The ballast of the past. Around student suggestions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.07

Keywords:

didactics of classical literature, student reception, survey, tradition

Abstract

The subject of reflection in the article is the reception of classical literature at school. In order to investigate it, the author conducted an anonymous survey in primary and secondary schools in Gdańsk, Wejherowo and Wiślinka. The collected material contradicts the stereotypical belief that young people associate the discourse of the past only with backwardness and limitation. It turns out that they perceive the coexistence of the past with the present and are far from monopolizing their reading with literature embedded solely in the current socio-cultural situation. In this context, the author presents publications that enliven the reading experience and are a counterweight to conventional lesson content, often reducing masterpieces of the past to obvious theses and top-down issues.

Author Biography

Sandra Kaszubowska, University of Gdansk

Sandra Kaszubowska is a graduate of Polish philology at the University of Gdańsk. She specializes in issues related to teaching Polish. Her research interests concern 19th-century literature, media education, interpretation strategies of poetic texts, ways of integrating literary, linguistic and cultural education, and the methodology of teaching Polish as a foreign language.

References

Antuszewicz M., 2018, Klasyka w ponowoczesnej odsłonie. „Balladyna” pod lupą krytyki feministycznej, w: Adaptacje. Szkolne użycia ponowoczesnych (anty)teorii literatury, red. G. Tomaszewska, D. Szczukowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, s. 19–48.

Arendt H., 1994, Kryzys edukacji, w: Eadem, Między czasem minionym a przyszłym. Osiem ćwiczeń myśli politycznej, tłum. M. Godyń, W. Madej, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa, s. 209–232.

Bakuła K., Heck D., red., 2006, Efekt motyla. Humaniści wobec teorii chaosu, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Bakuła K., Heck D., red., 2017, Efekt motyla. 3. Od teorii chaosu deterministycznego do indeterminizmu praktyki literackiej i artystycznej. Studia, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Bortnowski S., 2005, Przewodnik po sztuce uczenia literatury, Stentor, Warszawa.

Bortnowski S., 2006, Lektury w stanie podejrzenia, w: Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. A. Janus-Sitarz, Universitas, Kraków, s. 139–157.

Bortnowski S., 2013, Nie ma szans dla historii literatury w szkole XXI wieku, w: Nowe odsłony klasyki w szkole. Literatura XIX wieku, red. E. Jaskółowa, K. Jędrych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 67–76.

Dąbrowski M., 2005, Projekt krytyki etycznej. Studia i szkice literackie, Universitas, Kraków.

Głowiński M., 1980, Szkolna historia literatury. Wprowadzenie w tradycję, w: Olimpiada Literatury i Języka Polskiego. Założenia – oceny – postulaty. Praca zbiorowa, red. B. Chrząstowska, T. Kostkiewiczowa, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, s. 103–111.

Heck D., Bakuła K., red., 2012, Efekt motyla. 2. Humaniści wobec metaforyki teorii chaosu. Studia, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Janus-Sitarz A., 2009, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze, Universitas, Kraków.

Janus-Sitarz A., 2016, W poszukiwaniu czytelnika. Diagnozy, inspiracje, rekomendacje, Universitas, Kraków.

Jaskółowa E., Jędrych K., red., 2013, Nowe odsłony klasyki w szkole. Literatura XIX wieku, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Kalwiński P., 2011, Nauczyciele poloniści wobec (nie)możliwości czytelniczych gimnazjalistów, w: Polonistyka dziś – kształcenie dla jutra, red. K. Biedrzycki et al., T. 2, Universitas, Kraków, s. 226–236.

Kaszubowska S., 2021, Mylne ścieżki ułatwień. O edycji „»Pan Tadeusz« w XXI wieku” Joanny Pawłowskiej, „Sztuka Edycji. Studia Tekstologiczne i Edytorskie”, nr 1, s. 98–104, https://doi.org/10.12775/SE.2021.0010.

Kłakówna Z.A., 2003, Przymus i wolność. Projektowanie procesu kształcenia kulturowej kompetencji, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.

Kłakówna Z.A., Kołodziej P., Waligóra J., 2004, To lubię!. Kształcenie kulturowo-literackie. Podręcznik do języka polskiego. Klasa III liceum ogólnokształcące, liceum profilowane, technikum. Przeczytać, przeżyć, zrozumieć, skomentować, uporządkować wiedzę. Zakres podstawowy i rozszerzony, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków.

Koziołek K., 2017, Czas lektury, Uniwersytet Śląski, Katowice.

Kwiatkowska-Ratajczak M., 2021, Docenić szkołę. Dydaktyczna teoria i metodyczna praktyka, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

Lévinas E., 1998, Całość i nieskończoność. Esej o zewnętrzności, tłum. M. Kowalska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Norwid C.K., 1953, Vade-mecum, Oficyna Poetów i Malarzy, Londyn.

Pilch A., 2003, Kierunki interpretacji tekstu poetyckiego. Literaturoznawstwo i dydaktyka, Księgarnia Akademicka, Kraków.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego z komentarzem. Szkoła podstawowa. Język polski, pobrano z: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/podstawa-programowa-ksztalcenia-ogolnego-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-jezyk-polski.pdf [12.08.2022].

Potulicka E., 2011, Teoretyczne podstawy neoliberalizmu a jego praktyka, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 234–257, https://doi.org/10.34767/pp.2011.01.22.

Szczukowski D., 2017, Po co i jak czytać literaturę popularną w szkole, „Jednak Książki”, nr 8, s. 187–200.

Tomaszewska G., 2021, Przeciw gotowym odpowiedziom. Literatura i dydaktyka literatury w czytelniczych spotkaniach, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Tomaszewski M., 2018, Jak uczyć literatury polskiej we Francji w XXI wieku, w: W kręgu (glotto)dydaktyki, red. A. Achtelik, K. Graboń, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 168–176.

Winterson J., 2017, The Art of Fiction [„The Paris Review”, no. 150, rozmawiała A. Bilger], w: Sztuka powieści. Wywiady z pisarkami z „The Paris Review”, tłum. A. Pluszka, Ł. Buchalski, wybór tekstów K. Cieślik, G. Krzymianowski, T. 2, Wrocław, s. 205–257.

Zaborowska W., 2002, Kontekstualność w nauczaniu literatury, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica”, nr 5, s. 307–338.

Żurek S.J., 2020, Jak reanimować klasykę w szkole, czyli o medycynie i czytelnictwie, w: Idem, Polonistyczny autoportret dydaktyczny. Studia – rozprawy – szkice, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin, s. 87–96.

Published

2022-12-21

How to Cite

Kaszubowska, S. (2022). The ballast of the past. Around student suggestions. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 31, 1–15. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.07