K neekologičnosti manipulace [Manipulacja jako wyraz nieekologicznej ekspresji]

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.12

Słowa kluczowe:

ekolingwistyka, manipulacja, sieci społecznościowe, dydaktyka L1

Abstrakt

W artykule przedstawiono konieczność wprowadzenia tematyki ekolingwistycznej do nauczania języka ojczystego. Na przykładzie postów i wpisów na Instagramie dokonanych przez czeskich, polskich i słowackich influencerów pokazano, że techniki manipulacyjne przekraczają granice krajów i języków. Jeśli przyjmiemy tezę, że manipulacja jest w znacznej mierze zjawiskiem nieekologicznym, tj. zagrażającym życiu większych ekosystemów, to konieczna jest reakcja szkoły na tę sytuację, głównie dlatego, że dzieci i młodzież to jedna z grup szczególnie podatnych na zagrożenia.

Bibliografia

Čmejrková S., 2019, Jazyk a styl elektronické komunikace: čeština a počítačština, v: Jazyk a dialog: Výbor z textů, red. J. Hoffmannová, P. Kaderka, NLN, Praha, s. 351–360.

Dočekal D., Müller J., Harris A., Heger L. et al., 2019, Dítě v síti: Manuál pro rodiče a učitele, kteří chtějí rozumět digitálnímu světu mladé generace, Mladá fronta, Praha.

Gajda S., 2017, Język – językoznawstwo – wychowanie językowe, v: Język a edukacja 5: Uczenie języka ojczystego w czasach ponowoczesnych, red. A. Tabisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 15–23.

Gregor M., Vejvodová P., Zvol si info., 2018, Nejlepší kniha o fake news!!! CPress, Brno.

Hoffmannová J., 2010 / 2011a, Různé podoby současné komunikace: mezi mluveností a psaností. Část 1, „Český jazyk a literatura“, nr 2, s. 62–70.

Hoffmannová J., 2010 / 2011b, Různé podoby současné komunikace: mezi mluveností a psaností. Část 2, „Český jazyk a literatura“, nr 4, s. 176–184.

Kress G., 2010, A Grammar for meaning-making, v: Beyond the grammar wars, ed. T. Locke, Routledge, London, s. 233–253.

Kršiak T., Štěpáník S., 2021 / 2022, K digitální kompetenci jako součásti RVP ZV, “Český jazyk a literatura“, nr 5, s. 231–239.

Lirola M.M., Chovanec J., 2012, The dream of a perfect body come true: Multimodality in cosmetic surgery advertising, „Discourse & Society“, nr 5, s. 487–507.

Machová S., Šamalová M., red., 2005, Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha.

Myhill D., 2005, Ways of knowing: Writing with grammar in mind, „English Teaching: Practice and Critique“, nr 3, s. 77–96.

Niesporek-Szamburska B., 2010a, Media elektroniczne a język ucznia, v: Kształcenie językowe w dobie kultury masowej polisensorycznej, red. U. Kopeć, Z. Sibiga, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 123–136.

Niesporek-Szamburska B., 2010b, Oddziaływanie nowych mediów na zachowania językowe uczniów, „Studia Pragmalingwistyczne“, nr 2, s. 170–186.

Nocoń J., 2017, Lingwodydaktyka wobec elektronicznych form komunikowania (się), v: Język a edukacja 5: Uczenie języka ojczystego w czasach ponowoczesnych, red. A. Tabisz, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole, s. 127–137.

Nocoń J., 2018, Lingwodydaktyka na progu XXI wieku. Konteksty – koncepcje – dylematy, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole.

Nocoń J., 2021, Język(i) komunikowania się w zglobalizowanym świecie – o ekologii języka w edukacji polonistycznej XXI wieku, v: Lekcja POLSKI(ego): Praktyki edukacyjne wobec niepokojów XXI wieku, T. 2: Praktyki edukacyjne, red. A. Gis et al., Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań, s. 251–264.

Ogonowska A., 2014, Rola kompetencji kulturowych i medialnych w kształceniu polonistycznym, v: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, red. K. Biedrzycki et al., Universitas, Kraków, s. 24–35.

Pieniążek M., Štěpáník S., red., 2016, Teaching of national languages in the V4 countries, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání, 2021, MŠMT, Praha.

Skudrzyk A., 2005, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Štěpáník S., Krčmářová M., Polčáková J., 2020, Možnosti integrace ve výuce českého jazyka: metodická příručka, NPI ČR, Praha.

Štěpáník S. et al., 2019, Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi, Karolinum, Praha.

Štěpáník S. et al., 2020, Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy, Fraus, Plzeň.

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+, 2020, MŠMT, Praha.

Vymezení digitální gramotnosti, [s.a.], Podpora rozvoje digitální gramotnosti, https://digigram.cz/vymezeni-digitalni-gramotnosti/ [přístup: 6. 8. 2021].

Opublikowane

2022-12-27

Jak cytować

Štěpáník, S. (2022). K neekologičnosti manipulace [Manipulacja jako wyraz nieekologicznej ekspresji]. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 31, 1–10. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.12