewicz. „Znak” 2002, nr 9, s. 8–21.
Jonas H.: Idea Boga po Auschwitz. Przeł. G. Sowiński. Kraków 2003.
Kameraz-Kos N.: Święta i obyczaje żydowskie. Warszawa 2008.
Kłoczkowski J.A.: Czy Bóg cierpiał w Auschwitz? „Więź” 2006, nr 7–8, s. 24–33.
Krall H.: Żal. Warszawa 2007.
Levi P.: Czy to jest człowiek. Przeł. H. Wiśniowska. Kraków 1987.
Markowski M.P.: Występek. Eseje o pisaniu i czytaniu. Warszawa 2001.
Milbank J.: Program Radykalnej Ortodoksji. Przeł. S. Duda. „Krytyka Polityczna” 2007/2008, nr 14, s. 212–220.
New International Dictionary of Old Testament Theology and Exegesis. Ed. W.A. VanGemeren. Grand Rapids 1997.
Nycz R.: Literatura jako trop rzeczywistości. Kraków 2001.
Pecaric S.: Drodzy przyjaciele i czytelnicy. W: Hagada na Pesach. Red. S. Pecaric. Kraków 2002, [b.s.].
Regiewicz A.: Poza horyzontem. Eseje o sztuce czytania. (Ćwiczenia z poszukiwania sensu). Kraków 2015.
Regiewicz A.: Tropy teologiczne w sztuce interpretacji. Ćwiczenia z poszukiwania sensu. В: Сучасні мово- і літературознавчі методології та нові прочитання художнього тексту : антологія. Упоряд. Л.К. Оляндер, О.В. Богданова, Ю.В. Громик, І.Ф. Штейнер. Луцьк 2018, s. 208–235.
Ricoeur P.: Egzystencja i hermeneutyka. Rozprawy o metodzie. Przeł. E. Bieńkowska. Warszawa 1985.
Rienecker F., Maier G.: Leksykon biblijny. Przeł. D. Irmińska. Warszawa 2001.
Roth D.: Talmudic Mediation: Conflicting Interpretations of the Talmud as Conflicting Needs in Society. Dostępne w Internecie: http://text.rcarabbis.org/talmudic-mediation-conflicting-interpretations-of-the-talmud-as-conflicting-needs-in-society/ [data dostępu: 22.12.2012].
Sartre J.-P.: Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej. Przeł. P. Mróz. Kraków 2007.
Sławek T.: Ratujące niebezpieczeństwo postsekularyzmu. Słowo wstępne. W: Drzewo poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach. Red. P. Bogalecki, A. Mitek-Dziemba. Katowice 2012, s. 9–24.
Szymik J.: W poszukiwaniu teologicznej głębi literatury. Katowice 1994.
Tora Pardes Lauder. Księga Druga: Szemot. Red. i przeł. S. Pecaric. Kraków 2003.
Ubertowska A.: Świadectwo – trauma – głos. Literackie reprezentacje Holokaustu. Kraków 2007.
Weiss Halivni D.: Breaking the Tablets. Jewish Theology after the Shoah. New York 2007.
Wiesel E.: All Rivers Run to the Sea. New York 1995.
Wiesel E.: Noc. Przeł. M. Kozłowska. Kraków 2007.
Wiesel E.: Tous les fleuves vont à la mer. Mémoires. Seuil 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.