Przejęzyczać się ku życiu (o poezji Joanny Mueller)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2023.21.04

Słowa kluczowe:

Joanna Mueller, forma życia, forma poetycka, biopolityka, prekarność

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest poetyckiej twórczości Joanny Mueller, zwłaszcza temu, jak traktuje ona zagadnienie form życia oraz w jaki sposób projekt krytyczny pisarki, skupiony właśnie wokół modernistycznej kategorii życia, przekłada się na działania stricte literackie Mueller. Autor zaczyna od polemiki z zarzutami dotyczącymi zachowawczości poetyki Mueller oraz jej pozorowanego eksperymentatorstwa, nawiązującego raczej do romantycznych gestów obrony podmiotowości niż do jej neoawangardowego przekroczenia. Stara się pokazać, w jaki sposób ta rzekomo antynowoczesna postawa sprzęga się dziś z feministyczną, nowomaterialistyczną walką o formę życia i odsłonięcie pracy niematerialnej. Stawką poetyckiej gry Mueller nie jest bowiem wiersz artykułujący społeczny gniew ani też działający jako dialektyczna negacja systemu, lecz afirmacyjna otulina, która na chwilę ugości w sobie i zabezpieczy prekarne życie.

Bibliografia

Agamben Giorgio, 2006: Profanacje. Przeł. M. Kwaterko. PIW, Warszawa.

Biedrowska Adriana, 2015: Macierzyństwo, czyli „mistyczny masthew”. „FA-art”, nr 3, s. 94–97.

Bogalecki Piotr, 2016: Szczęśliwe winy teolingwizu: polska poezja po roku 1968 w perspektywie postsekularnej. Universitas, Kraków.

Czekański Grzegorz, 2011: Neolingwizm nieprzetrawiony: wylinki i inne takie. „Odra”, nr 6, s. 161–163.

Fiedorczuk Julia, 2015: Wiersz jako organizm. O „Wylinkach” Joanny Mueller. Biblioteka. Magazyn Literacki, 22.10.2015. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/cykle/wiersz-jako-organizm-o-wylinkach-joanny-mueller/ [dostęp: 20.03.2023].

Gawron Agnieszka, 2016: Apokryficzne macierzyństwa Joanny Mueller. Między cielesnością a tekstualnością. „Ruch Literacki”, nr 4, s. 477–494.

Glosowitz Monika, 2021: Rzewna podżegaczka. Biblioteka. Magazyn Literacki. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/rzewna-podzegaczka/ [dostęp: 20.03.2023].

Gostyński Dawid, 2019: Entropia i postczłowiek: kilka przykładów z poezji współczesnej. W: Pejzaże destrukcji. Atrofia i rozpad w kulturze. Red. Agnieszka Kaczmarek, Małgorzata Nieszczerzewska. Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych, Poznań, s. 146–160.

Grądziel-Wójcik Joanna et al., 2020: Stulecie poetek polskich. Przekroje, tematy, interpretacje. Universitas, Kraków.

Kałuża Anna, 2011: Wielkie wygrane. Wspólne sprawy poezji, krytyki i estetyki. Instytut Mikołowski, Mikołów. Pobrano z: https://core.ac.uk/download/pdf/225722831.pdf [20.03.2023].

Kącka Eliza, 2016: Alma Mueller in scriptorio. „Elewator”, nr 2, s. 156–159.

Kozioł Paweł, 2011: Przerwane procesy. Szkice o poezji najnowszej. Lampa i Iskra Boża, Warszawa.

Kuliś Ewa, 2017: Forma(n)tka. Tropy podmiotu matczynego w twórczości Joanny Mueller. „Ruch Literacki”, R. 58, z. 4, s. 443–456.

Mueller Joanna, 2003: Somnambóle fantomowe. Zielona Sowa, Kraków.

Mueller Joanna, 2007: Zagniazdowniki. Zielona Sowa, Kraków.

Mueller Joanna, 2010a: Stratygrafie. Biuro Literackie, Wrocław.

Mueller Joanna, 2010b: Wylinki. Biuro Literackie, Wrocław.

Mueller Joanna, 2016: Intima thule. Biuro Literackie, Wrocław.

Mueller Joanna, 2018: Waruj. Ilustr. Joanna Łańcucka. Biuro Literackie, Stronie Śląskie.

Mueller Joanna, 2021: Hista & her sista. Rys. Joanna Łańcucka. Biuro Literackie, Stronie Śląskie.

Mueller Joanna, Glosowitz Monika, 2010: Linki pomocnicze. Z Joanną Mueller o książce „Wylinki” rozmawia Monika Glosowitz. http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/linki-pomocnicze/ [dostęp: 20.03.2023].

Orska Joanna, 2011: Próby nowej krytyki. „Wielogłos”, nr 1 (9), s. 93–103.

Ratajczak Mikołaj, 2020: Forma życia i dobro wspólne: geneza i aktualność współczesnej włoskiej filozofii politycznej. IBL PAN, Warszawa.

Sasnal Anka, Sasnal Wilhelm, reż., 2013: Huba. Scen. Anka Sasnal, Wilhelm Sasnal. Polska–Wielka Brytania.

Sołtys-Lewandowska Edyta, 2018: „Powlekać rosnące” Joanny Mueller – wiwisekcja macierzyństwa. „Autobiografia. Literatura. Kultura. Media”, nr 1, s. 51–61.

Sybliska Katarzyna, 2000: Przyjemność intertekstów. O wierszach koncertujących w o-gamie („Przez kresy” Józefa Czechowicza). „Roczniki Humanistyczne”, T. 48, nr 1, s. 99–106.

Szopa Katarzyna, 2015a: Hemopoez( j)a. Wokół biolingwistycznej poezji Joanny Mueller. „Wakat”, nr 3. http://wakat.sdk.pl/hemopoezja-wokol-biolingwistycznej-poezji-joannymueller/ [dostęp: 20.03.2023].

Szopa Katarzyna, 2015b: Topografia intymności. „Przystań”. http://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/topografia-intymnosci/ [dostęp: 20.03.2022].

Szopa Katarzyna, 2020a: Femina communia i reprodukcja życia społecznego w poezji Joanny Mueller. W: Fort Legnica, Port Wrocław, Stacja Literatura. 25-lecie Biura Literackiego. Red. Zuzanna Sala. Instytut Literatury, Kraków, s. 241–256.

Szopa Katarzyna, 2020b: Waruj, siostro, waruj! „Znak”, nr 1, s. 101–105.

Śliwiński Piotr, 2007: Świat na brudno. Szkice o poezji i krytyce. Prószyński i S-ka, Warszawa.

Witczak Krzysztof, 2018: O „rodzeniu się” poezji w twórczości Joanny Mueller. „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”, T. 33, s. 127–138.

Pobrania

Opublikowane

2023-05-26

Jak cytować

Skurtys, J. (2023). Przejęzyczać się ku życiu (o poezji Joanny Mueller). Śląskie Studia Polonistyczne, 21(1), 1–15. https://doi.org/10.31261/SSP.2023.21.04