Jak edukować w czasach kryzysu klimatycznego i środowiskowego?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.09

Słowa kluczowe:

wychowanie, kryzys klimatyczny i środowiskowy, szacunek dla życia, jedność

Abstrakt

Edukacja ma do odegrania kluczową rolę w budowaniu i zapewnieniu bezpiecznego świata dla ludzkości. Dzisiaj nabiera szczególnego znaczenia, gdyż przestrzeń, która dotąd była bezpieczna dla ludzi, przestała taką być. Naukowcy ogłaszają czerwony alarm dla Ziemi. Aby uniknąć najgorszego, trzeba podjąć nadzwyczajne, kryzysowe środki. Konieczna jest między innymi radykalna zmiana w edukacji. Jej nadrzędnym celem musi być ukształtowanie postawy młodego człowieka w poczuciu jedności z przyrodą, zdolnego do troski o inne byty pozaludzkie. W artykule przedstawiono dziesięć wskazówek, które powinny kształtować proces edukacyjny, jeżeli chcemy wychować pokolenie ludzi świadomych, empatycznych, zdolnych do podjęcia skutecznych działań w celu zażegnania kryzysu klimatycznego i środowiskowego.

Biogram autora

Piotr Skubała - Uniwersytet Śląski w Katowicach

Piotr Skubała – profesor doktor habilitowany, reprezentant ssaków łożyskowych, jednego z milionów gatunków zamieszkujących Ziemię, który ma ogromne szczęście być profesorem nauk biologicznych zatrudnionym na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. Ekolog, akarolog, etyk środowiskowy, edukator ekologiczny, działacz na rzecz ochrony przyrody; aktywista klimatyczny, ethic expert w Komisji Europejskiej w Brukseli (program HORIZON 2020), stały współpracownik miesięczników „Aura. Ochrona środowiska” i „Dzikie Życie”, organizator i współprowadzący spotkania Klubu Myśli Ekologicznej (od 2012 roku). Autor licznych wykładów, warsztatów, kursów w kraju i za granicą. Współpracuje z mediami lokalnymi, krajowymi i zagranicznymi w charakterze eksperta w zakresie ekologii, ochrony środowiska i kryzysu klimatycznego.

Bibliografia

AtKisson A., 2000, Żyjąc w świetle Nowej Historii. Rozmowa z siostrą Miriam Therese MacGillis, tłum. M. Polkowska, J. Korbel, „Dzikie Życie”, nr 11 (77), s. 2, https://dzikiezycie.pl/archiwum/2000/listopad-2000/zyjac-w-swietle-nowej-historii-rozmowa-z-siostra-miriam-therese-macgillis [dostęp: 12.08.2022].

Benyus J., 1997, Biomimicry: Innovation inspired by nature, HarperCollins, New York.

Biblia Tysiąclecia, Biblia-online.pl, http://biblia-online.pl/Biblia/Tysiaclecia/Ksiega-Hioba/12 [dostęp: 18.08.2022].

Bourseiller P., [fot.], 2007, 365 kroków ratujących planetę, przedmowa J.L. Étienne, tekst A. Jankéliowitch, [tłum. A. Mitka], [National Geographic], Wydawnictwo G+J RBA, Warszawa.

Bradshaw C.J.A. i in., 2021, Underestimating the challenges of avoiding a ghastly future, „Frontiers in Conservation Science”, https://doi.org/10.3389/fcosc.2020.615419.

Commoner B., 1974, Zamykający się krąg. Przyroda, człowiek, technika, przeł. J. Lutosławski, przedm. do wyd. pol. A.S. Kostrowicki, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa (wyd. oryg.: The closing circle: Nature, man, and technology, Random House, New York 1971).

Cornell J., 1989, Sharing the joy of nature. Nature activities for all ages, Dawn Publications, Nevada City.

Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 13–32.

Dowd M., 1991, Earthspirit. A handbook for nurturing an ecological Christianity, Twenty-third Publications, Mystic, Conn.

Fowles J., 2000, The tree, Vintage, London.

Francja ogłosiła „Deklarację Praw Drzewa”, Dobre Wiadomości, https://dobrewiadomosci.net.pl/31026-francja-oglosila-deklaracje-praw-drzewa/ [dostęp: 9.02.2022].

Hatley K., 1993, A neo-humanist model of education, „New Renaissance”, vol. 4, no. 1, s. 10–13.

Jałyńska A., 1994, Dusza lasu, [kaseta magnetofonowa], Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Radio Katowice.

Keating M., 1993, The earth summits. Agenda for change, Centre for Our Common Future, Switzerland.

Krawczyk S., 2019, Oziewicz: Opowieści na nowe czasy, Magazyn Kontakt, 21.08.2019, http://magazynkontakt.pl/oziewicz-opowiesci-na-nowe-czasy.html [dostęp: 9.02.2022].

Krzyściak W., Jurczak A., Piątkowski J., 2016, The role of human oral microbiome in dental biofilm formation, w: Microbial biofilms – importance and applications, eds. D. Dhanasekaran, N. Thajuddin, InTechOpen, London, s. 329–382, https://doi.org/10.5772/63492.

Lenton T.M. i in., 2008, Tipping elements in the Earth’s climate system, „Proceedings of the National Academy of Sciences”, vol. 105, no. 6, s. 1786–1793, https://doi.org/10.1073/pnas.0705414105.

Lenton T.M. i in., 2019, Climate tipping points – too risky to bet against, „Nature”, vol. 575, no. 7784, s. 592–595, https://doi.org/10.1038/d41586-019-03595-0.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2009 r. nr 4, poz. 17), https://www.portaloswiatowy.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/rozporzadzenie-ministra-edukacji-narodowej-z-23-grudnia-2008-r.-w-sprawie-podstawy-programowej-wychowania-przedszkolnego-oraz-ksztalcenia-ogolnego-w-poszczegolnych-typach-szkol-dz.u.-z-2009-r.-nr-4-poz.-17-9699.html [dostęp: 9.02.2022].

Słynne cytaty edukacyjne filozofa Herberta Spencera, Greelane, 5.11.2019, https://www.greelane.com/pl/zasoby/dla-dorosłych-.słuchaczy/famous-education-quotations-herbert-spencer-31420/ [dostęp: 12.08.2022].

Światowa Karta Przyrody, 1985, „Przyroda Polska”, nr 10, s. 345.

Trisos C.H., Merow C., Pigot A.L., 2020, The projected timing of abrupt ecological disruption from climate change, „Nature”, vol. 580, s. 496–501, https://doi.org/10.1038/s41586-020-2189-9.

[trzysta sześćdziesiąt pięć] dni dla klimatu, Edukacja dla Dobrego Klimatu, http://klimatycznaedukacja.pl/projekty/365-dni-dla-klimatu/ [dostęp: 9.02.2022].

Ulanowski T., 2021, ONZ i nobliści ostrzegają przed ekocydem. Jak nie popełnić ekologicznego samobójstwa, Wyborcza.pl, 4.06.2021, https://wyborcza.pl/7,75400,27161052,onz-i-noblisci-ostrzegaja-przed-ekocydem-jak-nie-popelnic-ekologicznego.html [dostęp 9.02.2022].

UNEP [United Nations Environment Programme], FAO, 2021, Becoming #GenerationRestoration: Ecosystem restoration for people, nature and climate, Nairobi, https://www.unep.org/resources/ecosystem-restoration-people-nature-climate [dostęp: 9.02.2022].

Pobrania

Opublikowane

2022-12-02

Jak cytować

Skubała, P. (2022). Jak edukować w czasach kryzysu klimatycznego i środowiskowego?. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 31, 1–14. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.09