Key competences in Polish education and the innovative activity of schools — an example of didactic solutions
DOI:
https://doi.org/10.31261/TPDJP.2020.29.07Keywords:
key competences, social competences, communication competences, didactic innovationsAbstract
The aim of the article is to discuss the issue of key competences and to show examples of didactic solutions related to their education in the scope of Polish language education and educational work. The author focuses primarily on social and communication competences. She presents the assumptions of pedagogical innovation, which assumes youth project activities. She also points out the benefits of casting students as explorers, seekers, and creators.
References
Cieślar N., Samsel‑Opalla J.: Pojęcie kompetencji kluczowych w Podstawie programowej. „Nauczyciel i Szkoła” 2010, nr 1—2.
Goćkowski J., Machowska K.M.: Społeczeństwo wiedzy a społeczeństwo informatyczne. W: Społeczeństwo informatyczne. Szansa czy zagrożenie. Red. B. Chyrowicz. Lublin 2003.
Kompetencje kluczowe. Realizacja koncepcji na poziomie szkolnictwa obowiązkowego. Red. A. Smoczyńska. Warszawa 2005.
Łuczak A., Murdzek A.: Język polski. Między nami. Podręcznik dla klasy 6. Gdańsk 2017.
Matczak A.: Kwestionariusz kompetencji społecznych. Podręcznik. Warszawa 2001.
Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K.: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności. Tłum. D. Kobylińska, P. Izdebski, A. Jaworska. Warszawa 2007.
Nagajowa M.: ABC metodyki języka polskiego. Warszawa 1995.
Sęk H.: Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa 2004.
Sikorski M.: Kompetencje komunikacyjne nauczycieli. „Colloquium Wydziału Nauk Humanistycznych i Społecznych” 2010, nr 2.
Sternal E.: Kompetencje społeczne w obliczu przemian społeczno‑gospodarczych. „Przegląd Pedagogiczny” 2014, nr 2.
Sztejnberg A.: Komunikacyjne środowisko nauczania i uczenia się. Wrocław 2004.
Zacher L.W.: Od społeczeństwa informacji do społeczeństwa wiedzy. Społeczeństwo informacyjne. Wizja czy rzeczywistość?. Kraków 2004.
Żuchowska W.: Do czego dydaktykom potrzebne jest pojęcie kompetencji. „Nowa Polszczyzna” 1999, nr 1.
Źródła internetowe
Kwestionariusz ankiety. https://centrumwspieraniarodzin.pl/images/uploads/Zalacznik_3_OPZ_1_Kwestionariusz%20ankiety%20kompetencji%20spo%C5%82ecznych.pdf [data dostępu: 30.03.2020].
Podstawa programowa kształcenia ogólnego. https://podstawaprogramowa.pl/Ustawa Prawo oświatowe. Dz.U., poz. 2248. https://www.prawo.vulcan.edu.pl/przegdok.asp?qdatprz=akt&qplikid=4186 [data dostępu: 30.03.2020].
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 roku. Dz.U. L 394 z 30.12.2006. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=EN [data dostępu: 30.03.2020].
Zalecenie Rady Unii Europejskiej z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2018/C189/01). https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018H0604(01)&from=EN [data dostępu: 30.03.2020].
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.
1. License
The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.
2. Author’s Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.
If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".
ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).
3. User Rights
Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.
4. Co-Authorship
If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.
I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.