A linguist’s remarks on the resilience competencies (on the basis of the proffesion of an academic teacher)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.13

Keywords:

education, teacher competencies, resilience, self-promotion, didactics, future education, personal brand

Abstract

The aim of the article is to attempt to situate the term “resilience competence”, which is not known to modern lexicographers (and thus troublesome), in the discourse about the competencies of a model teacher: academic teacher of the future. Resilience competences allow people to find themselves in the new, changing social space. In a situation of pandemic, the development of competencies is indisputable, regardless of profession. In the profession of a modern, also academic teacher, strengthening resilience seems to be a necessity. Resilience competencies support remote education processes. They undoubtedly facilitate meeting the demands of education in a pandemic.

References

Brzeziński J.: Rozważania o uniwersytecie. W: Edukacja wobec zmiany społecznej. Red. J. Brzeziński, L. Witkowski. Wydawnictwo Edytor, Poznań—Toruń 1994, s. 23—47.

Co to jest Model Kompetencji Zawodowych (MKZ)? Biuro Karier. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. https://www.biurokarier.umk.pl/model-kompetencji-zawodowych1 [dostęp: 12.01.2021].

Czerepaniak-Walczak M.: [hasło:] Kompetencja. W: Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny. Red. M. Wójcicka. Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2001, s. 69.

Czerepaniak-Walczak M.: Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji? „Neodidagmata” 1999, nr 24, s. 53—66. Pobrano z: https://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/6514/1/04_Maria_Czerepaniak_Walczak_KOMPETENCJA_S%C5%81OWO_KLUCZOWE_53-66.pdf [6.09.2021].

Czerepaniak-Walczak M.: Refleksja krytyczna i jej miejsce w dyskusji nad reformowaniem oświaty (próba zastosowania). „Rocznik Pedagogiczny” 1997, nr 20, s. 29—47.

Definicje kompetencji zawodowych. Autorką piktogramów jest M. Kasprzykowska. https://www.biurokarier.umk.pl/definicje-kompetencji-zawodowych [dostęp: 15.01.2021]

Duda B., Lisczyk K.: Narzędzia cyfrowe w polonistycznej dydaktyce akademickiej — zastosowania, możliwości, perspektywy. „Forum Lingwistyczne” 2018, nr 5, s. 143—154. Pobrano z: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/7432 [11.01.2021].

Dylak S.: Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1995.

Dziedziczak-Foltyn A.: Nauczyciele akademiccy jako prekursorzy i moderatorzy społeczeństwa wiedzy. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2006, nr 2 (28), s. 65—78. Pobrano z: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4789 [6.09.2021].

Edukacja — jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku. Pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa. [Tłum. W. Rabczuk]. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich—Wydawnictwa UNESCO, Warszawa 1998.

Encyklopedia filozofii wychowania. Red. S. Jedynak, J. Kojkoł. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2009.

Głowania K.: Modelowa sylwetka współczesnego nauczyciela akademickiego. W: Edukacja w zglobalizowanym świecie. Red. V. Tanaś, W. Welskop. Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2016, s. 409—417.

Gołek B.: Kompetencje współczesnego nauczyciela (wybrane obszary). „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych PAN” 2014, T. 67, s. 87—103.

Hamer H.: Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Veda, Warszawa 1994.

Hanson R., Hanson F.: Rezyliencja. Jak ukształtować fundament spokoju, siły i szczęścia. Przekł. A. Sawicka-Chrapkowicz. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2020.

Henke M.: Rezylientne przywództwo — czy leci z nami pilot? Małgorzata Henke szkolenia dla biznesu. 2.08.2020. http://malgorzatahenke.pl/2020/08/02/rezylientne-przywodztwo/ [dostęp: 15.09.2020].

Kaniok P.: Kto może zostać nauczycielem akademickim. Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego. 20.04.2021. https://studia-pedagogiczne.pl/aktualnosci/kto-moze-zostac-nauczycielem-akademickim/ [dostęp: 25.05.2021].

Keil J.: „Szukaj własnej drogi”: nauczyciel wychowawca w myśli pedagogicznej Janusza Korczaka. W: Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela. Red. A.A. Kotusiewicz. T. 2. Trans Humana, Białystok 2000, s. 45—54.

Klaus P.: Daj się poznać od najlepszej strony. Krótki kurs autopromocji i lansu. [Tłum. M. Czub]. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010.

Kompetencja nauczyciela. MoncoPL. http://monco.frazeo.pl/search?q=kompetencje&o=on&sf=0&o=on&d=1&dq=&dsort=id+asc&cs=1&cht=on&f=&t=&p=1&sd=2021-01-12+02%3A37%3A11&l=20#results [dostęp: 11.01.2021].

Konarzewski K.: Nauczyciel. W: Sztuka nauczania. Szkoła. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. [T.] 2. Red. K. Konarzewski. [Wyd. 2]. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.

Korczyński S.: Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej. WSP, Opole 1992.

Kozak-Łatkowska B.: Koncepcja kompetencji w zarządzaniu zasobami ludzkimi w kontekście uczenia się przez całe życie. Szkolenia.com. http://www.szkolenia.com/news/806/koncepcjakompetencji-w-zarzadzaniu-zasobami-ludzkimi-w-kontekscie-uczenia-sie-przez-cale-zycie [dostęp: 17.05.2016].

Kuś A.: Ludzie Uniwersytetu w dobie globalizacji. W: V. Tanaś, W. Welskop: Edukacja w zglobalizowanym świecie. Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2016, s. 155—163.

Leary M.: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Tłum. A. Kacmajor, M. Kacmajor. Wyd. 2 w jęz. pol. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Markowski A., Pawelec R.: Słownik wyrazów obcych i trudnych. Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2001.

Męczkowska A.: [hasło:] Kompetencja. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. T. 2. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009, s. 693—695.

Model Kompetencji Zawodowych (MKZ). Oprac. A. Bielawiec-Osińska. https://www.biurokarier.umk.pl/model-kompetencji-zawodowych [dostęp: 19.01.2021].

MoncoPL. http://monco.frazeo.pl/ [dostęp: 14.01.2021].

NKJP. Narodowy Korpus Języka Polskiego. http://nkjp.pl [dostęp: 11.01.2021].

Odporność. Słownik Języka Polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/sjp/odporny;2493503.html [dostęp: 30.12.2019].

Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny. „Żak”, Warszawa 1998.

Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dział 2: Szkolnictwo wyższe. Rozdział 5: Pracownicy uczelni. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-szkolnictwie-wyzszym-i-nauce-18750400/dz-2-roz-5 [dostęp: 25.02.2021].

Rezyliencja. https://pl.wikipedia.org/wiki/Rezyliencja [dostęp: 30.12.2019].

Rezyliencja — o naszej wewnętrznej odporności. Psychologia. Kolektyw Terapeutyczny. 3.04.2019. https://www.psychologgia-plus.pl/blog/rezyliencja-o-naszej-wewnetrznej-odpornosci/ [dostęp: 24.04.2021].

Sajduk B.: Nowoczesna dydaktyka akademicka. Kto kogo uczy? Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera, [s.l.] 2014. https://doi.org/10.13140/2.1.4043.2969.

Schiraldi G.S.: Siła rezyliencji. Jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu? Przekł. S. Pikiel. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2019.

Słownik języka polskiego. Red. J. Karłowicz, A. Kryński, W. Niedźwiedzki. T. 2. [Nakładem prenumeratorów i kasy im. Mianowskiego], Warszawa 1902, s. 426. https://ebuw.uw.edu.pl/publication/254 [dostęp: 24.04.2021].

Słownik języka polskiego. Red. M. Orgelbrand. [Nakładem autora], Wilno 1861.

Słownik języka polskiego. Red. M. Szymczak. T. 1. Wyd. 7. zm. i popr. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.

Słownik współczesnego języka polskiego. Red. B. Dunaj. T. 1. Wyd. 2. Cykada—Wilga, Warszawa 2000.

Strawińska A.B.: Autopromocja w edukacji akademickiej. W: Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod. Red. M. Karwatowska, L. Tymiakin. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, s. 137—163.

Strawińska A.B.: Historia i definicja terminu personal branding. Zarys problematyki. W: Socjolekt — idiolekt — idiostyl. Historia i współczesność. Red. U. Sokólska. Uniwersytet. Wydział Filologiczny—Wydawnictwo Prymat, Białystok 2017, s. 365—387.

Strawińska A.B., Dzięcioł-Pędich A.: „Rezyliencja” w polskich i angielskich źródłach leksykograficznych [w przygotowaniu].

Strykowski W.: Kompetencje współczesnego nauczyciela. „Neodidagmata” 2005, nr 27/28, s. 15—28. Pobrano z: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf [17.05.2016].

TMA Competencies. Competencies and Behavioral Examples. Pobrano z: https://www.competencylibrary.com/en/Competency/Download?type=pdf [15.01.2021].

Tylko 20% uczniów i studentów lubi się uczyć. Wirtualna Polska. Wiadomości. 26.03.2004. https://wiadomosci.wp.pl/tylko-20-uczniow-i-studentow-lubi-sie-uczyc-6036356228506241a [dostęp: 6.09.2021].

Uniwersalny słownik języka polskiego. Red. S. Dubisz. T. 1. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Wędrychowska E.: Rezyliencja — 5 sposobów na to, jak budować swoją „warstwę ochronną”, by radzić sobie w trudnych doświadczeniach zawodowych. Ewa Wędrychowska blog. http://ewedrychowska-coaching.pl/blog/rezyliencja-5-sposobow-na-to-jak-budowac-swoja-warstwe-ochronna-by-radzic-sobie-w-trudnych-doswiadczeniach-zawodowych/ [dostęp: 12.01.2021].

Wiśniewska M.: Tożsamość nauczyciela akademickiego. „Forum Dydaktyczne” 2011, nr 7—8, s. 66—76. Pobrano z: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1781/Malgorzata-Wisniewska-Tozsamosc-nauczyciela-akademickiego.pdf?sequence=1&isAllowed=y [6.09.2021].

Wołoszyn S.: [hasło:] Nauczyciel. W: Encyklopedia pedagogiczna. Red. W. Pomykało. Fundacja „Innowacja”, Warszawa 1993, s. 439—445.

Woodruffe Ch.: Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.

Wróblewski A.K.: Wizja uniwersytetu przyszłości. „Nauka” 2010, nr 2, s. 11—17.

Znaniecki F.: Społeczne role uczonych. Wybór, wstęp, przekł. tekstów ang. i red. nauk. J. Szacki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.

Published

2021-12-21

How to Cite

Strawińska, A. B. (2021). A linguist’s remarks on the resilience competencies (on the basis of the proffesion of an academic teacher). Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 30, 207–222. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.13

Issue

Section

Varia