Slips of Tongue Towards Life (on Joanna Mueller’s Poetry)
DOI:
https://doi.org/10.31261/SSP.2023.21.04Keywords:
Joanna Mueller, form-of-life, poetic form, biopolitics, precarityAbstract
The article is focused on the poetic work of Joanna Mueller. The author is interested in how the issue of the form-of-life is functionalized in her poetry and how her critical project, focused precisely on the modern category of life, translates into strictly literary activities. He begins with a polemic against the accusations of the conservativeness of Mueller’s poetics and her apparent experimentalism, referring to romantic gestures of defending subjectivity rather than its neo-avant-garde transgression, and tries to show how this stance actually is coupled with the feminist, new-materialist struggle for the form-of-life and the unveiling of immaterial labour. The stakes of Mueller’s poetic game, then, are not a poem that articulates social anger or acts as a dialectical negation of the capitalist system but an affirmative lagging that accommodates and secures a precarious life.
References
Agamben Giorgio, 2006: Profanacje. Przeł. M. Kwaterko. PIW, Warszawa.
Biedrowska Adriana, 2015: Macierzyństwo, czyli „mistyczny masthew”. „FA-art”, nr 3, s. 94–97.
Bogalecki Piotr, 2016: Szczęśliwe winy teolingwizu: polska poezja po roku 1968 w perspektywie postsekularnej. Universitas, Kraków.
Czekański Grzegorz, 2011: Neolingwizm nieprzetrawiony: wylinki i inne takie. „Odra”, nr 6, s. 161–163.
Fiedorczuk Julia, 2015: Wiersz jako organizm. O „Wylinkach” Joanny Mueller. Biblioteka. Magazyn Literacki, 22.10.2015. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/cykle/wiersz-jako-organizm-o-wylinkach-joanny-mueller/ [dostęp: 20.03.2023].
Gawron Agnieszka, 2016: Apokryficzne macierzyństwa Joanny Mueller. Między cielesnością a tekstualnością. „Ruch Literacki”, nr 4, s. 477–494.
Glosowitz Monika, 2021: Rzewna podżegaczka. Biblioteka. Magazyn Literacki. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/rzewna-podzegaczka/ [dostęp: 20.03.2023].
Gostyński Dawid, 2019: Entropia i postczłowiek: kilka przykładów z poezji współczesnej. W: Pejzaże destrukcji. Atrofia i rozpad w kulturze. Red. Agnieszka Kaczmarek, Małgorzata Nieszczerzewska. Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych, Poznań, s. 146–160.
Grądziel-Wójcik Joanna et al., 2020: Stulecie poetek polskich. Przekroje, tematy, interpretacje. Universitas, Kraków.
Kałuża Anna, 2011: Wielkie wygrane. Wspólne sprawy poezji, krytyki i estetyki. Instytut Mikołowski, Mikołów. Pobrano z: https://core.ac.uk/download/pdf/225722831.pdf [20.03.2023].
Kącka Eliza, 2016: Alma Mueller in scriptorio. „Elewator”, nr 2, s. 156–159.
Kozioł Paweł, 2011: Przerwane procesy. Szkice o poezji najnowszej. Lampa i Iskra Boża, Warszawa.
Kuliś Ewa, 2017: Forma(n)tka. Tropy podmiotu matczynego w twórczości Joanny Mueller. „Ruch Literacki”, R. 58, z. 4, s. 443–456.
Mueller Joanna, 2003: Somnambóle fantomowe. Zielona Sowa, Kraków.
Mueller Joanna, 2007: Zagniazdowniki. Zielona Sowa, Kraków.
Mueller Joanna, 2010a: Stratygrafie. Biuro Literackie, Wrocław.
Mueller Joanna, 2010b: Wylinki. Biuro Literackie, Wrocław.
Mueller Joanna, 2016: Intima thule. Biuro Literackie, Wrocław.
Mueller Joanna, 2018: Waruj. Ilustr. Joanna Łańcucka. Biuro Literackie, Stronie Śląskie.
Mueller Joanna, 2021: Hista & her sista. Rys. Joanna Łańcucka. Biuro Literackie, Stronie Śląskie.
Mueller Joanna, Glosowitz Monika, 2010: Linki pomocnicze. Z Joanną Mueller o książce „Wylinki” rozmawia Monika Glosowitz. http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/linki-pomocnicze/ [dostęp: 20.03.2023].
Orska Joanna, 2011: Próby nowej krytyki. „Wielogłos”, nr 1 (9), s. 93–103.
Ratajczak Mikołaj, 2020: Forma życia i dobro wspólne: geneza i aktualność współczesnej włoskiej filozofii politycznej. IBL PAN, Warszawa.
Sasnal Anka, Sasnal Wilhelm, reż., 2013: Huba. Scen. Anka Sasnal, Wilhelm Sasnal. Polska–Wielka Brytania.
Sołtys-Lewandowska Edyta, 2018: „Powlekać rosnące” Joanny Mueller – wiwisekcja macierzyństwa. „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”, nr 1, s. 51–61.
Sybliska Katarzyna, 2000: Przyjemność intertekstów. O wierszach koncertujących w o-gamie („Przez kresy” Józefa Czechowicza). „Roczniki Humanistyczne”, T. 48, nr 1, s. 99–106.
Szopa Katarzyna, 2015a: Hemopoez( j)a. Wokół biolingwistycznej poezji Joanny Mueller. „Wakat”, nr 3. http://wakat.sdk.pl/hemopoezja-wokol-biolingwistycznej-poezji-joannymueller/ [dostęp: 20.03.2023].
Szopa Katarzyna, 2015b: Topografia intymności. „Przystań”. http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/topografia-intymnosci/ [dostęp: 20.03.2022].
Szopa Katarzyna, 2020a: Femina communia i reprodukcja życia społecznego w poezji Joanny Mueller. W: Fort Legnica, Port Wrocław, Stacja Literatura. 25-lecie Biura Literackiego. Red. Zuzanna Sala. Instytut Literatury, Kraków, s. 241–256.
Szopa Katarzyna, 2020b: Waruj, siostro, waruj! „Znak”, nr 1, s. 101–105.
Śliwiński Piotr, 2007: Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce. Prószyński i S-ka, Warszawa.
Witczak Krzysztof, 2018: O „rodzeniu się” poezji w twórczości Joanny Mueller. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, T. 33, s. 127–138.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.