Touching Trauma: On the Artistic Gesture of Bracha L. Ettinger

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/NoZ.2018.04.09

Słowa kluczowe:

Bracha L. Ettinger, teoria macierzy, sztuka, trauma, gest, Mizocz, Inny

Abstrakt

Niniejszy artykuł poświęcony jest twórczości Brachy L. Ettinger – izraelskiej artystki, autorki teorii macierzy, psychoanalityczki, feministki oraz córki Żydów ocalonych z Holokaustu – zarówno w jej aspekcie teoretycznym, jak i artystycznym. Autorka stara się dowieść, że artystyczny gest Ettinger jest zarazem ucieleśnieniem niemal bezgranicznej bliskości względem traumatycznych wydarzeń oraz chwytem wywołującym w widzach zawieszenie rozróżnienia na to, co teraz, i to, co już minione, oraz na to, co obecne, i na to, co już nie. Uściślając, gest staje się zabiegiem zdolnym ukierunkować widza na traumatyczne doświadczenie Innego. Jak Ettinger sama przyznaje, w jej pracy teoria i sztuka są ze sobą niezwykle mocno związane; niniejszy artykuł stara się podążać podobną drogą i podejmuje próbę pokazania, jak te dwie instancje wzajemnie na siebie wpływają w twórczych transformacjach. Autorka artykułu rozpoczyna od omówienia techniki artystycznej stosowanej przez Ettinger, jej ujęcia traum(y) oraz pamięci w perspektywie teorii macierzy. Następnie, podejmuje się interpretacji wybranych obrazów z najsławniejszej serii Ettinger – Eurydice, opartych na fotografii prowadzonych na stracenie nagich kobiet z getta w Mizoczu, wykonanej w 1942 roku, a także dzieł przywołujących figurę matki. Obrazy te są odczytywane poprzez pryzmat takich pojęć, jak między innymi trauma świata oraz fort/da. Ponadto, artykuł sugeruje, w jaki sposób etyczny potencjał wybranych pojęć Ettinger znajduje zastosowanie w jej praktyce artystycznej.

Bibliografia

Abraham N., Torok M.: The Wolf Man’s Magic Word: A Cryptonymy. Trans. N. Rand. Minneapolis 1986.

Buci‑Glucksmann Ch.: “Eurydice’s Becoming‑world.” In: C. de Zegher, G. Pollock (eds.): Art as Compassion: Bracha L. Ettinger. Brussels 2012, pp. 69–88.

Butler J.: “Disturbance and Dispersal in the Visual Field.” In: C. de Zegher, G. Pollock (eds.): Art as Compassion: Bracha L. Ettinger. Brussels 2012, pp. 149–165.

Butler J.: “Foreword: Bracha’s Eurydice.” In: B.L. Ettinger: The Matrixial Borderspace. Ed. B. Massumi. Minneapolis–London 2006, pp. vii–xii.

Ettinger B.L.: “Copoiesis.” Ephemera 2005, vol. 5, no. X, pp. 703–713, http://www.ephemeraweb.org/journal/5‑X/5‑Xettinger.pdf [accessed 16.04.2013].

Ettinger B.L.: “Fragilization and Resistance.” Studies in the Maternal 2009, vol. 1, no. 2, pp. 1–31, http://www.mamsie.bbk.ac.uk/back_issues/issue_two/documents/Bracha1.pdf [accessed 16.04.2013].

Ettinger B.L.: “From Proto‑ethical Compassion to Responsibility: Besideness and the Three Primal Mother‑phantasies of Not‑enoughness, Devouring and Abandonment.” Athena 2006, no. 1, pp. 100–135.

Ettinger B.L.: The Matrixial Borderspace. Ed. B. Massumi. Minneapolis–London 2006.

Ettinger B.L.: “Transkryptum: tropienie śladów pamięci z/w/z myślą o Innym.” Trans. A. Chromik, A. Kisiel. Narracje o Zagładzie 2016, no. 2, pp. 103–112.

Ettinger B.L.: “Trans‑subjective Transferential Borderspace.” In: B. Massumi (ed.): A Shock to Thought: Expression after Deleuze and Guattari. London–New York 2002, pp. 215–239.

Hirsch M.: “Objects of Return.” In: The Generation of Postmemory: Writing and Visual Culture after the Holocaust. New York 2012, pp. 203–225.

Hirsch M.: “The Generation of Postmemory.” Poetics Today 2008, vol. 29, no. 1, pp. 103–128.

Kisiel A.: “Uraz – bliskość – nie‑pamięć. Psychoanalityczny dyskurs traumy od Freuda do Ettinger.” Narracje o Zagładzie 2016, no. 2, pp. 115–132.

Lacan J.: “Tuché and Automaton.” In: J. Lacan: The Seminar of Jacques Lacan. Book XI: The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis. Ed. J.‑A. Miller. Trans. A. Sheridan. New York–London 1981, pp. 53–64.

Massumi B.: “Afterword. Painting: The Voice of the Grain.” In: B.L. Ettinger: The Matrixial Borderspace. Ed. B. Massumi. Minneapolis–London 2006, pp. 201–213.

Merleau‑Ponty M.: The Visible and the Invisible. Ed. C. Lefort. Trans. A. Lingis. Evanston 1968.

Pollock G.: “A Matrixial Installation: Artworking in the Freudian Space of Memory and Migration.” In: C. de Zegher, G. Pollock (eds.): Art as Compassion: Bracha L. Ettinger. Brussels 2012, pp. 191–241.

Pollock G.: “Introduction: Trauma and Artworking.” In: After‑affects / After‑images. Trauma and Aesthetic Transformation in the Virtual Feminist Museum. Manchester–New York 2013, pp. 1–33.

Zegher C. de, Pollock G. (eds.): Art as Compassion: Bracha L. Ettinger. Brussels 2012.

Zegher C. de: “Drawing out Voice and Webwork.” In: C. de Zegher, G. Pollock (eds.): Art as Compassion: Bracha L. Ettinger. Brussels 2012, pp. 115–139.

Opublikowane

2018-11-11

Jak cytować

Kisiel, A. (2018). Touching Trauma: On the Artistic Gesture of Bracha L. Ettinger. Narracje O Zagładzie, (4), 138–162. https://doi.org/10.31261/NoZ.2018.04.09