Perspektywa porównawcza w dydaktyce języka ojczystego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.14

Słowa kluczowe:

dydaktyka języka ojczystego, dydaktyka porównawcza J1

Abstrakt

Autorka w krytycznym omówieniu monografii Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji przedstawia możliwości prowadzenia badań porównawczych w zakresie dydaktyk języków ojczystych. Do tej pory badacze tej subdyscypliny rzadko korzystali z osiągnięć językoznawców spoza granic własnego kraju. Sytuacja powoli się zmienia – czego dowodzi analizowana książka. Prezentowane w recenzowanym dziele badania dotyczą dydaktycznych aspektów nauczania/uczenia się języka na różnych poziomach. Wszystkie opracowania łączy funkcjonalne podejście do nauczania języka ojczystego. Autorka recenzji zwraca uwagę, że tak sprofilowane badania kształcenia językowego w jednym kraju mogą służyć podniesieniu wiedzy o edukacji językowej w krajach z nim sąsiadujących.

Bibliografia

Awramiuk E., Vlčkova-Mejvaldova J., Liptákova Ľ.: Konwencje opisu wymowy w podręcznikach szkolnych do nauczania języka polskiego, czeskiego i słowackiego. W: Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji. Red. S. Štěpáník, E. Awramiuk. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020, s. 81—109.

Bula D., Niesporek-Szamburska B.: Kontakt językowy nauczyciel — uczeń (na podstawie recenzji). W: Kłopotliwy problem — badanie polonistycznych osiągnięć uczniów. Red. H. Kosętka, Z. Uryga. Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001, s. 153—166.

Bula D., Niesporek-Szamburska B.: Próba dialogu nauczyciela z uczniem na przykładzie recenzji prac uczniowskich oraz opisów osiągnięć dzieci. W: Język w przestrzeni edukacyjnej. Red. R. Mrózek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000, s. 123—128.

Frąckiewicz M.: Walory poznawcze nazw własnych w systemowym i okazjonalnym nauczaniu języka polskiego w Polsce, Czechach i na Słowacji. W: Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji. Red. S. Štěpáník, E. Awramiuk. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020, s. 182—209.

Gajda S.: Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982.

Hoffmannová J.: Stylistika a ... Současná situace stylistiky. Trizonia, Praha 1997.

Holanová R., Štěpáník S.: Stylistika a didaktika: nové výzvy pro výuku mateřského jazyka. W: Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji. Red. S. Štěpáník, E. Awramiuk. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020, s. 110—151.

Kasperski E.: U podstaw komparatystyki. W: Komparatystyka dla humanistów. Red. M. Dąbrowski. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011, s. 17—86.

Klimovič M.: Produkcia písaných textov v primárnom vzdelávaní na slovensku v interdisciplinárnych súvislostiach: konfrontácia dvoch svetov. W: Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji. Red. S. Štěpáník, E. Awramiuk. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020, s. 152—181.

Liptáková Ľ., Gogová E.: Pedocentrická orientácia vyučovania materinského jazyka. W: Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji. Red. S. Štěpáník, E. Awramiuk. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020, s. 53—80.

Martinet A.: Podstawy lingwistyki funkcjonalnej. [Wybór i przekł. L. Zawadowski]. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1970.

Nocoń J.: Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Koncepcje — konteksty — dylematy. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2018.

Pieniążek M.: Język ojczysty jako „software”. Polityka językowa i technologia. „LIK: časopis za literaturu i kulturu” 2017, vol. 3, no. 4, s. 153—164. https://doi.org/10.18485/ai_lik.2017.3.4.6.

Szymańska M.: Między nauką o języku a rozwijaniem języka. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2016.

Szymańska M.: Na drodze do funkcjonalnego uczenia o języku na lekcjach języka ojczystego. W: Język ojczysty w edukacji szkolnej w Polsce, Czechach i na Słowacji. Red. E. Awramiuk, S. Štěpáník. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2020, s. 19—52.

Teaching of national languages in the V4 countries. Eds. M. Pieniążek, S. Štěpáník. Univerzita Karlova — Pedagogická fakulta, Praha 2016. Pobrano z: https://rep.up.krakow.pl/xmlui/bitstream/handle/11716/1265/V4%20monograph%20elversion-20170216-123413389.pdf?sequence=1&isAllowed=y [7.09.2021].

Vztah jazyka a komunikace w cesko-slovensko-polske didakticke reflexi. Ed. S. Štěpáník. Univerzita Karlova — Pedagogická fakulta, Praha 2019.

Wojtak M.: Gatunki prasowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004.

Z uczniem pośrodku. Podmiotowa dydaktyka literatury, języka, kultury. Red. Z. Budrewicz, M. Jędrychowska. Wydawnictwo Naukowe AP, Kraków 1999.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-14

Jak cytować

Niesporek-Szamburska, B. (2021). Perspektywa porównawcza w dydaktyce języka ojczystego. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 30, 225–238. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.14

Numer

Dział

Artykuły recenzyjne