Związek między reformą założeń, procesu i rezultatów nauczania języka czeskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.07

Słowa kluczowe:

innowacje, polityka edukacyjna, dydaktyka języka ojczystego, język czeski, podstawa programowa, proces nauczania, standaryzowane egzaminy

Abstrakt

Artykuł dotyczy problemu kluczowego dla kształtowania środowiska nauczania i uczenia się: ustalania programowych założeń, procesu ich wdrażania i rezultatów w nauczaniu. W przypadku nauczania języka czeskiego okazuje się, że ich oderwanie od siebie powoduje trudności, zwłaszcza w procesie nauczania, który jest jednak najważniejszy z punktu widzenia efektów. Z jednej strony widzimy stosunkowo innowacyjnie pomyślane politykę edukacyjną państwa i rozwiązania współczesnej dydaktyki przedmiotowej języka czeskiego, z drugiej zaś większość utrwalonej praktyki edukacyjnej, w której powiela się stale wiele starych błędów. Wszystko to koliduje z wymaganiami standaryzowanych egzaminów, które bardziej rzutują na praktykę nauczania niż przewidywana podstawa programowa. Okazuje się, że wszelkie zmiany w edukacji wymagają wzajemnego powiązania ich przesłanek, procesu realizacji i rezultatów.

Bibliografia

ACARA: The Australian curriculum: English version 8.3. Australian Goverment, Sydney 2016.

Adam R.: Určování morfologických kategorií jmen: sonda do praktik začínajících studentů bohemistiky. „Didaktické studie” 2018, č. 1, s. 13—30.

Adam R.: Určování morfologických kategorií sloves: sonda do praktik začínajících studentů bohemistiky. „Didaktické studie” 2019, č. 1, s. 56—80.

Adam R.: V karanténě s Novou školou aneb Říkej věty v množném čísle, slepče! „Český jazyk a literatura” 2019—2020, roč. 70, č. 5, s. 235—240.

Adam R. et al.: Co neumějí studenti bohemistiky. „Český jazyk a literatura” 2010/2011, č. 1, s. 8—14.

Alderson J.Ch., Wall D.: Does washback exist? „Applied Linguistics” 1993, vol. 2, s. 115—129.

Bakuła K.: Kształcenie językowe w szkole podstawowej w świetle współczesnych teorii psycholingwistycznych i lingwistycznych. Projekt nowej metodyki. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.

Beyond the grammar wars: A Resource for teachers and students on developing language knowledge in the English/literacy classroom. Ed. T. Locke. Routledge, New York 2010.

Betáková V., Jacko J., Zelinková K.: Teória vyučovania slovenského jazyka. Slovenské pedagogické nakladatel’stvo, Bratislava 1984.

Betáková V., Tarcalová Ž.: Didaktika materinského jazyka. Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava 1981.

Cheng L., Sun Y., Ma J.: Review of washback research literature within Kane’s argument-based validation framework. „Language Teaching” 2015, vol. 48 (4), s. 436—470. https://doi.org/10.1017/S0261444815000233.

Chvál M., Šmejkalová M.: Řešení úloh z české syntaxe žáky 4.—9. ročníků základních škol. „Studia paedagogica” 2018, roč. 23, č. 1, s. 106—134. https://doi.org/10.5817/SP2018-1-6.

Čechová M.: Komunikační a slohová výchova. ISV, Praha 1998.

Čechová M.: O potřebě integrace komunikační a systémové jazykové výuky. „Český jazyk a literatura” 1993/1994, č. 7—8, s. 158—162.

Čechová M.: Srovnání nesrovnatelného: Znalosti funkční morfologie u žáků před 50 lety a dnešních bohemistů. „Český jazyk a literatura” 2018, roč. 69, č. 1, s. 24—33.

Čechová M.: Teorie a praxe vyučování českému jazyku na gymnáziu. Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1982.

Čechová M.: Vyučování slohu. (Úvod do teorie). Státní pedagogické nakladatelství, Praha 1985.

Čechová M.: Zrušíme nejen větné rozbory? „Český jazyk a literatura” 2011/2012, roč. 62, č. 5, s. 237—241.

Čechová M., Styblík V.: Čeština a její vyučování. Didaktika českého jazyka pro učitele základních a středních škol a studenty učitelství. 2., upravené vyd., v SPN vyd. 1. SPN, Praha 1998.

Dyduchowa A.: Metody kształcenia sprawności językowej uczniów: projekt systemu, model podręcznika. Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1988.

Grammar at school: Research on metalinguistic activity in language education. Eds. T. Ribas, X. Fontich, O. Guasch. Peter Lang AG, Brussels 2014.

Hájková E.: Komunikační činnosti a jejich cíle. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha 2008.

Hájková E.: Učivo o větě na 1. stupni ZŠ. „Didaktické studie” 2013, č. 2, s. 11—19.

Hájková E.: Vztah komunikační a jazykové výchovy na příkladu využití učiva mluvnice. W: S. Štěpáník et al.: Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Karolinum, Praha 2019, s. 173—190.

Hausenblas K.: Větný rozbor, nebo nalepování vinětek? „Český jazyk a literatura” 1965/1966, č. 3, s. 207—213.

Hoffmannová J. et al.: Stylistika mluvené a psané češtiny. Academia, Praha 2016.

Horecký J.: Jazykové vedomie. „Jazykovedný časopis” 1991, č. 2, s. 81—88.

Hrbáček J.: K rozboru syntaktických vztahů ve škole. „Český jazyk a literatura” 1998/1999, č. 1—2, s. 14—25.

Hrbáček J.: Text a jeho rozbor ve škole. „Český jazyk a literatura” 1999/2000, č. 5—6, s. 109—116.

Janík T.: Od reformy kurikula k produktivní kultuře vyučování a učení. „Pedagogická orientace” 2013, č. 5, s. 634—663.

Janík T.: Škola na kruhovém objezdu aneb když se to vezme kolem a kolem. „Pedagogická orientace” 2015, č. 5, s. 727—732.

Janík T.: Škola na kruhovém objezdu aneb Když se to vezme kolem a kolem. W: Vzdělání a dnešek. Red. M. Strouhal, S. Štech. Karolinum, Praha 2016, s. 163—178.

Janík T., Lokajíčková V., Janko T.: Komponenty a charakteristiky zakládající kvalitu výuky: přehled výzkumných zjištění. „Orbis scholae” 2012, č. 3, s. 27—55. https://doi.org/10.14712/23363177.2015.31.

Jelínek J.: Nástin dějin vyučování českému jazyku v letech 1774—1918. Státni pedagogické nakladatelství, Praha 1972.

Jelínek J., Těšitelová M., Styblík V.: Vyučování českému jazyku v osmém postupném ročníku. Státni pedagogické nakladatelství, Praha 1957.

Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji. Red. S. Štěpáník, E. Awramiuk. Wydawnictwo Uniwersytetu, Białystok 2020.

Knowing about language: Linguistics and the secondary English classroom. Eds. M. Giovanelli, D. Clayton. Routledge, London 2016.

Kotenová M.: Je komunikačně orientovaná výuka skladby nedostižnou metou? „Český jazyk a literatura” 2018/2019, č. 2, s. 59—66.

Kowalikowa J., Synowiec H.: Miejsce nauki o języku w kształceniu językowym uczniów. W: Kształcenie sprawności językowej i komunikacyjnej. Obraz badań i działań dydaktycznych. Red. Z. Uryga, M. Sienko. Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005, s. 48—56.

Language in the schools: Integrating linguistic knowledge into K-12 teaching. Eds. K. Denham, A. Lobeck. Routledge, New York 2009.

Liptáková Ľ. et al.: Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, Katedra komunikačnej a literárnej výchovy, Prešov 2011.

Nagajowa M.: Nauka o języku dla nauki języka. Poradnik metodyczny dla nauczycieli języka polskiego. Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce 1994.

Nocoń J.: Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty — koncepcje — dylematy. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2018.

Nocoń J.: Profile szkolnej wiedzy o języku w kontekście egzaminów zewnętrznych. „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis: Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” 2017, T. 8, s. 105—117.

Palenčárová J., Kesselová J., Kupcová J.: Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Slovenské pedagogické nakladateľstvo — Mladé letá, Bratislava 2003.

Pavelková I.: Postoje žáků k českému jazyku a jejich percepce učiteli. „Didaktické studie” 2013, č. 1, s. 27—45.

Pavelková I., Škaloudová A., Hrabal V.: Analýza vyučovacích předmětů na základě výpovědí žáků. „Pedagogika” 2010, č. 1, s. 38—61.

Průcha J.: Pedagogický výzkum a využití v praxi — téma pro diskusi. „Pedagogika” 2020, č. 1, s. 97—101. https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1584.

Rethinking L1 education in a global era. Understanding the (post-)national L1 subjects in new and difficult times. Eds. B. Green, P.O. Erixon. Springer, New York 2020.

Rysová K.: Několik postřehů z výuky českého jazyka a literatury na SŠ. „Český jazyk a literatura” 2005/2006, č. 5, s. 232—234.

Slavík J. et al.: Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, Brno 2017. https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-8569-2017.

Style współczesnej polszczyzny. Przewodnik po stylistyce polskiej. Red. E. Malinowska, J. Nocoń, U. Żydek-Bednarczuk. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2013.

Svobodová J.: Jazyková specifika školské komunikace a výuka mateřštiny. Ostravská univerzita. Pedagogická fakulta, Ostrava 2003.

Szymańska M.: Kształcenie językowe w dyskursie edukacyjnym po 1990. W: Świadomość językowa. Red. J. Nocoń, A. Tabisz. [Język a Edukacja. 3]. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2014, s. 143—159.

Szymańska M.: Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku. Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2016.

Šebesta K.: Od jazyka ke komunikaci. Didaktika českého jazyka a komunikační výchova. Vyd. 2. Karolinum, Praha 2005.

Šmejkalová M.: Čeština a škola — úryvky skrytých dějin. Karolinum, Praha 2010.

Štěpáník S.: Kognitivně-komunikační princip jako základní východisko výuky českého jazyka. „Český jazyk a literatura” 2018/2019, č. 5, s. 214—223.

Štěpáník S.: Konstruktivistické a kognitivně-komunikační paradigma jako východisko koncepce výuky českého jazyka. „Pedagogika” 2020, č. 1, s. 5—28. https://doi.org/10.14712/23362189.2019.1355.

Štěpáník S.: Nauczyciel języka ojczystego w konflikcie między tradycją a współczesnością. W: Kompetencje nauczyciela polonisty we współczesnej szkole. Między schematyzmem a kreatywnością. Red. K. Maciejak, M. Trysińska. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2019, s. 85—101.

Štěpáník S.: Příklad výzkumu žákovských představ v české syntaxi. „Pedagogická orientace” 2014, č. 1, s. 111—127. https://doi.org/10.5817/PedOr2014-1-111.

Štěpáník S.: Vliv nové podoby maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury na vyučování ve výpovědích učitelů. „Pedagogická orientace” 2018, č. 3, s. 435—471. https://doi.org/10.5817/PedOr2018-3-435.

Štěpáník S.: Výuka češtiny mezi tradicí a inovací. Academia, Praha 2020.

Štěpáník S.: Výuková situace: transformace větného členu na větu a naopak v kontextu větného rozboru. „Komenský” 2016, č. 4, s. 30—39.

Štěpáník S., Chvál M.: Konstruktivismus jako cesta ke zlepšování výsledků vzdělávání v českém jazyce? „Studia paedagogica” 2016, č. 1, s. 35—56. https://doi.org/10.5817/SP2016-1-3.

Štěpáník S., Liptáková Ľ., Szymańska M.: Cesty ke komunikačně-funkčnímu pojetí v české, slovenské a polské didaktice mateřského jazyka. W: S. Štěpáník et al.: Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Karolinum, Praha 2019, s. 23—71.

Štěpáník S., Slavík J.: Žákovské prekoncepty jako konstitutivní prvek výuky mateřského jazyka. „Pedagogická orientace” 2017, č. 1, s. 58—80. https://doi.org/10.5817/PedOr2017-1-58.

Štěpáník S. et al.: Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Fraus, Plzeň 2020.

Štěpáník S. et al.: Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Karolinum, Praha 2019.

Teaching of national languages in the V4 countries. Eds. M. Pieniążek, S. Štěpáník. Charles University, Praha 2016.

Zimová L.: Ještě jednou k výuce skladbě. „Český jazyk a literatura” 2015/2016, č. 4, s. 164—169.

Zimová L.: Když se řekne skladba… „Český jazyk a literatura” 2005/2006, č. 5, s. 209—214.

Zimová L.: O potřebnosti větného rozboru. „Český jazyk a literatura” 2011/2012, č. 5, s. 241—244.

Zimová L.: Vyjadřování větných členů infinitivem jako problém didaktický. „Český jazyk a literatura” 1997/1998, č. 9—10, s. 205—211.

Zimová L.: Způsoby vyjadřování podmětu jako problém didaktický. „Český jazyk a literatura” 1998/1999, č. 3—4, s. 63—67.

Pobrania

Opublikowane

2021-11-25

Jak cytować

Štěpáník, S. (2021). Związek między reformą założeń, procesu i rezultatów nauczania języka czeskiego. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 30, 99–115. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.07

Numer

Dział

Edukacja językowa