(D)ocenić szkołę?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.15

Słowa kluczowe:

edukacja, dydaktyka literatury, szkoła, polonistyka, lektura

Abstrakt

W recenzowanej publikacji pt. Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka Maria Kwiatkowska-Ratajczak dokumentuje projekty lekcji zrealizowane w jednym z poznańskich liceów. Opisywany materiał badawczy dotyczy doświadczeń uczniów i nauczycieli w poznawaniu historii przodków walczących o odzyskanie niepodległości na terenie Wielkopolski, ożywiania archiwum dzieł malarskich, autorefleksji młodych na temat kulturowego DNA, kreatywnego pisania do rządzących oraz profilowego czytania Lalki. Autorka zwraca uwagę na niesłuszną i nagminną krytykę szkoły, prezentuje przy tym edukację opartą na myślowej samodzielności, indywidualnej wizji świata, edukację, która podejmuje prawdziwy dialog z tekstami i może budzić zachwyt.

Bibliografia

Biedrzycki K., Kaszczyszyn P., Brzyska A.: Biedrzycki: Sam Mickiewicz nie zrobi z nas dobrych Polaków. Klub Jagielloński. 4.01.2017. https://klubjagiellonski.pl/2017/01/04/biedrzycki-sammickiewicz-nie-zrobi-z-nas-dobrych-polakow/ [dostęp: 30.05.2021].

Bortnowski S.: Przewodnik po sztuce uczenia literatury. Stentor, Warszawa 2005.

Denek K.: W stronę szkoły jutra. „Neodidagmata” 2004/2005, nr 27/28, s. 3—13.

Janus-Sitarz A.: W poszukiwaniu czytelnika: diagnozy, inspiracje, rekomendacje. Universitas, Kraków 2016.

Koc K.: Lekcje myślenia (obywatelskiego). Edukacja polonistyczna wobec współczesnego świata. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2018.

Kochanowska E.: Po co jest szkoła? Funkcje szkoły z perspektywy kandydatów do zawodu nauczyciela. „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika” 2020, z. 21, s. 79—94. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.5657.

Koziołek K.: Czas lektury. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017.

Koziołek R.: Dobrze się myśli literaturą. Wydawnictwo Czarne—Uniwersytet Śląski, Wołowiec— Katowice 2016

Kwiatkowska-Ratajczak M.: Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2021.

Kwiatkowska-Ratajczak M.: Metodyka konkretu. O wybranych problemach zawodowego kształcenia nauczycieli polonistów. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2002.

Kwiatkowska-Ratajczak M.: Po stronie praktyki. Szkice polonistyczne z dydaktyki szkolnej i akademickiej. Sorus, Poznań 2013.

Misja i służebność uniwersytetu w XXI wieku. Red. J. Woźnicki. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2013.

Społeczna odpowiedzialność uczelni. Red. K. Leja. Katedra Zarządzania Wiedzą i Informacją. Wydział Zarządzania i Ekonomii. Politechnika Gdańska, Gdańsk 2008.

Szostek A.: Misja społeczna uniwersytetu w XXI wieku. W: Program rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r. Cz. 1: Opis prac nad „Programem rozwoju szkolnictwa wyższego do 2020 r.” i jego najważniejsze elementy. Red. J. Woźnicki. Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2015, s. 19—20.

Wantuch W.: Projektowanie cyklu lekcji. W: Innowacje i metody. T. 1: W kręgu teorii i praktyki. Podręcznik akademicki dydaktyki kształcenia polonistycznego. Red. M. Kwiatkowska-Ratajczak. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, Poznań 2011, s. 417—434.

Waśko A.: O edukacji literackiej (nie tylko dla polonistów). Wydawnictwo ARCANA, Kraków 2019.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-14

Jak cytować

Ochwat, M. (2021). (D)ocenić szkołę?. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 30, 239–249. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.15

Numer

Dział

Artykuły recenzyjne