„Składnia” poemiksu (o Waruj Łańcuckiej/Mueller)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.07

Słowa kluczowe:

poemiks, relacje słowno-wizualne, książka konceptualna, Joanna Łańcucka, Joanna Mueller

Abstrakt

Bimedialna książka Waruj (2019) autorstwa graficzki Joanny Łańcuckiej i poetki Joanny Mueller zbudowana jest z dwóch równoprawnych składników: wierszy i plansz komiksowych. To połączenie w materiałach promocyjnych i dotychczasowej recepcji tomu ujmowano jako poemiks. Autorka artykułu wyjaśnia, dlaczego taka wykładnia gatunku okazuje się poszerzeniem jego dotychczasowej formuły. Najpierw omawia prace Łańcuckiej w kontekście wąsko rozumianego poemiksu, następnie przedmiotem analizy czyni słowno-wizualną „składnię” całej dwuautorskiej książki artystycznej, ujmowanej jako książka konceptualna. Wskazuje reguły łączenia elementów graficznych i wierszowych, które realizowane są na zasadzie podobieństwa, komplementarności, kontrastu, a nawet rywalizacji. W artykule można prześledzić także strategie uzyskiwania
spójności tomu wbrew linearnemu porządkowi recepcji, gdyż badaczka ujawnia motywy przewodnie i swoistą infrastrukturę książki w postaci rozpoznawalnych miejsc wspólnych. Istotne okazuje się wzajemne korespondowanie z sobą wierszy i grafik komiksowych w zakresie większych struktur semantycznych (transmedialnie realizowanych lejtmotywów i strategii remiksu) oraz formalnych („architektoniki”). 

Bibliografia

Balcerzan Edward, 2009: Widzialne i niewidzialne w sztuce słowa. „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 32–45.

[Biuro Literackie], [b.r.]: Waruj. Księgarnia Poezjem.pl. https://poezjem.pl/pl/products/waruj-886.html [dostęp: 23.04.2024].

Boccaccio Giovanni, 1971: Dekameron. [T. 1]. Przeł. Edward Boyé. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.

Buzzati Dino, 2019: Poemat w obrazkach. Przeł. Katarzyna Skórska. Czuły Barbarzyńca, Warszawa.

Cadôr Amir Brito, 2021: Poemics: poemas e comics. „Autofagia”, s. 349–357.

Carroll Lewis, 2002: The Complete Stories and Poems of Lewis Carroll. Il. John Tenniel. Geddes & Grosset, New Lanark.

Donen Stanley, Kelly Gene, reż., 1952: Deszczowa piosenka [film]. Loew’s, Stany Zjednoczone.

Głuszak Sylwia, Mueller Joanna, Łańcucka Joanna, 2019: Zerwane ze smyczy. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/zerwane-ze-smyczy2 [dostęp: 23.04.2024].

Kałuża Anna, 2019: Artystki, które robią książki. „BiBLioteka”, nr 13. https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/recenzje/artystki-ktore-robia-ksiazki/ [dostęp: 23.04.2024].

Kałuża Anna, 2021: Konceptualne książki artystów: dlaczego są ważne dla poezji/literatury? „Teksty Drugie”, nr 5, s. 251–267.

Lisak-Gębala Dobrawa, 2014: Inwersja (fotografia anamorficzna) jako „wiersz fotograficzny”. W: Eadem: Ultraliteratura. O strategiach transmedialnych i poszukiwaniu pozawerbalnego we współczesnej literaturze polskiej. Universitas, Kraków, s. 65–81.

Łańcucka Joanna [ilustracje], Mueller Joanna [tekst], 2019: Waruj. Biuro Literackie, Stronie Śląskie.

Markowski Michał Paweł, 1999: Ekphrasis: uwagi bibliograficzne z dołączeniem krótkiego komentarza. „Pamiętnik Literacki”, z. 2, s. 229–236.

McCloud Scott, 2015: Zrozumieć komiks. Przeł. Michał Błażejczyk. Kultura Gniewu, Warszawa.

Mitchell W.J.T., 1994: Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. The University of Chicago Press, Chicago–London.

Mueller Joanna, Leszkiewicz Adam, 2019: Adam Leszkiewicz rozmawia z Joanną Mueller o poemiksie „Waruj”, Nowy Napis Co Tydzień #013. YouTube, Instytut Literatury, 5.09.2019. https://www.youtube.com/watch?v=MVrrvdIHhgI [dostęp: 23.04.2024].

Mueller Joanna [tekst], Łańcucka Joanna [ilustracje], 2023: Niewidka i Zobaczysko: (kamishibajka). Biuro Literackie, Kołobrzeg.

Mueller Joanna et al., 2019: [Spotkanie wokół książki Waruj w ramach festiwalu Stacja Literatura 22]. Biuroliterackie, 3.05.2020. https://www.youtube.com/watch?v=2uL25fTCxJ4 [dostęp: 23.04.2024].

Patt Lise, 2007: Introduction. W: Searching for Sebald. Photography after W.G. Sebald. Ed. Lise Patt. The Institute of Cultural Inquiry, Los Angeles, s. 16–97.

Peters Julian, 2016: Graphic Poetry: Dino Buzzati’s Poema a fumetti. „Image [&] Narrative”, vol. 17, no. 3, s. 98–112.

Rojek Przemysław, 2019: Matrioszka tańczy i rewiduje wnętrzności. Nowy Napis. Nowy Napis Co Tydzień, nr 13, 5.09.2019. https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-13/artykul/matrioszka-tanczy-i-rewiduje-wnetrznosci?srce=tygodnik [dostęp: 23.04.2024].

Stein Daniel, 2015: Comics and Graphic Novels. W: Handbook of Intermediality: Literature – Image – Sound – Music. Ed. Gabriele Rippl. De Gruyter, Berlin–Boston, s. 420–438.

Szopa Katarzyna, 2020: Waruj, siostro, waruj! „Znak”, nr 1, s. 101–105, https://www.miesiecznik.znak.com.pl/katarzyna-szopa-waruj-siostro-waruj/ [dostęp: 23.04.2024].

Szreniawski Piotr, 2006: Rozmowy wewnętrzne: autowywiady poemiksowe. Wydawnictwo „piotrszreniawski”, Lublin.

Świerkosz Monika, 2015: Arachne i Atena: w stronę innej poetyki pisarstwa kobiecego. „Teksty Drugie”, nr 6, s. 79–90.

Tuszyńska Kamila, 2015: Narracja w powieści graficznej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Viganò Lorenzo, 2019: Zstąpienie w zaświaty: ostatnia podróż Dina Buzzatiego. W: Dino Buzzati: Poemat w obrazkach. Przeł. Katarzyna Skórska. Czuły Barbarzyńca, Warszawa, s. 223–259.

Pobrania

Opublikowane

2024-06-19

Jak cytować

Lisak-Gębala, D. (2024). „Składnia” poemiksu (o Waruj Łańcuckiej/Mueller). Śląskie Studia Polonistyczne, 23(1), 1–19. https://doi.org/10.31261/SSP.2024.23.07