Zagłada i ideologia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.09

Słowa kluczowe:

Zagłada, literatura dziecięca, ideologia, judaizm, antysemityzm

Abstrakt

Celem artykułu jest prześledzenie tematów podejmowanych w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku mówiącej o Zagładzie i wskazanie dominujących tendencji w przedstawianiu Szoa czytelnikom. W pierwszej części zarysowano kontekst powstania utworów o tej tematyce, w drugiej zanalizowano wybrane problemy podejmowane i pomijane w tych utworach (kultura i religia żydowska, stosunki polsko-żydowskie i śmierć bohaterów), co doprowadziło do wniosków dotyczących ideologicznego podłoża literatury skierowanej do młodych odbiorców.

Bibliografia

Althusser L.: Ideologie i aparaty ideologiczne państwa. Przeł. A. Staroń. Warszawa 2006.

Barker Ch.: Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Przeł. A. Sadza. Kraków 2005.

Beręsewicz P.: Wszystkie lajki Marczuka. Łódź 2015.

Cackowska M.: Ideologie dzieciństwa a tabu w książkach obrazkowych dla dzieci. W: Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Red. B. Sochańska, J. Czechowska. Warszawa 2012, s. 55–75.

Cackowska M.: Książka obrazkowa o edukacji seksualnej dla dzieci jako medium kulturowe i polityczne. „Forum Oświatowe” 2011, nr 2, s. 93–110.

Cackowska M., Patalon M.: Religijna książka obrazkowa dla dzieci w Polsce. Krytyczna analiza dyskursu. „Problemy Wczesnej Edukacji” 2009, nr 2, s. 161–177.

Chmielewska I.: Pamiętnik Blumki. Poznań 2011.

Combrzyńska-Nogala D.: Bezsenność Jutki. Łódź 2012.

Czapliński P.: Prześladowcy, pomocnicy, świadkowie. Zagłada i polska literatura późnej nowoczesności. W: Zagłada. Współczesne problemy rozumienia i przedstawiania. Red. P. Czapliński, E. Domańska. Poznań 2009, s. 155–181.

Czerwińska-Rydel A.: Po drugiej stronie okna. Opowieść o Januszu Korczaku. Warszawa 2012.

Dlaczego Grecy są dobrzy, a Persowie źli. Z Jackiem Staniszewskim, nauczycielem historii rozmawia Justyna Suchecka. „Książki. Magazyn do czytania” 2018, nr 5 [dodatek: „Najlepsze Książki dla Dzieci i Młodszych Dorosłych”, s. 2–7].

Eagleton T.: Ideology: An Introduction. London 1991.

Fortes A., Concejo J.: Dym. Przeł. B. Haniec. Toruń 2011.

Graban-Pomirska M.: Inne religie w książkach dla dzieci i młodzieży po 1945 roku. W: „Stare” i „nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży – teksty religijne. Red. B. Olszewska, O. Pajączkowski. Opole 2019, s. 241–250.

Groński R.M.: Szlemiel. Warszawa 2010.

Hollindale P.: Ideology and the Children’s Book. Oxford 1988.

Janicka E.: Świadkowie własnej sprawy. Polska narracja dominująca wobec Zagłady w trakcie Zagłady. „Studia Litteraria et Historica” 2018, nr 7, s. 1–82.

Jaromir A., Cichowska G.: Ostatnie przedstawienie panny Esterki. Poznań 2014.

Kania A.: Lekcja (nie)obecności. Dziedzictwo polsko-żydowskie w edukacji polonistycznej. Kraków 2017.

Karczewska A.: Pamięć i empatia. O dziecięcej literaturze Zagłady. W: Pamięć o Zagładzie w polskojęzycznej i niemieckojęzycznej literaturze autorek i autorów drugiego oraz trzeciego pokolenia post-Szoah / Das Gedächtnis an die Shoah in der polnischen und deutschsprachigen Literatur von Autorinnen und Autoren der zweiten und dritten Post-Shoah-Generation. Red. I. von der Lühe, S.J. Żurek. Lublin 2019, s. 265–300.

Karczewska A.: „Tylko czy niebo nadal istnieje?”. Bóg w najnowszej dziecięcej literaturze o Zagładzie. W: Wiara i niewiara. Literackie realizacje wobec doświadczenia Zagłady. Red. P. Kalwiński, A. Karczewska. Lublin 2018, s. 67–86.

Karolak S.: Doświadczenie Zagłady w literaturze polskiej 1947–1991. Kanon, który nie powstał. Poznań 2014.

Kertzer A.: My Mother’s Voice: Children, Literature, and the Holocaust. Peterborough 2002.

Kokkola L.: Representing the Holocaust in Children’s Literature. London 2003.

Kotaba K.: Czy wojna jest dla dzieci? O obrazach wojny w literaturze dla najmłodszych. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” 2015, nr 15, s. 184–192.

Kowalska-Leder J.: Literatura polska ostatniego dziesięciolecia wobec Zagłady – próby odpowiedzi na nowe wyzwania. „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2014, nr 10, s. 768–802.

Kowalska-Leder J.: Wszechobecność Sprawiedliwych. „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2014, nr 10, s. 1073–1082.

Krajewska A.M.: Młodzieżowe książki o najnowszej historii Polski wydane w ostatnich latach – przegląd subiektywny. „Guliwer” 2018, nr 3, s. 69–76.

Krajewska A.M.: Przestrzeń nadziei. Debiuty po 1990 roku. W: Po potopie. Dziecko, książka i biblioteka w XXI wieku. Red. D. Świerczyńska-Jelonek, G. Leszczyński, M. Zając. Warszawa 2008, s. 43–57.

Kristeva J.: Problemy strukturowania tekstu. „Pamiętnik Literacki” 1972, R. 63, z. 4, s. 233–250.

Landau I.: Ostatnie piętro. Łódź 2015.

Leszczyński G.: Bunt czytelników. Proza inicjacyjna netgeneracji. Warszawa 2010.

Łódź pamięta – Łódź Remembers. 70. rocznica likwidacji Litzmannstadt Getto – 70th Anniversary of the Liquidation of the Litzmannstadt Ghetto. Tekst i red. E. Gaust, J. Podolska. Przeł. D. Dekiert. Łódź 2014.

Majaro N.: Looking for Ideology in Children’s Fiction Regarding the Holocaust. “New Review of Children’s Literature and Librarianship” 2014, Vol. 20, Issue 1, s. 1–14.

Mieszek M.: Kulinaria w łódzkiej serii książek dla dzieci „Wojny dorosłych – opowieści dzieci”. W: Kuchnia i stół w komunikacji społecznej. Dyskurs, tekst, kultura. Red. W. Żarski. Współpr. T. Piasecki. Wrocław 2016, s. 569–580.

Morawiec A.: Literatura polska wobec ludobójstwa. Rekonesans. Łódź 2018.

Orlińska-Frymus U.: Dziadko. Powiastka autobiograficzna. Szczecin 2018.

Piątkowska R.: Wszystkie moje mamy. Łódź 2013.

Politics and Ideology in Children’s Literature. Eds. M.T. Keyes, Á. McGillicuddy. Dublin 2014.

Rudniańska J.: Kotka Brygidy. Lasek 2007.

Rudniańska J.: XY. Warszawa 2012.

Russell D.L.: Reading the Shards and Fragments. Holocaust Literature for Young Readers. “The Lion and the Unicorn” 1997, Vol. 21, no 2, s. 267–280.

Rybak K.: I (nie) żyli długo i szczęśliwie. Konstrukcje zakończeń w polskiej literaturze dziecięcej o Zagładzie. „Literatura Ludowa” 2019, nr 1, s. 10–23.

Rybak K.: Oczami dziecka. Dostępne w Internecie: http://oczamidziecka.al.uw.edu.pl/ [data dostępu: 17.07.2020].

Rybak K.: Żyd i uchodźca. Znaczące powinowactwa narracyjne w polskiej literaturze dziecięcej ostatniej dekady. „Czy/tam/czy/tu. Literatura dziecięca i jej konteksty” 2017, nr 2, s. 44–62.

Ryrych K.: Bombka babci Zilbersztajn. Warszawa 2018.

Ryrych K.: Pan Apoteker. Łódź 2018.

Skowera M.: Polacy i Żydzi, dzieci i dorośli. Kto jest kim w „Kotce Brygidy” Joanny Rudniańskiej i „Bezsenności Jutki” Doroty Combrzyńskiej-Nogali. „Konteksty Kultury” 2014, T. 11, z. 1, s. 57–72.

Stephens J.: Language and Ideology in Children’s Fiction. London 1992.

Stręcioch K.: Dom cioci Lusi. Gdańsk 2018.

Sutherland R.D.: Hidden Persuaders: Political Ideologies in Literature for Children. “Children’s Literature in Education” 1985, Vol. 16, Issue 3, s. 143–157.

Szczygielski M.: Arka czasu, czyli wielka ucieczka Rafała od kiedyś przez wtedy do teraz i wstecz. Warszawa 2013.

Szot W.: [Recenzja] Agata Tuszyńska, Iwona Chmielewska, „Mama zawsze wraca”. Dostępne w Internecie: https://zdaniemszota.pl/2971-agata-tuszynska-iwona-chmielewska-mama-zawsze-wraca [data dostępu: 17.07.2020].

Tabu w literaturze i sztuce dla dzieci. Red. B. Sochańska, J. Czechowska. Warszawa–Poznań 2012.

Tomczok M.: Anna Mach, „Świadkowie świadectw. Postpamięć Zagłady w polskiej literaturze najnowszej”, Warszawa–Toruń: Fundacja na Rzecz Nauki Polskiej, 2016, 439 s.; Małgorzata Wójcik-Dudek, „W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej

literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży”, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2016, 336 s. „Zagłada Żydów. Studia i Materiały” 2017, nr 13, s. 795–801.

Tomczok M.: Czyja dzisiaj jest Zagłada? Retoryka – ideologia – popkultura. Warszawa 2017.

Tuszyńska A., Chmielewska I.: Mama zawsze wraca. Warszawa 2020.

Ulanowicz A.: Second-Generation Memory and Contemporary Children’s Literature: Ghost Images. London 2013.

Uljasz A.: „Dzieci Warszawy” Marii Zarębińskiej-Broniewskiej. Powieść o Zagładzie. „Guliwer” 2015, nr 2, s. 11–15.

Wieczór RDC: wokół książki „Mama zawsze wraca”. Dostępne w Internecie: https://www.rdc.pl/podcast/wieczor-rdc-wokol-ksiazki-mama-zawsze-wraca/ [data dostępu: 17.07.2020].

Wójcik-Dudek M.: „Efekt” Zagłady w polskiej współczesnej literaturze dla dzieci i młodzieży. W: Wiara i niewiara. Literackie realizacje wobec doświadczenia Zagłady. Red. P. Kalwiński, A. Karczewska. Lublin 2018, s. 173–187.

Wójcik-Dudek M.: Matka – depozytariuszka sytości i głodu. Literatura dla dzieci i młodzieży wobec Zagłady. W: Kuchnia i stół w komunikacji społecznej. Dyskurs, tekst, kultura. Red. W. Żarski. Współpr. T. Piasecki. Wrocław 2016, s. 449–458.

Wójcik-Dudek M.: W(y)czytać Zagładę. Praktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Katowice 2016.

Żygowska J.: To jest właśnie ta chwila. Uchodźcy w najnowszych polskich książkach i teatrze dla młodych odbiorców (przegląd). „Polonistyka. Innowacje” 2017, nr 6, s. 131–145.

Pobrania

Opublikowane

2021-05-18

Jak cytować

Rybak, K. (2021). Zagłada i ideologia w polskiej literaturze dziecięcej XXI wieku. Narracje O Zagładzie, (1(7), 155–173. https://doi.org/10.31261/NoZ.2021.07.09