Literackie patrzenie rękami. Młodzi bohaterowie literaccy z niepełnosprawnościami — zaproszenie do dialogu

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.06

Słowa kluczowe:

niepełnosprawność, polska literatura, odmienność, tolerancja, dydaktyka

Abstrakt

Autorka artykułu jego tematem czyni występujących w literaturze dla dzieci i młodzieży bohaterów z niepełnosprawnościami. Przekonuje, by omawiać utwory literackie, których bohaterami są osoby z niepełnosprawnościami, a dzięki temu na lekcjach poruszać temat odmienności i tego, że inny nie znaczy gorszy. W artykule przedstawiła dwie książki: O Kamilu, który patrzy rękami Tomasza Małkowskiego oraz Wyspę mojej siostry Katarzyny Ryrych, do których można sięgnąć podczas lekcji języka polskiego w szkole podstawowej. Postać z jednego utworu cechuje się niepełnosprawnością sensoryczną, a druga – intelektualną. Ważne jest również ukazanie różnych rodzajów niepełnosprawności. Każdy z nas jest inny, mamy odmienną wrażliwość, ale nikt nie jest gorszy.

Bibliografia

Cohen J.: Praktyczny poradnik savoir-vivre wobec osób niepełnosprawnych. Ilustr. Y. Silver. Publikacja: United Spinal Association. Tłum. na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych. Adaptacja: Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Pobrano z: https://niepelnosprawni.sggw.pl/MPIPS_Savoir_vivre.pdf [10.05.2021].

Dickens Ch.: Opowieść wigilijna. Tłum. C. Niewiadomska. Wydawnictwo Zielona Sowa, Warszawa 2016.

Disability. World Health Organization. https://www.who.int/health-topics/disability#tab=tab_1 [dostęp: 4.01.2021].

Fidowicz A.: Językowy obraz osób niepełnosprawnych wśród uczniów klas VI szkoły podstawowej. „Przegląd Pedagogiczny” 2015, nr 2. https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/3677 [dostęp: 4.01.2021].

Fidowicz A.: Niepełnosprawność w polskiej literaturze XX i XXI wieku dla dzieci i młodzieży. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2020.

Igor Sikorski vs Filip Chajzer. YouTube, 14.03.2018. https://www.youtube.com/watch?v=Aib3nWeNJz4 [dostęp: 10.05.2021].

Kossowska A.: Duże sprawy w małych głowach. Grafika J. Ambrożewski et al. Wyd. 3. zm., rozszerz. Linia, Warszawa—Ożarów Mazowiecki 2018.

Koziołek R.: Co gra Katarynka Prusa? „Pamiętnik Literacki” 2009, z. 1, s. 49—70. https://www.researchgate.net/profile/Ryszard_Koziolek/publication/298896814_WHAT_DOES_BARREL_ORGAN_BY_BOLESLAW_PRUS_PLAY/links/58cd5cb34585157b6dae63c1/WHAT-DOESBARREL-ORGAN-BY-BOLESLAW-PRUS-PLAY.pdf [dostęp: 4.01.2021].

Małkowski T.: O Kamilu, który patrzy rękami. Zilustrowała J. Rusinek. Wydawnictwo Adamada, Gdańsk 2019.

Prus B.: Katarynka. https://wolnelektury.pl/katalog/lektura/katarynka.html [dostęp: 4.01.2021].

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Załącznik nr 2: Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej. Pobrano z: https://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20170000356/O/D20170356.pdf [2.01.2021].

Pobrania

Opublikowane

2021-11-25

Jak cytować

Skoczek, K. (2021). Literackie patrzenie rękami. Młodzi bohaterowie literaccy z niepełnosprawnościami — zaproszenie do dialogu. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 30, 81–95. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.06

Numer

Dział

Edukacja literacka i kulturowa