„Dead-wall reveries”. Przypadek kopisty z Wall Street

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.05

Słowa kluczowe:

Herman Melville, mur, polityka literatury, Jacques Rancière

Abstrakt

Artykuł przynosi reinterpretację Kopisty Bartleby. Historii z Wall Street – słynnej noweli Hermana Melville’a, której poświęcono niezliczoną ilość analiz. Autor przedstawia działanie „fabryki Bartleby’ego” i odnosi się polemicznie do tych wszystkich lektur, które przypisują wywrotowy i wspólnototwórczy potencjał idiosynkratycznej formule oporu powtarzanej przez bohatera. Kluczowa dla argumentacji pozostaje figura muru, rozumiana jako projektowany przez protagonistę obraz zewnętrznych konieczności – niepodlegających zmianie reguł świata społecznego. Suplementowanie marksistowskich ujęć (zwłaszcza propozycji Leo Marxa) pojęciami zaczerpniętymi z pism Jacques’a Rancière’a umożliwia wypracowanie perspektywy, w której osłabieniu ulega deterministyczna wizja jednostki ulegającej socjoekonomicznemu przeznaczeniu. Bartleby okazuje się ofiarą własnego fatalizmu, z kolei adwokat-narrator, na ogół przedstawiany jako uosobienie systemu władzy, jawi się jako podmiot polityczny bezskutecznie projektujący wspólną płaszczyznę rozumienia i działania.

Bibliografia

Agamben Giorgio, 2009: Bartleby, czyli O przypadkowości. Przeł. Sławomir Królak. W: Herman Melville: Kopista Bartleby. Historia z Wall Street. W przekł. Adama Szostkiewicza. Z dodatkiem esejów: Bartleby albo formuła Gilles’a Deleuze’a (w przekł. Grzegorza Jankowicza) i Bartleby, czyli O przypadkowości Giorgia Agambena (w przekł. Sławomira Królaka). Wydawnictwo Sic!, Warszawa, s. 107–155.

Arsić Branka, 2007: Passive Constitutions: 71 Times Bartleby. Stanford University Press, Stanford.

Attell Kevin, 2013: Language and Labor, Silence and Stasis. Bartleby among the Philosophers. W: A Political Companion to Herman Melville. Ed. Jason Frank. University of Kentucky Press, Lexington, s. 194–228.

Barnett Louise K., 1974: Bartleby as an Alienated Worker. „Studies in Short Fiction”, vol. 11, no. 4, s. 379–385.

Bensaid Daniel, 2010: Wywłaszczeni. Marks, wolność i komunizm. Przeł. Zbigniew Marcin Kowalewski. Instytut Wydawniczy Książka i Prasa, Warszawa.

Beverungen Armin, Dunne Stephen, 2007: „I’d Prefer Not To”. Bartleby and the Excesses of Interpretation. „Culture and Organization” 2007, vol. 13, no. 2, s. 171–183.

Busch Frederick, 1977: Thoreau and Melville as Cellmates. „Modern Fiction Studies”, vol. 23 (Summer), s. 239–242.

Butler Judith, 2010: Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka performatywna. Przeł. Adam Ostolski. Krytyka Polityczna, Warszawa.

Czapliński Przemysław, 2011: Pank’s not dead, czyli pisarz XX-wieczny wobec kanonu. „Teksty Drugie”, nr 6, s. 29–48.

Deleuze Gilles, 2016: Krytyka i klinika. Przeł. Bogdan Banasiak, Paweł Pieniążek. Wydawnictwo Officyna, Łódź.

Dyer Susan K., 1994: Narcissism in the Novels of Herman Melville. „Psychiatric Quarterly”, [vol.] 65, no. 1, s. 15–30.

Everton Michael J., 2011: The Grand Chorus of Complaint: Authors and the Business Ethics of American Publishing. Oxford University Press, Oxford.

Filoni Marco, 2020: Anatomia oblężenia. Strach w mieście. Przeł. Joanna Ugniewska. Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego, Warszawa.

Fisher Marvin, 2006: Narrative Shock in „Bartleby, the Scrivener”, „The Paradise of Bachelors and the Tartarus of Maids”, and „Benito Cereno”. W: A Companion to Herman Melville. Ed. Wyn Kelley. Blackwell Publishing, Oxford, s. 435–450.

Flory Wendy Stallard, 2006: Melville, „Moby-Dick”, and the Depressive Mind. W: Ungraspable Phantom: Essays on Moby-Dick. Eds. John Bryant, Mary K. Edwards, Bercew Marr. Kent State University Press, Kent, s. 81–99.

Hardt Michael, Negri Antonio, 2005: Imperium. Przeł. Sergiusz Ślusarski, Adam Kołbaniuk. Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.

Hardt Michael, Negri Antonio, 2012: Rzecz-pospolita. Poza własność prywatną i dobro publiczne. Przekł. „Praktyka Teoretyczna”. Korporacja Ha!art, Kraków.

Hayes Kevin J., 2007: The Cambridge Introduction to Herman Melville. Cambridge University Press, Cambridge.

Jay Gregory S., 1990: America the Scrivener: Deconstruction and the Subject of Literary History. Cornell University Press, New York.

Jonik Michael, 2018: Herman Melville and the Politics of the Inhuman. Cambridge University Press, Cambridge.

Kelley Wyn, 2008: Herman Melville. An Introduction. Blackwell, Malden, MA.

Kohut Heinz, 2009: The Analysis of the Self: A Systematic Approach to the Psychoanalytic Treatment of Narcissistic Personality Disorders. University of Chicago Press, Chicago.

Kuebrich David, 1996: Melville’s Doctrine of Assumptions: The Hidden Ideology of Capitalist Production in „Bartleby”. „New England Quarterly”, vol. 69, no. 3, s. 381–405.

Maddox Lucy, 1991: Removals: Nineteenth-Century American Literature and the Politics of Indian Affairs. Oxford University Press, Oxford.

Marks Karol, 2011: 18 brumaire’a Ludwika Bonaparte. Wstęp Marek Beylin. Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Marx Leo, 2002: Melville’s Parable of the Walls. W: Melville’s Short Novels: Authoritative Texts, Contexts, Criticism. Ed. Dan McCall. Norton, New York, s. 239–256.

McCall Dan, 1989: The Silence of Bartleby. Cornell University Press, New York.

McCarthy Paul, 1990: The Twisted Mind: Madness in Herman Melville’s Fiction. University of Iowa Press, Iowa City.

Melville Herman, 1980: Weranda i inne równie prawdziwe opowieści. Przekł. Krystyna Korwin-Mikke. Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Melville Herman, 1987: The Piazza Tales and Other Prose Pieces 1839–1860. Northwestern University Press–The Newberry Library, Evanston–Chicago.

Melville Herman, 2020: Moby Dick czyli biały wieloryb. Przeł. Bronisław Zieliński. Wstęp Mikołaj Wiśniewski. T. 1–2. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Perry Dennis R. 1987: Ah Humanity: Compulsion Neuroses in M’s‚ Bartleby. „Studies in Short Fiction”, vol. 24, no. 4, s. 407–415.

Ranciere Jacques, 1995: La mésentente. Politique et philosophie. Galilée, Paris.

Ranciere Jacques, 2008: Na brzegach politycznego. Przeł. Iwona Bojadżijewa, Jan Sowa. Korporacja Ha!art, Kraków.

Ranciere Jacques, 2017a: En quel temps vivons-nous? Conversation avec Eric Hazan. La Fabrique, Paris.

Ranciere Jacques, 2017b: Les bords de la fiction. Éditions du Seuil, Paris.

Ranciere Jacques, 2018: Le Méthode de la scene. Lignes, Paris.

Rogin Michael, 1983: Subversive Genealogy. The Politics and Art of Herman Melville. Knopf, New York.

Ruttenburg Nancy, 2011: The Silhouette of a Content: „Bartleby” and American Literary Specificity. W: Melville and Aesthetics. Eds. Samuel Otter, Geoffrey Sanborn. Palgrave MacMillan, London, s. 137–155.

Shulman Robert, 1987: Divided Society, Divided Selves: „Bartleby, the Scrivener” and the Market Society. W: Social Criticism and Nineteenth-Century American Fictions. University of Missouri Press, Columbia, s. 6–27.

Sławek Tadeusz, 2009: Bartleby, almost Bartleby. W: „Will you tell me »any thing« about yourself?”. Co-memorative Essays on Herman Melville’s „Bartleby the Scrivener”. Ed. Janusz Semrau. Peter Lang, Frankfurt, s. 125–154.

Sosnowski Maciej, 2013: Bartleby, Obłomow, Głodomór. „Teksty Drugie”, nr 6, s. 170–185.

Spanos William V., 2008: Herman Melville and the American Calling. The Fiction after Moby-Dick, 1851–1857. State University of New York Press, New York.

Szwabowski Oskar, 2017: Bartleby, łowca dyskursów. O pewnej formie nie-krytyki. „Kultura – Społeczeństwo – Edukacja”, nr 2, s. 329–344.

Thoreau Henry David, 2020: O obywatelskim nieposłuszeństwie. Przeł. Marcin Barski. Wydawnictwo Vis-a-vis Etiuda, Kraków.

Zlogar Richard J., 1999: Body Politics in „Bartleby”: Leprosy, Healing, and Christ-ness in Melville’s „Story of Wall-Street”. „Nineteenth-Century Literature”, vol. 53, no. 4, s. 505–529.

Pobrania

Opublikowane

2021-08-23

Jak cytować

Franczak, J. (2021). „Dead-wall reveries”. Przypadek kopisty z Wall Street. Śląskie Studia Polonistyczne, 18(2), 1–17. https://doi.org/10.31261/SSP.2021.18.05