Taksonomia sprawności słuchania i mówienia w języku polskim jako ojczystym

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.08

Słowa kluczowe:

sprawność słuchania, sprawność mówienia, taksonomia, podstawa programowa, szkoła podstawowa

Abstrakt

Celem artykułu jest przedstawienie ujęcia taksonomicznego sprawności słuchania i mówienia w języku polskim jako ojczystym. Autorki wychodzą z założenia, że w zapisach podstawy programowej języka polskiego w szkole podstawowej z 2017 roku kładzie się nacisk zwłaszcza na kształcenie sprawności czytania i pisania, stąd zwrócenie uwagi na pozostałe dwie sprawności: słuchania i mówienia, i propozycja usystematyzowania wiedzy o nich z wykorzystaniem kategorii taksonomicznych.

Bibliografia

Adler R.B., Rosenfeld L.B., Proctor II R.F.: Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Współpr. N. Towne. Tłum. G. Skoczylas. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006.

Bakuła K.: Mówione ≈ pisane: komunikacja, język, tekst. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2008.

Chyb M.: Efektywne słuchanie w języku polskim jako ojczystym — diagnoza i profilaktyka. Praca doktorska pod kierunkiem J. Nocoń. Uniwersytet Opolski. Opole 2021 [maszynopis niepublikowany].

Chyb M.U.: Aktywizowanie rozwoju sprawności słuchania w języku polskim jako ojczystym. „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2020, T. 29, s. 157—171. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2020.29.11.

Chyb M.U.: Jak słucha ósmoklasista? Próba diagnozy [w druku].

Chyb M.U.: Sprawności receptywno-produktywne w kształceniu sprawności słuchania. „Kształcenie Językowe” 2017, T. 15 (25), s. 27—39. https://doi.org/10.19195/1642-5782.15(25).3.

Chyb M.U.: Umiejętność słuchania czwartoklasistów. Próba diagnozy. „Kształcenie Językowe” 2020, T. 18 (28), s. 39—61. https://doi.org/10.19195/1642-5782.18(28).4.

Dobrołowicz W.: Badania nad recepcją informacji (ze szczególnym uwzględnieniem problemów uwagi). WSP, Kielce 1997.

Dziewiecki M.: Psychologia porozumiewania się. Wydawnictwo Jedność, Kielce 2009.

Dźwierzyńska E.: Antycypacja w procesie kształtowania sprawności rozumienia mowy obcojęzycznej ze słuchu. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 2001.

Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Council of Europe—Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa 2003.

Frydrychowicz S.: Proces mówienia. Wybrane psychologiczne aspekty na przykładzie interpretacji zdania niejednoznacznego. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1999.

Gajewska E.: Techniki nauczania języka obcego. Adaptacja poleceń w jęz. ang. D. Ruszkiewicz. Adaptacja poleceń w jęz. niem. M. Stypińska. Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa, Tarnów 2011.

Giddens A.: Socjologia. Wyd. 1., dodruk. Tłum. A. Szulżycka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.

[Hasło:] predyspozycja. https://wsjp.pl/index.php?id_hasla=4874 [dostęp: 9.01.2021].

Hołówka T.: Zasady dyskusji racjonalnej. W: Etyka międzyludzkiej komunikacji. Red. J. Puzynina. Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1993, s. 24—26.

Kaczmarek B.L.J.: Misterne gry w komunikację. Wyd. 2. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2009.

Kądzielawa D.: Czynność rozumienia mowy. Analiza neuropsychologiczna. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1983.

Klus-Stańska D., Nowicka M.: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Harmonia Universalis, Gdańsk 2014.

Komorowska H.: Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

Kurcz I.: Kompetencja językowa i kompetencja komunikacyjna: ich uwarunkowania biologiczne i społeczne. Model wiedzy językowej człowieka. W: Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka. Red. I. Kurcz, H. Okuniewska. Wydawnictwo Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej „Academica”, Warszawa 2011, s. 35—45.

Kurcz I.: Pamięć, uczenie się, język. Wyd. 2. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.

Kurcz I.: Psychologia języka i komunikacji. Wyd. 2., nowe. Scholar, Warszawa 2005.

McKay M., Davis M., Fanning P.: Sztuka skutecznego porozumiewania się. Przekł. A. Błaż. Wyd. 2., w jęz. pol. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.

Nocoń J.: Diagnozowanie sprawności mówienia w perspektywie (nie tylko) egzaminu maturalnego. „Polonistyka. Innowacje” 2015, nr 1, s. 4—15. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.1.1.

Nocoń J.: Stylistyczne aspekty dyskursu edukacyjnego. W: Odmiany stylowe polszczyzny — dawniej i dziś. Red. U. Sokólska. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok 2011, s. 187—200.

Paliński A.: Psychologiczna charakterystyka procesów słuchania i czytania w języku obcym w aspekcie porównawczym. W: Sprawność słuchania i czytania w nauczaniu języków obcych. Red. A. Paliński. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Rzeszów 1982, s. 11—22.

Patrzałek T.: O strukturze testu czytania ze zrozumieniem. „Polonistyka” 1998, nr 4, s. 202—207.

Perrott E.: Efektywne nauczanie. Praktyczny przewodnik doskonalenia nauczania. Tłum. A. Janowski. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1995.

Podstawa programowa z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski. Pobrano z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-zkomentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf [9.01.2021].

„Polonistyka. Innowacje” 2015, nr 1. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pi/issue/view/110 [dostęp: 2.12.2020].

Półchłopek T.: Pomiar dydaktyczny w procesie organizacji pracy nauczyciela. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Seria Filologiczna. Dydaktyka” 2012, z. 7 (72), s. 179—187.

Prizel-Kania A.: Rozwijanie sprawności rozumienia ze słuchu w języku polskim jako obcym. Księgarnia Akademicka, Kraków 2013.

Roach C.A., Wyatt N.J.: Słuchanie i proces retoryczny. Tłum. P. Kostyło. W: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej. Red. J. Stewart. Wyd. 4., dodr. 3. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 218—224.

Sękowski A.E., Bilyakovska O.: Zdolności człowieka jako wymiar psychologiczny. „Języki Obce w Szkole” 2011, nr 1, s. 18—24.

Tabisz A.: Czy szkoła uczy mówienia? O ustnych wypowiedziach gimnazjalistów. „Polonistyka. Innowacje” 2015, nr 1, s. 54—69. https://doi.org/10.14746/pi.2015.1.1.5.

Tabisz A.: Czy zmierzch kultury mówienia? — o wybranych cechach ustnych wypowiedzi maturzystów. W: Istnieć w kulturze, istnieć w kulturach: między teorią a praktyką edukacyjną. Red. A. Rypel, D. Jastrzębska-Golonka. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2018, s. 186—202.

Tabisz A.: Lekcje mówienia — o (nie)płynności wypowiedzi. W: Uczenie języka ojczystego w czasach ponowoczesnych. Red. A. Tabisz. [Język a Edukacja, 5]. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2017, s. 253—264.

Tomlin R.S.: Semantyka dyskursu. W: Dyskurs jako struktura i proces. Red. T.A. van Dijk. Przeł. G. Grochowski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001, s. 45—101.

Wallace T., Stariha W.E., Walberg H.J.: Nauczanie sprawności mówienia, słuchania i pisania. Tłum. M. Lipińska-Derlikowska. W: Nauczanie w praktyce. Wybór i red. A. Janowski. T. 2. Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2010.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-22

Jak cytować

Chyb-Winnicka, M., & Tabisz, A. (2021). Taksonomia sprawności słuchania i mówienia w języku polskim jako ojczystym. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 30, 117–135. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2021.30.08

Numer

Dział

Edukacja językowa