Nie tylko po lekcjach…

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.16

Słowa kluczowe:

edukacja polonistyczna, interpretacja, czytanie kontekstowe, dialog z tekstem

Abstrakt

W recenzowanej monografii Małgorzaty Wójcik-Dudek pt. Po lekcjach opublikowane zostały, poddane uprzednio aktualizacji i w wielu przypadkach poszerzone, rozproszone wcześniej teksty. Lektura kolejnych artykułów uświadamia czytelnikom, jak wiele istotnych wątków i problemów kryją w sobie znane wszystkim lektury, jak wiele może zyskać edukacja polonistyczna z nowego ich odczytania, które jest wynikiem twórczego dialogu, stawiania innych niż zwykle pytań, ciekawego kontekstu interpretacyjnego.

Bibliografia

Bieńczyk M.: Kontener. Wydawnictwo Karakter, Kraków 2018.

Borowczyk J., Skibski K.: Puste miejsca w przestrzeni, puste miejsca w języku. Wokół „Miejsca” Andrzeja Stasiuka i dwóch opowiadań Zygmunta Haupta. W: Polskie czytanie Wschodu. Kultura — autobiografia — edukacja. Red. M. Kwiatkowska‑Ratajczak, B. Przymuszała. Wydawnictwo PSP, Poznań 2018, s. 173—190.

Coelho P.: Czarownica z Portobello. Tłum. M. Lipszyc. Drzewo Babel, Warszawa 2007.

Dryden G., Vos J.: Rewolucja w uczeniu. Przeł. B. Jóźwiak. Zysk i S-ka, Poznań 2003.

Folga-Januszewska D.: Muzea w Polsce 1989—2008. Stan, zachodzące zmiany i kierunki rozwoju muzeów w Europie oraz rekomendacje dla muzeów polskich. Warszawa, grudzień 2008. Pobrano z: https://www.nck.pl/badania/raporty/muzea-w-polsce-1989-2008# [13.09.2021].

Gondowicz J.: Trans‑Autentyk. Nie‑czyste formy Brunona Schulza. Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2014.

„Jak śmiecie?”. Greta Thunberg o „kradzieży marzeń i dzieciństwa”. Wystąpienie Grety Thunberg podczas szczytu klimatycznego ONZ. TVN24. 24.09.2019. https://tvn24.pl/swiat/gretathunberg-ukradliscie-moje-marzenia-i-dziecinstwo-szczyt-klimatyczny-onz-w-nowym-jorkura971888-2284796 [dostęp: 5.08.2021].

Kluszczyński R.W.: Nowe media w przestrzeniach muzeum. W: Muzeum sztuki: od Luwru do Bilbao. Red. M. Popczyk. Muzeum Śląskie w Katowicach, Katowice 2006, s. 59—67.

Morbitzer J.: Szkoła w epoce płynnej rzeczywistości. Edunews. 18.11.2012. https://www.edunews.pl/badania-i-debaty/opinie/1767-szkola-w-epoce-plynnej-nowoczesnosci-2 [dostęp: 5.08.2021].

Murzyn A.: Wokół Kena Robinsona kreatywnego myślenia o edukacji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.

Neville B.: Psyche i edukacja. Emocje, wyobraźnia i nieświadomość w uczeniu się i nauczaniu. Przeł. M. Kościelniak. Wydawnictwo WAM, Kraków 2009.

Panas W.: Księga blasku. Traktat o kabale w prozie Brunona Schulza. Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1997.

Próchniak P.: Komu potrzebny polonista. Tygodnik Powszechny. 1.06.2009. https://www.tygodnikpowszechny.pl/komu-potrzebny-polonista-134296 [dostęp: 5.08.2021].

Rasfeld M., Breidenbach S.: Budząca się szkoła. Przeł. E. Skowrońska. Wydawnictwo Dobra Literatura, Słupsk 2015.

Rybicka E.: Miejsce, pamięć, literatura (w perspektywie geopoetyki). „Teksty Drugie” 2008, nr 1—2, s. 19—32.

Stiepanowa M.: Pamięci pamięci. Tłum. A. Sowińska. Prószyński i S-ka, Warszawa 2020.

Wicha M.: Rzeczy, których nie wyrzuciłem. Wydawnictwo Karakter, Kraków 2017.

Wójcik-Dudek M.: Po lekcjach. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2021.

Zaremba-Bielawski M.: Dom z dwiema wieżami. Tłum. M. Kalinowski. Wydawnictwo Karakter, Kraków 2018.

Zyśk D.: Klimat dla Grety Thunberg. Press. 27.09.2019. https://www.press.pl/tresc/58659,klimatdla-grety-thunberg [dostęp: 5.08.2021].

Pobrania

Opublikowane

2021-12-14

Jak cytować

Latoch-Zielińska, M. (2021). Nie tylko po lekcjach…. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 30, 251–262. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.16

Numer

Dział

Artykuły recenzyjne