Uwagi językoznawcy o kompetencjach odpornościowych (na podstawie profesji nauczyciela akademickiego)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.13

Słowa kluczowe:

edukacja, kompetencje nauczyciela, rezyliencja, autopromocja, dydaktyka, szkoła przyszłości, marka osobista

Abstrakt

Celem artykułu jest próba usytuowania nieznanego współczesnym leksykografom (a tym samym kłopotliwego) pojęcia „kompetencje odpornościowe” w dyskursie dotyczącym kompetencji modelowego nauczyciela — nauczyciela akademickiego przyszłości. Umiejętności rezyliencyjne umożliwiają „odnalezienie się” w nowej, zmiennej przestrzeni społecznej. W sytuacji zagrożenia pandemicznego rozwijanie kompetencji odpornościowych niezależnie od profesji nie podlega dyskusji. W zawodzie współczesnego nauczyciela, także akademickiego, wzmacnianie rezyliencji zdaje się wręcz koniecznością — kompetencje odpornościowe zapewniają sprawne realizowanie procesu dydaktycznego na odległość, niewątpliwie ułatwiają sprostanie wyjątkowym wymaganiom edukacyjnym w czasach pandemii.

Bibliografia

Brzeziński J.: Rozważania o uniwersytecie. W: Edukacja wobec zmiany społecznej. Red. J. Brzeziński, L. Witkowski. Wydawnictwo Edytor, Poznań—Toruń 1994, s. 23—47.

Co to jest Model Kompetencji Zawodowych (MKZ)? Biuro Karier. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. https://www.biurokarier.umk.pl/model-kompetencji-zawodowych1 [dostęp: 12.01.2021].

Czerepaniak-Walczak M.: [hasło:] Kompetencja. W: Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym. Słownik tematyczny. Red. M. Wójcicka. Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2001, s. 69.

Czerepaniak-Walczak M.: Kompetencja: słowo kluczowe czy „wytrych” w edukacji? „Neodidagmata” 1999, nr 24, s. 53—66. Pobrano z: https://repozytorium.amu.edu.pl:8080/bitstream/10593/6514/1/04_Maria_Czerepaniak_Walczak_KOMPETENCJA_S%C5%81OWO_KLUCZOWE_53-66.pdf [6.09.2021].

Czerepaniak-Walczak M.: Refleksja krytyczna i jej miejsce w dyskusji nad reformowaniem oświaty (próba zastosowania). „Rocznik Pedagogiczny” 1997, nr 20, s. 29—47.

Definicje kompetencji zawodowych. Autorką piktogramów jest M. Kasprzykowska. https://www.biurokarier.umk.pl/definicje-kompetencji-zawodowych [dostęp: 15.01.2021]

Duda B., Lisczyk K.: Narzędzia cyfrowe w polonistycznej dydaktyce akademickiej — zastosowania, możliwości, perspektywy. „Forum Lingwistyczne” 2018, nr 5, s. 143—154. Pobrano z: https://www.journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/7432 [11.01.2021].

Dylak S.: Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1995.

Dziedziczak-Foltyn A.: Nauczyciele akademiccy jako prekursorzy i moderatorzy społeczeństwa wiedzy. „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2006, nr 2 (28), s. 65—78. Pobrano z: https://pressto.amu.edu.pl/index.php/nsw/article/view/4789 [6.09.2021].

Edukacja — jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji ds. Edukacji dla XXI wieku. Pod przewodnictwem Jacques’a Delorsa. [Tłum. W. Rabczuk]. Stowarzyszenie Oświatowców Polskich—Wydawnictwa UNESCO, Warszawa 1998.

Encyklopedia filozofii wychowania. Red. S. Jedynak, J. Kojkoł. Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz 2009.

Głowania K.: Modelowa sylwetka współczesnego nauczyciela akademickiego. W: Edukacja w zglobalizowanym świecie. Red. V. Tanaś, W. Welskop. Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2016, s. 409—417.

Gołek B.: Kompetencje współczesnego nauczyciela (wybrane obszary). „Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych PAN” 2014, T. 67, s. 87—103.

Hamer H.: Klucz do efektywności nauczania. Poradnik dla nauczycieli. Veda, Warszawa 1994.

Hanson R., Hanson F.: Rezyliencja. Jak ukształtować fundament spokoju, siły i szczęścia. Przekł. A. Sawicka-Chrapkowicz. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2020.

Henke M.: Rezylientne przywództwo — czy leci z nami pilot? Małgorzata Henke szkolenia dla biznesu. 2.08.2020. http://malgorzatahenke.pl/2020/08/02/rezylientne-przywodztwo/ [dostęp: 15.09.2020].

Kaniok P.: Kto może zostać nauczycielem akademickim. Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego. 20.04.2021. https://studia-pedagogiczne.pl/aktualnosci/kto-moze-zostac-nauczycielem-akademickim/ [dostęp: 25.05.2021].

Keil J.: „Szukaj własnej drogi”: nauczyciel wychowawca w myśli pedagogicznej Janusza Korczaka. W: Myśl pedeutologiczna i działanie nauczyciela. Red. A.A. Kotusiewicz. T. 2. Trans Humana, Białystok 2000, s. 45—54.

Klaus P.: Daj się poznać od najlepszej strony. Krótki kurs autopromocji i lansu. [Tłum. M. Czub]. Wydawnictwo Helion, Gliwice 2010.

Kompetencja nauczyciela. MoncoPL. http://monco.frazeo.pl/search?q=kompetencje&o=on&sf=0&o=on&d=1&dq=&dsort=id+asc&cs=1&cht=on&f=&t=&p=1&sd=2021-01-12+02%3A37%3A11&l=20#results [dostęp: 11.01.2021].

Konarzewski K.: Nauczyciel. W: Sztuka nauczania. Szkoła. Podręcznik dla studentów kierunków nauczycielskich. [T.] 2. Red. K. Konarzewski. [Wyd. 2]. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1993.

Korczyński S.: Obraz nauczyciela w polskiej myśli pedeutologicznej. WSP, Opole 1992.

Kozak-Łatkowska B.: Koncepcja kompetencji w zarządzaniu zasobami ludzkimi w kontekście uczenia się przez całe życie. Szkolenia.com. http://www.szkolenia.com/news/806/koncepcjakompetencji-w-zarzadzaniu-zasobami-ludzkimi-w-kontekscie-uczenia-sie-przez-cale-zycie [dostęp: 17.05.2016].

Kuś A.: Ludzie Uniwersytetu w dobie globalizacji. W: V. Tanaś, W. Welskop: Edukacja w zglobalizowanym świecie. Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu, Łódź 2016, s. 155—163.

Leary M.: Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Tłum. A. Kacmajor, M. Kacmajor. Wyd. 2 w jęz. pol. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2007.

Markowski A., Pawelec R.: Słownik wyrazów obcych i trudnych. Wydawnictwo Wilga, Warszawa 2001.

Męczkowska A.: [hasło:] Kompetencja. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. T. 2. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2009, s. 693—695.

Model Kompetencji Zawodowych (MKZ). Oprac. A. Bielawiec-Osińska. https://www.biurokarier.umk.pl/model-kompetencji-zawodowych [dostęp: 19.01.2021].

MoncoPL. http://monco.frazeo.pl/ [dostęp: 14.01.2021].

NKJP. Narodowy Korpus Języka Polskiego. http://nkjp.pl [dostęp: 11.01.2021].

Odporność. Słownik Języka Polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl/sjp/odporny;2493503.html [dostęp: 30.12.2019].

Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny. „Żak”, Warszawa 1998.

Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dział 2: Szkolnictwo wyższe. Rozdział 5: Pracownicy uczelni. https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-szkolnictwie-wyzszym-i-nauce-18750400/dz-2-roz-5 [dostęp: 25.02.2021].

Rezyliencja. https://pl.wikipedia.org/wiki/Rezyliencja [dostęp: 30.12.2019].

Rezyliencja — o naszej wewnętrznej odporności. Psychologia. Kolektyw Terapeutyczny. 3.04.2019. https://www.psychologgia-plus.pl/blog/rezyliencja-o-naszej-wewnetrznej-odpornosci/ [dostęp: 24.04.2021].

Sajduk B.: Nowoczesna dydaktyka akademicka. Kto kogo uczy? Wyższa Szkoła Europejska im. ks. Józefa Tischnera, [s.l.] 2014. https://doi.org/10.13140/2.1.4043.2969.

Schiraldi G.S.: Siła rezyliencji. Jak poradzić sobie ze stresem, traumą i przeciwnościami losu? Przekł. S. Pikiel. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2019.

Słownik języka polskiego. Red. J. Karłowicz, A. Kryński, W. Niedźwiedzki. T. 2. [Nakładem prenumeratorów i kasy im. Mianowskiego], Warszawa 1902, s. 426. https://ebuw.uw.edu.pl/publication/254 [dostęp: 24.04.2021].

Słownik języka polskiego. Red. M. Orgelbrand. [Nakładem autora], Wilno 1861.

Słownik języka polskiego. Red. M. Szymczak. T. 1. Wyd. 7. zm. i popr. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.

Słownik współczesnego języka polskiego. Red. B. Dunaj. T. 1. Wyd. 2. Cykada—Wilga, Warszawa 2000.

Strawińska A.B.: Autopromocja w edukacji akademickiej. W: Edukacja polonistyczna. Metamorfozy kontekstów i metod. Red. M. Karwatowska, L. Tymiakin. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, s. 137—163.

Strawińska A.B.: Historia i definicja terminu personal branding. Zarys problematyki. W: Socjolekt — idiolekt — idiostyl. Historia i współczesność. Red. U. Sokólska. Uniwersytet. Wydział Filologiczny—Wydawnictwo Prymat, Białystok 2017, s. 365—387.

Strawińska A.B., Dzięcioł-Pędich A.: „Rezyliencja” w polskich i angielskich źródłach leksykograficznych [w przygotowaniu].

Strykowski W.: Kompetencje współczesnego nauczyciela. „Neodidagmata” 2005, nr 27/28, s. 15—28. Pobrano z: https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/3096/1/strykowski.pdf [17.05.2016].

TMA Competencies. Competencies and Behavioral Examples. Pobrano z: https://www.competencylibrary.com/en/Competency/Download?type=pdf [15.01.2021].

Tylko 20% uczniów i studentów lubi się uczyć. Wirtualna Polska. Wiadomości. 26.03.2004. https://wiadomosci.wp.pl/tylko-20-uczniow-i-studentow-lubi-sie-uczyc-6036356228506241a [dostęp: 6.09.2021].

Uniwersalny słownik języka polskiego. Red. S. Dubisz. T. 1. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003.

Wędrychowska E.: Rezyliencja — 5 sposobów na to, jak budować swoją „warstwę ochronną”, by radzić sobie w trudnych doświadczeniach zawodowych. Ewa Wędrychowska blog. http://ewedrychowska-coaching.pl/blog/rezyliencja-5-sposobow-na-to-jak-budowac-swoja-warstwe-ochronna-by-radzic-sobie-w-trudnych-doswiadczeniach-zawodowych/ [dostęp: 12.01.2021].

Wiśniewska M.: Tożsamość nauczyciela akademickiego. „Forum Dydaktyczne” 2011, nr 7—8, s. 66—76. Pobrano z: https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1781/Malgorzata-Wisniewska-Tozsamosc-nauczyciela-akademickiego.pdf?sequence=1&isAllowed=y [6.09.2021].

Wołoszyn S.: [hasło:] Nauczyciel. W: Encyklopedia pedagogiczna. Red. W. Pomykało. Fundacja „Innowacja”, Warszawa 1993, s. 439—445.

Woodruffe Ch.: Ośrodki oceny i rozwoju. Narzędzia analizy i doskonalenia kompetencji pracowników. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.

Wróblewski A.K.: Wizja uniwersytetu przyszłości. „Nauka” 2010, nr 2, s. 11—17.

Znaniecki F.: Społeczne role uczonych. Wybór, wstęp, przekł. tekstów ang. i red. nauk. J. Szacki. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1984.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-21

Jak cytować

Strawińska, A. B. (2021). Uwagi językoznawcy o kompetencjach odpornościowych (na podstawie profesji nauczyciela akademickiego). Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 30, 207–222. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.13

Numer

Dział

Varia