“Dead-wall reveries”. The Case of a Wall Street Scrivener

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.05

Keywords:

Herman Melville, wall, politics of literature, Jacques Rancière

Abstract

This article offers a reinterpretation of Herman Melville’s famous short story “Bartleby, the Scrivener: A Story of Wall Street”, which has been interpreted countless times. Jerzy Franczak describes the operations of “Bartleby’s factory” and polemically refers to all the readings that attribute a subversive and community-forming potential to the idiosyncratic formula of resistance repeated by the protagonist. The trope of the wall is central to Franczak’s line of interpretation. He understands it as the protagonist’s projection of external necessities: unchanging rules that govern the social world. By supplementing Marxist approaches (especially that of Leo Marx) with concepts taken from Jacques Rancière’s writings, Franczak is able to develop a perspective which weakens the deterministic vision of an individual oppressed by the socioeconomic destiny. In Franczak’s interpretation, Bartleby is a victim of his own fatalism, while the lawyer-narrator, commonly portrayed as an embodiment of the system of power, is a political entity whose project of building a shared platform for understanding and acting falls through.

References

Agamben Giorgio, 2009: Bartleby, czyli O przypadkowości. Przeł. Sławomir Królak. W: Herman Melville: Kopista Bartleby. Historia z Wall Street. W przekł. Adama Szostkiewicza. Z dodatkiem esejów: Bartleby albo formuła Gilles’a Deleuze’a (w przekł. Grzegorza Jankowicza) i Bartleby, czyli O przypadkowości Giorgia Agambena (w przekł. Sławomira Królaka). Wydawnictwo Sic!, Warszawa, s. 107–155.

Arsić Branka, 2007: Passive Constitutions: 71 Times Bartleby. Stanford University Press, Stanford.

Attell Kevin, 2013: Language and Labor, Silence and Stasis. Bartleby among the Philosophers. W: A Political Companion to Herman Melville. Ed. Jason Frank. University of Kentucky Press, Lexington, s. 194–228.

Barnett Louise K., 1974: Bartleby as an Alienated Worker. „Studies in Short Fiction”, vol. 11, no. 4, s. 379–385.

Bensaid Daniel, 2010: Wywłaszczeni. Marks, wolność i komunizm. Przeł. Zbigniew Marcin Kowalewski. Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.

Beverungen Armin, Dunne Stephen, 2007: „I’d Prefer Not To”. Bartleby and the Excesses of Interpretation. „Culture and Organization” 2007, vol. 13, no. 2, s. 171–183.

Busch Frederick, 1977: Thoreau and Melville as Cellmates. „Modern Fiction Studies”, vol. 23 (Summer), s. 239–242.

Butler Judith, 2010: Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywna. Przeł. Adam Ostolski. Krytyka Polityczna, Warszawa.

Czapliński Przemysław, 2011: Pank’s not dead, czyli pisarz XX-wieczny wobec kanonu. „Teksty Drugie”, nr 6, s. 29–48.

Deleuze Gilles, 2016: Krytyka i klinika. Przeł. Bogdan Banasiak, Paweł Pieniążek. Wydawnictwo Officyna, Łódź.

Dyer Susan K., 1994: Narcissism in the Novels of Herman Melville. „Psychiatric Quarterly”, [vol.] 65, no. 1, s. 15–30.

Everton Michael J., 2011: The Grand Chorus of Complaint: Authors and the Business Ethics of American Publishing. Oxford University Press, Oxford.

Filoni Marco, 2020: Anatomia oblężenia. Strach w mieście. Przeł. Joanna Ugniewska. Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, Warszawa.

Fisher Marvin, 2006: Narrative Shock in „Bartleby, the Scrivener”, „The Paradise of Bachelors and the Tartarus of Maids”, and „Benito Cereno”. W: A Companion to Herman Melville. Ed. Wyn Kelley. Blackwell Publishing, Oxford, s. 435–450.

Flory Wendy Stallard, 2006: Melville, „Moby-Dick”, and the Depressive Mind. W: Ungraspable Phantom: Essays on Moby-Dick. Eds. John Bryant, Mary K. Edwards, Bercew Marr. Kent State University Press, Kent, s. 81–99.

Hardt Michael, Negri Antonio, 2005: Imperium. Przeł. Sergiusz Ślusarski, Adam Kołbaniuk. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.

Hardt Michael, Negri Antonio, 2012: Rzecz-pospolita. Poza własność prywatną i dobro publiczne. Przekł. „Praktyka Teoretyczna”. Korporacja Ha!art, Kraków.

Hayes Kevin J., 2007: The Cambridge Introduction to Herman Melville. Cambridge University Press, Cambridge.

Jay Gregory S., 1990: America the Scrivener: Deconstruction and the Subject of Literary History. Cornell University Press, New York.

Jonik Michael, 2018: Herman Melville and the Politics of the Inhuman. Cambridge University Press, Cambridge.

Kelley Wyn, 2008: Herman Melville. An Introduction. Blackwell, Malden, MA.

Kohut Heinz, 2009: The Analysis of the Self: A Systematic Approach to the Psychoanalytic Treatment of Narcissistic Personality Disorders. University of Chicago Press, Chicago.

Kuebrich David, 1996: Melville’s Doctrine of Assumptions: The Hidden Ideology of Capitalist Production in „Bartleby”. „New England Quarterly”, vol. 69, no. 3, s. 381–405.

Maddox Lucy, 1991: Removals: Nineteenth-Century American Literature and the Politics of Indian Affairs. Oxford University Press, Oxford.

Marks Karol, 2011: 18 brumaire’a Ludwika Bonaparte. Wstęp Marek Beylin. Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Marx Leo, 2002: Melville’s Parable of the Walls. W: Melville’s Short Novels: Authoritative Texts, Contexts, Criticism. Ed. Dan McCall. Norton, New York, s. 239–256.

McCall Dan, 1989: The Silence of Bartleby. Cornell University Press, New York.

McCarthy Paul, 1990: The Twisted Mind: Madness in Herman Melville’s Fiction. University of Iowa Press, Iowa City.

Melville Herman, 1980: Weranda i inne równie prawdziwe opowieści. Przekł. Krystyna Korwin-Mikke. Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Melville Herman, 1987: The Piazza Tales and Other Prose Pieces 1839–1860. Northwestern University Press–The Newberry Library, Evanston–Chicago.

Melville Herman, 2020: Moby Dick czyli biały wieloryb. Przeł. Bronisław Zieliński. Wstęp Mikołaj Wiśniewski. T. 1–2. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Perry Dennis R. 1987: Ah Humanity: Compulsion Neuroses in M’s‚ Bartleby. „Studies in Short Fiction”, vol. 24, no. 4, s. 407–415.

Ranciere Jacques, 1995: La mésentente. Politique et philosophie. Galilée, Paris.

Ranciere Jacques, 2008: Na brzegach politycznego. Przeł. Iwona Bojadżijewa, Jan Sowa. Korporacja Ha!art, Kraków.

Ranciere Jacques, 2017a: En quel temps vivons-nous? Conversation avec Eric Hazan. La Fabrique, Paris.

Ranciere Jacques, 2017b: Les bords de la fiction. Éditions du Seuil, Paris.

Ranciere Jacques, 2018: Le Méthode de la scene. Lignes, Paris.

Rogin Michael, 1983: Subversive Genealogy. The Politics and Art of Herman Melville. Knopf, New York.

Ruttenburg Nancy, 2011: The Silhouette of a Content: „Bartleby” and American Literary Specificity. W: Melville and Aesthetics. Eds. Samuel Otter, Geoffrey Sanborn. Palgrave MacMillan, London, s. 137–155.

Shulman Robert, 1987: Divided Society, Divided Selves: „Bartleby, the Scrivener” and the Market Society. W: Social Criticism and Nineteenth-Century American Fictions. University of Missouri Press, Columbia, s. 6–27.

Sławek Tadeusz, 2009: Bartleby, almost Bartleby. W: „Will you tell me »any thing« about yourself?”. Co-memorative Essays on Herman Melville’s „Bartleby the Scrivener”. Ed. Janusz Semrau. Peter Lang, Frankfurt, s. 125–154.

Sosnowski Maciej, 2013: Bartleby, Obłomow, Głodomór. „Teksty Drugie”, nr 6, s. 170–185.

Spanos William V., 2008: Herman Melville and the American Calling. The Fiction after Moby-Dick, 1851–1857. State University of New York Press, New York.

Szwabowski Oskar, 2017: Bartleby, łowca dyskursów. O pewnej formie nie-krytyki. „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2, s. 329–344.

Thoreau Henry David, 2020: O obywatelskim nieposłuszeństwie. Przeł. Marcin Barski. Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda, Kraków.

Zlogar Richard J., 1999: Body Politics in „Bartleby”: Leprosy, Healing, and Christ-ness in Melville’s „Story of Wall-Street”. „Nineteenth-Century Literature”, vol. 53, no. 4, s. 505–529.

Published

2021-08-23

How to Cite

Franczak, J. (2021). “Dead-wall reveries”. The Case of a Wall Street Scrivener. Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 18(2), 1–17. https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.05