Theater of the recovered body. On "Blason du corps féminin" Ilse Garnier

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.04

Keywords:

Ilse Garnier, Blason du corps féminin,, spatialism, blason, logovisuality, drawing-writing

Abstract

The article is an attempt to analyze Blason du corps féminin by French-language spatial poet Ilse Garnier. It reflects on the logo-visual strategy of Garnier’s feminist recovery of blason, a literary genre popular in the 16th century France. Then, using the theories of Tim Ingold and Wassily Kandinsky, it examines the relationship between plane, line and letter and their functions in the story of the female body. The relationship between line shape and affect is also discussed, as well as the rhythmicity of Garnier’s works in relation to the theories and works of Władysław Strzemiński and Katarzyna Kobro. The choreographic potential of the work is also outlined, with reference to the records of dance choreographers. Finally, the poet’s drawing-and-writing process is traced: drawing with a compass, the choreography of gestures (considerations have been based mainly on texts by Tim Ingold and André Leroi-Gourhan), kinetic energy, the role of the typewriter important for Garnier, and the associated tension between the subject’s gesture
and her absence.

References

Garnier Ilse, 2010: Blason du corps féminin. L’herbe qui tremble, Paris.

Garnier Ilse, 2011: Jazz pour les yeux. L’herbe qui tremble, Paris.

Garnier Pierre, 1968: Spatialisme et poésie concrète. Gallimard, Paris.

Goeury Julien, 2016: Blasons anatomiques du corps féminin et contreblasons. Flammarion, Paris.

Ingold Tim, 2015: Rysowanie, pisanie i kaligrafia. Przeł. Marta Rakoczy. „Teksty Drugie”, nr 4 (154), s. 371–392.

Ingold Tim, 2016: Lines. A Brief History. Taylor & Francis Ltd., Abingdon.

Itten Johannes, 1975: Design and Form. The Basic Course at the Bauhaus and Later. Rev. ed. Van Nostrand Reinhold, New York.

Jakobson Roman, 1989: Kilka uwag o Peirce’ie, poszukiwaczu dróg w nauce o języku. Przeł. Stefan Amsterdamski. W: W poszukiwaniu istoty języka. Wybór pism. T. 1. Wybór, red. nauk. i wstęp Maria Renata Mayenowa. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa, s. 51–58.

Kandinsky Wassily, 1986: Punkt i linia a płaszczyzna. Przeł. Stanisław Fijałkowski. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Kobro Katarzyna, Strzemiński Władysław, 1997: Kompozycja przestrzeni. Obliczenia rytmu czasoprzestrzennego. Fragm. książki. Oprac. Nika Strzemińska. „Sztuka i Filozofia”, nr 13, s. 88–99.

Kupczyńska Kalina, 2022: Ryso-pisanie, linio-wizualność i (formalne) stany krytyczne w komiksie autobiograficznym. „Teksty Drugie”, nr 1, s. 84–105.

Leroi-Gourhan André, 1993: Gesture and Speech. Massachussetts Institute of Technology, Massachusetts.

Nader Luiza, 2017: Wojna Strzemińskiego. „Teksty Drugie”, nr 4, s. 71–95.

Peterson Royce Anya, 2014: Antropologia tańca. Przeł. Jacek Łumiński. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.

Pintal Przemek, 2010: Poza hierarchią, sakramentem i patosem – wycieczki do gęstego lasu dla chłopców i dziewczynek. „Dyskurs. Pismo Naukowo-Artystyczne Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu”, nr 2 (11), s. 22–43.

Sassoon Rosemary, Gaur Albertine, 1997: Signs, Symbols and Icons. Pre-history to the Computer Age. Intellect Books, Bristol

Published

2023-12-28

How to Cite

Prusiel, K. (2023). Theater of the recovered body. On "Blason du corps féminin" Ilse Garnier. Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 22(2), 1–14. https://doi.org/10.31261/SSP.2023.22.04