Zielona edukacja filmowa. Studium dwóch przypadków

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.14

Słowa kluczowe:

humanistyka ekologiczna, edukacja filmowa, ekokrytyka, slow cinema, film

Abstrakt

W artykule poruszono problematykę edukacji filmowej w kontekście klimatycznym. Skon- centrowano się na badaniu obecności założeń humanistyki ekologicznej i ekokrytyki w materiałach edukacyjnych, przede wszystkim na analizie dwóch scenariuszy lekcji bazujących na filmach. Pierwsza część artykułu została poświęcona zagadnieniom teoretycznym, druga dotyczy materiałów dydaktycz- nych udostępnionych w programie Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej odnoszących się do filmu Ága, natomiast ostatnia, trzecia część zawiera uwagi do filmu Nasze miejsce na Ziemi oraz opartego na analizie i interpretacji filmu scenariusza lekcyjnego udostępnionego przez dystrybutora produkcji na stronie EdukacjaFilmowa.pl.

Bibliografia

Baichwal J., Burtynsky E., Pencier N. de, reż., 2018, Antropocen: epoka człowieka / Anthropo- cene: The Human Epoch, scen. J. Baichwal, Kanada.

Barcz A., 2016, Realizm ekologiczny. Od ekokrytyki do zookrytyki w literaturze polskiej, „Śląsk” Wydawnictwo Naukowe, Katowice.

Bińczyk E., 2018, Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bobiński W., 2011, Teksty w lustrze ekranu. Okołofilmowa strategia kształcenia literacko-kulturowego, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków.

Budzik J.H., 2017, Film Education in Cinemas – Determinants and Tendencies, „Panoptikum”, nr 18, s. 157–176, https://doi.org/10.26881/pan.2017.18.10.

Budzik J.H., 2020, O budowaniu mostów między teorią a praktyką humanistyki w edukacji filmowej, „Kwartalnik Filmowy”, nr 111, s. 241–257, https://doi.org/10.36744/kf.376. Budzik J.H., [b.r.], Śmietnisko (2010). Reż. Lucy Walker; Karen Harley, Joao Jardim (współpraca reżyserska) [oprac. filmu], https://edukacjafilmowa.pl/smietnisko-2010/ [dostęp: 15.06.2022].

Chester J., reż., 2018, Nasze miejsce na Ziemi / The Biggest Little Farm, scen. J. Chester / M. Monroe, USA.

Ciszewska E., 2016, Edukacja filmowa w Polsce – zarys historyczny i stan badań, w: Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, red. E. Ciszewska, K. Klejsa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 79–98.

Cłapka A., Laskownicka A., [b.r.], Dorastanie, bunt, poszukiwanie prawdy i tożsamości, wolność, społeczeństwo, natura, samotność… [scenariusz zajęć dot. filmu Wszystko za życie], https://edukacjafilmowa.pl/wszystko-za-zycie-2007/ [dostęp: 15.06.2022].

Cyra M., 2019, Portret smutnych zdarzeń – Milko Lazarov – „Ága” [recenzja], Głos Kultury, 23.01.2019, https://www.gloskultury.pl/aga-recenzja/ [dostęp: 28.06.2021].

Czachorowska A., [b.r.], „Poczuć się częścią lasu…”. Czy można zrozumieć, jak czuje się dzikie zwierzę? Film „Saga prastarej puszczy: Opowieść o kruku. Skaza odmieńca” (2007–2008) Bożeny i Jana Walencików [scenariusz zajęć dot. filmu], https://edukacjafilmowa.pl/saga-prastarej-puszczy-opowiesc-o-kruku-skaza-odmienca-2007-2008/ [dostęp: 15.06.2022].

Dąbrowska M., 2017, Biografie gatunków stowarzyszonych. Danuta Hryniewicz i polskie owczarki nizinne, „Kultura i Historia”, nr 31, s. 187–202, pobrano z: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/wp-content/uploads/2017/09/16-KiH-31-2017-M-D%C4%85browska-Biografie-gatunkowe-stowarzyszonych.pdf [25.08.2022].

Domańska E., 2013, Humanistyka ekologiczna, „Teksty Drugie”, nr 1–2, s. 13–32. Drochomirecki B., 2018, Rola filmu w życiu młodzieży – raport z badań Stowarzyszenia Nowe Horyzonty, w: Na tropach psychologii w filmie, cz. 2: Film w terapii i rozwoju, red. A. Sko- rupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska, Difin, Warszawa, s. 32–48.

Dzięciołowska K., Siuchno M., Dąbrowska-Siuchno B., oprac., 2018, „Nasze miejsce na Ziemi”. Materiały pomocnicze dla nauczycieli, [dla klas V–VIII i uczniów liceum], pobrano z: https://edukacjafilmowa.pl/wp-content/uploads/2020/01/NASZE_MIEJSCE_NA_ZIE MI_materialy_edukacyjne.pdf [15.06.2022].

Flaherty R.J., reż., 1922, Nanuk z Północy / Nanook of the North, Les Frères Revillon / Pathé Exchange, USA / Francja.

Foer J.S., 2019, Zjadanie zwierząt, przeł. D. Dymińska, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa.

Gołębiowska D., [b.r.], Poznajemy świat z żółwikiem Sammy [scenariusz zajęć dot. filmu Żółwik Sammy. W 50 lat dookoła świata], https://edukacjafilmowa.pl/zolwik-sammy-w-50-lat-dookola-swiata-2010-2/ [dostęp: 15.06.2022].

Gołębiowska D. i in., [b.r.], Żółwik Sammy w 50 lat dookoła świata (2010). Reż. Ben Stassen [oprac. filmu], https://edukacjafilmowa.pl/zolwik-sammy-w-50-lat-dookola-swiata-2010/ [dostęp: 15.06.2022].

Gryz A., [b.r.], Z Vaianą przez lądy i oceany – lekcja powtórzeniowa z przyrody, https://edukacjafilmowa.pl/vaiana-skarb-oceanu-2016-2/ [dostęp: 15.06.2022].

Guzy A., Ochwat M., [2021], Poloniści wobec zmian klimatu, Visegrad Fund, Raport z badań ankietowych, pobrano z: https://us.edu.pl/wp-content/uploads/pliki/Raport_polonisc_dla_klimat_2021.pdf [dostęp: 19.02.2022].

Jakubowska M., 2016, Cele edukacji filmowej w Polsce: konteksty instytucjonalne i tendencje rozwojowe, w: Od edukacji filmowej do edukacji audiowizualnej. Teorie i praktyki, red. E. Ci- szewska, K. Klejsa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 99–116.

Janikowska A., 2020a, Patrząc nie-ludzkimi oczami: przypadek „Królika po berlińsku”, „Kwartalnik Filmowy”, nr 110, s. 156–171, https://doi.org/10.36744/kf.313.

Janikowska A., 2020b, W oczekiwaniu na katastrofę, „Ekrany”, nr 02 (54), s. 025–029.

Katalog NHEF 2020/2021, Issuu, 14.05.2020, https://issuu.com/nowehoryzonty/docs/kata log_nhef_20_21_nowy [dostęp: 15.06.2022].

Kino Klasa [strona główna], http://kinoklasa.pl/ [dostęp: 28.06.2021].

Kołodziejczak A., [b.r.], Śmieć [analiza filmu], https://edukacjafilmowa.pl/smiec-2014/ [do- stęp: 15.06.2022].

Kołodziejczak A., Dowgiel M., [b.r.], Rango (2011). Reż. Gore Verbinski [oprac. filmu], https://edukacjafilmowa.pl/rango-2011/ [dostęp: 15.06.2022].

Kronenberg A., 2014, Geopoetyka jako przykład zielonego czytania i pisania, „Teksty Drugie”, nr 5 (149), s. 294–320.

Lazarov M., reż., 2018, Ága, 42film / Arizona Films / Red Carpet / ZDF /Arte, Bułgaria / Niemcy / Francja.

Nijakowski L.M., 2018, Świat po apokalipsie. Społeczeństwo w świetle postapokaliptycznych tekstów kultury popularnej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej [strona główna], https://nhef.pl/ [dostęp: 15.06.2021].

Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, Edycja 21/22, pobrano z: https://nhef.pl/upload/2021/05/katalog-nhef-21_22_web.pdf [15.06.2021].

Ochwat M., 2020, Edukacja polonistyczna wobec kryzysu klimatycznego – rozpoznania i rekomendacje dydaktyczne, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio N – Edu- catio Nova”, vol. 5, s. 31–52, https://doi.org/10.17951/en.2020.5.185-204.

Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S., 2019, Nauka o klimacie, wyd. 2. popr., Wydawnictwo Nieoczywiste–Wydawnictwo Sonia Draga–Post Factum, Warszawa–Katowice. Prodeus A., 2021, Ekorealizm, „Kino”, nr 7 (649), s. 12–13.

Program, Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, https://nhef.pl/program [dostęp: 31.08.2022]. Ramsey J.L., reż., 2020, Można panikować, scen. J.L. Ramsey, S. Malinowski, Polska; You- Tube, Ramsey United, 1.06.2020, https://www.youtube.com/watch?v=osm5vyJjNY4 [dostęp: 29.08.2022].

Równy A., 2018, Dystrybutorzy w służbie edukacji filmowej, „Ekrany”, nr 6, s. 13–17.

Rust S., Monani S., 2013, Introduction: Cuts to Dissolves – Defining and Situating Ecocinema Studies, w: Ecocinema Theory and Practice, eds. S. Rust, S. Monani, S. Cubitt, Routledge Taylor & Francis Group, New York–London, s. 1–13.

Syska R., 2014, Filmowy neomodernizm, Wydawnictwo Avalon, Kraków.

Szoska M., 2019, Trudna obecność. Film w edukacji polonistycznej a interpretacja, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Tabaszewska J., 2018, Ekokrytyczna (samo)świadomość, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 7–15, https://doi.org/10.18318/td.2018.2.1.

Trash Challenge, 2019, Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi i Oddziałami Dwujęzycznymi im. Orła Białego, 10.05.2019, https://sp2.jaworzno.edu.pl/2019/05/10/trash-challenge/ [dostęp: 15.06.2022].

Trash Challenge – śmieciowe wyzwanie opanowało świat!, 2019, ecosac.pl, 22.03.2019, https://ecosac.pl/trash-challenge-smieciowe-wyzwanie-opanowalo-swiat/ [dostęp: 15.06.2022].

Vignola G., 2017, Écocritique, écosémiotique et représentation du monde en littérature, „Cygnenoir”, no. 5, s. 1–26.

Walkiewicz M., [2019], Wielki chłód [rec. filmu Ága (2018)], https://www.filmweb.pl/reviews/recenzja-filmu-%C3%81ga-22133 [dostęp: 28.06.2021].

Willoquet-Maricondi P., 2010, Introduction. From Literary to Cinematic Ecocriticism, w: Fram- ing the World. Explorations in Ecocriticism and Film, ed. P. Willoquet-Maricondi, University of Virginia Press, Charlottesville, s. 1–22.

Włodkowska K., oprac., 2020, Materiały dydaktyczne dla nauczyciela. Scenariusz lekcji [scenariusz lekcji do filmu Ága], Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, pobrano z: https://nhef.pl/upload/2020/12/20-21_nowe_horyzonty_kina_scen_aga.pdf [28.06.2021].

Wróblewski J., 2019, Ciche piękno [rec. filmu Ága, reż. Milko Lazarov], Polityka, 22.01.2019, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/film/1779076,1,recenzja-filmu-garez-milko-lazarov.read [dostęp: 28.06.2021].

Pobrania

Opublikowane

2022-12-27

Jak cytować

Budzik, J. H., & Szeląg, U. (2022). Zielona edukacja filmowa. Studium dwóch przypadków. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 31, 1–16. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.14