“Syntax” of the Poemic (on Waruj by Łańcucka/Mueller)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.07

Keywords:

poemic, verbal–visual relations, conceptual book, Joanna Łańcucka, Joanna Mueller

Abstract

The multimedia book Waruj (2019) by graphic designer Joanna Łańcucka and poet Joanna Mueller is constructed from two equivalent components: poems and comic charts. This combination has been referred to in promotional materials and the reception of the volume as a poemic. The author of the article explains why this interpretation of the genre turns out to be an extension of its previous formula. First, she discusses Łańcucka’s work in the context of a narrowly conceived poemic, then the subject of analysis is the verbal–visual “syntax” of the entire two-author artist book, conceived as a conceptual book. It indicates the rules of combining graphic and verse elements, which are implemented on the basis of similarity, complementarity, contrast and even competition. The article also traces strategies for achieving coherence in the volume against the linear order of reception, as the researcher reveals leitmotifs and the book’s peculiar infrastructure in the form of recognisable commonplaces. It proves to be important that poems and comic graphics correspond with each other in terms of larger semantic structures (transmedially realised leitmotifs and remix strategies) and formal structures (“architectonics”).

References

Balcerzan Edward, 2009: Widzialne i niewidzialne w sztuce słowa. „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 32–45.

[Biuro Literackie], [b.r.]: Waruj. Księgarnia Poezjem.pl. https://poezjem.pl/pl/products/waruj-886.html [dostęp: 23.04.2024].

Boccaccio Giovanni, 1971: Dekameron. [T. 1]. Przeł. Edward Boyé. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Buzzati Dino, 2019: Poemat w obrazkach. Przeł. Katarzyna Skórska. Czuły Barbarzyńca, Warszawa.

Cadôr Amir Brito, 2021: Poemics: poemas e comics. „Autofagia”, s. 349–357.

Carroll Lewis, 2002: The Complete Stories and Poems of Lewis Carroll. Il. John Tenniel. Geddes & Grosset, New Lanark.

Donen Stanley, Kelly Gene, reż., 1952: Deszczowa piosenka [film]. Loew’s, Stany Zjednoczone.

Głuszak Sylwia, Mueller Joanna, Łańcucka Joanna, 2019: Zerwane ze smyczy. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/zerwane-ze-smyczy2 [dostęp: 23.04.2024].

Kałuża Anna, 2019: Artystki, które robią książki. „BiBLioteka”, nr 13. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/artystki-ktore-robia-ksiazki/ [dostęp: 23.04.2024].

Kałuża Anna, 2021: Konceptualne książki artystów: dlaczego są ważne dla poezji/literatury? „Teksty Drugie”, nr 5, s. 251–267.

Lisak-Gębala Dobrawa, 2014: Inwersja (fotografia anamorficzna) jako „wiersz fotograficzny”. W: Eadem: Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej. Universitas, Kraków, s. 65–81.

Łańcucka Joanna [ilustracje], Mueller Joanna [tekst], 2019: Waruj. Biuro Literackie, Stronie Śląskie.

Markowski Michał Paweł, 1999: Ekphrasis: uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza. „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 229–236.

McCloud Scott, 2015: Zrozumieć komiks. Przeł. Michał Błażejczyk. Kultura Gniewu, Warszawa.

Mitchell W.J.T., 1994: Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. The University of Chicago Press, Chicago–London.

Mueller Joanna, Leszkiewicz Adam, 2019: Adam Leszkiewicz rozmawia z Joanną Mueller o poemiksie „Waruj”, Nowy Napis Co Tydzień #013. YouTube, Instytut Literatury, 5.09.2019. https://www.youtube.com/watch?v=MVrrvdIHhgI [dostęp: 23.04.2024].

Mueller Joanna [tekst], Łańcucka Joanna [ilustracje], 2023: Niewidka i Zobaczysko: (kamishibajka). Biuro Literackie, Kołobrzeg.

Mueller Joanna et al., 2019: [Spotkanie wokół książki Waruj w ramach festiwalu Stacja Literatura 22]. Biuroliterackie, 3.05.2020. https://www.youtube.com/watch?v=2uL25fTCxJ4 [dostęp: 23.04.2024].

Patt Lise, 2007: Introduction. W: Searching for Sebald. Photography after W.G. Sebald. Ed. Lise Patt. The Institute of Cultural Inquiry, Los Angeles, s. 16–97.

Peters Julian, 2016: Graphic Poetry: Dino Buzzati’s Poema a fumetti. „Image [&] Narrative”, vol. 17, no. 3, s. 98–112.

Rojek Przemysław, 2019: Matrioszka tańczy i rewiduje wnętrzności. Nowy Napis. Nowy Napis Co Tydzień, nr 13, 5.09.2019. https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-13/artykul/matrioszka-tanczy-i-rewiduje-wnetrznosci?srce=tygodnik [dostęp: 23.04.2024].

Stein Daniel, 2015: Comics and Graphic Novels. W: Handbook of Intermediality: Literature – Image – Sound – Music. Ed. Gabriele Rippl. De Gruyter, Berlin–Boston, s. 420–438.

Szopa Katarzyna, 2020: Waruj, siostro, waruj! „Znak”, nr 1, s. 101–105, https://www.miesiecznik.znak.com.pl/katarzyna-szopa-waruj-siostro-waruj/ [dostęp: 23.04.2024].

Szreniawski Piotr, 2006: Rozmowy wewnętrzne: autowywiady poemiksowe. Wydawnictwo „piotrszreniawski”, Lublin.

Świerkosz Monika, 2015: Arachne i Atena: w stronę innej poetyki pisarstwa kobiecego. „Teksty Drugie”, nr 6, s. 79–90.

Tuszyńska Kamila, 2015: Narracja w powieści graficznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Viganò Lorenzo, 2019: Zstąpienie w zaświaty: ostatnia podróż Dina Buzzatiego. W: Dino Buzzati: Poemat w obrazkach. Przeł. Katarzyna Skórska. Czuły Barbarzyńca, Warszawa, s. 223–259.

Published

2024-06-19

How to Cite

Lisak-Gębala, D. (2024). “Syntax” of the Poemic (on Waruj by Łańcucka/Mueller). Śląskie Studia Polonistyczne [Silesian Journal of Polish Studies], 23(1), 1–19. https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.07