Tematyka ekologiczna w słowackim Państwowym Programie Nauczania dla szkół podstawowych (drugi etap edukacyjny)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.05

Słowa kluczowe:

obszary edukacyjne, tematy przekrojowe, środowisko, ekologia, klimat

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony analizie słowackiego Państwowego Programu Nauczania dla szkół podstawowych pod kątem uwzględnienia w nim tematów związanych z klimatem, ewentualnie z szeroko rozumianych zagadnień dotyczących środowiska naturalnego i jego ochrony. Celem autorki było ustalenie, czy program zawiera tę aktualną problematykę, a jeśli tak, to w jakich obszarach i przedmiotach jest ona uwzględniana, w jakiej formie i w jakim zakresie. Na podstawie analizy stwierdzono, że tematyka ekologiczna i klimatyczna w słowackich programach nauczania dla drugiego etapu edukacyjnego jest częścią obowiązkowego nauczania ponadprzedmiotowego w obszarach Człowiek i przyroda oraz Człowiek i społeczeństwo lub fakultatywnego przedmiotu przekrojowego edukacja ekologiczna; wpisuje się też w obszary Człowiek i wartości oraz Język i komunikacja, w ramach których jest narzędziem rozwijania osobowości ucznia.

Biogram autora

Anita Račáková - Uniwersytet Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy

Anita Račáková – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Katedrze Języków Słowiańskich Wydziału Filozoficznego Uniwersytetu Mateja Bela w Bańskiej Bystrzycy, kierownik tej Katedry. Prowadzi na polonistyce zajęcia z translatoryki (tłumaczenie konsekutywne, tłumaczenie symultaniczne, przekład tekstów specjalistycznych). W pracach naukowych zajmuje się dydaktyką tłumaczenia z języków pokrewnych, badaniami porównawczymi nad językami specjalistycznymi, terminologią oraz stylem naukowym i popularnonaukowym. Autorka między innymi publikacji: Slovensko-poľské terminologické reflexie [Słowacko-polskie rozważania terminologiczne] (Belianum, Banská Bystrica 2017), współautorka książki: A. Majewska-Wójcik, M. Smoleń-Wawrzusiszyn, A. Račáková, G. Olchova: Dwujęzyczny podręcznik komunikacji językowej dla służb ratowniczych pogranicza polsko-słowackiego (Wydawnictwo KUL, Lublin 2016).

Bibliografia

Bodáczová M., Engeľ M., Sedláček M., 2021, Čo vás v tej škole učia. Analýza stavu formálneho environmentálneho vzdelávania na Slovensku, Apríl 2021, Inštitút environmentálnej politiky–Inštitút vzdelávacej politiky, Bratislava, pobrano z: https://www.minzp.sk/files/iep/2021_03_co_vas_v_tej_skole_ucia.pdf [28.04.2022].

Gažiová M., [2021], Plán environmentálnej výchovy – prierezová téma, šk. rok 2021 / 2022, Zlaté Moravce, Základná škola Robotnícka 25, https://zsrobzm.edupage.org/text72/ [dostęp: 28.04.2022].

Jovankovič S., Kratochvíl V., Mlynarčíková H., 2011, Štátny vzdelávací program. Dejepis (Vzdelávacia oblasť: Človek a spoločnosť). Príloha ISCED 2, Štátny pedagogický ústav, Bratislava, pobrano z: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/statny-vzdelavaci-program/dejepis_isced2.pdf [8.03.2021].

Kelcová M., 2009, Štátny vzdelávací program. Environmentálna výchova. (Prierezová téma), Štátny pedagogický ústav, Bratislava, pobrano z: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/statny-vzdelavaci-program/environmentalna_vychova.pdf [8.03.2021].

Križová O., Podmanický I., 2011, Štátny vzdelávací program. Etická výchova. (Vzdelávacia oblasť: Človek a hodnoty). Príloha ISCED 2, Štátny pedagogický ústav, Bratislava, pobrano z: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/statny-vzdelavaci-program/eticka_vychova_isced2.pdf [8.03.2021].

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 2015, Inovované štátne vzdelávacie programy pre základné školy, pobrano z: https://www.minedu.sk/data/att/22189.pdf [28.04.2022].

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 2022a, B. Gröhling: Environmentálna výchova bude na školách povinná – tlačová správa Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 22.04.2022, https://www.minedu.sk/b-groehling-environmentalna-vychova-bude-na-skolach-povinna/ [dostęp: 28.04.2022].

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, 2022b, Zákon č. 245 / 2008 – novela, pobrano z: https://www.minedu.sk/data/att/22737.pdf [28.04.2022].

Štátny pedagogický ústav, 2011, Štátny vzdelávací program pre 2. stupeň základnej školy v Slovenskej republike. ISCED 2 – nižšie sekundárne vzdelávanie, pobrano z: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/statny-vzdelavaci-program/isced2_spu_uprava.pdf [8.03.2021].

Štátny pedagogický ústav, 2014a, Inovovaný ŠVP pre 2. stupeň ZŠ. Človek a príroda. Biológia, pobrano z: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/biologia_nsv_2014.pdf [8.03.2021].

Štátny pedagogický ústav, 2014b, Inovovaný ŠVP pre 2. stupeň ZŠ. Človek a príroda. Chémia, pobrano z: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/chemia_nsv_2014.pdf [8.03.2021].

Štátny pedagogický ústav, 2014c, Inovovaný ŠVP pre 2. stupeň ZŠ. Človek a príroda. Fyzika, pobrano z: https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/fyzika_nsv_2014-12-03.pdf [8.03.2021].

Štátny pedagogický ústav, 2015, Rámcové učebné plány a vzdelávacie štandardy vzdelávania na získanie nižšieho stredného vzdelania podľa § 30 ods. 5 a § 42 ods. 4 zákona č. 245 / 2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školského zákona) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, pobrano z: https://www.statpedu.sk/files/articles/nove_dokumenty/statny-vzdelavaci-program/ramcove-ucebne-plany-a-vzdelavacie-standardy-vzdelavania-na-ziskanie-nizsieho-stredneho-vzdelania.pdf [8.03.2021].

Pobrania

Opublikowane

2022-11-17

Jak cytować

Račáková, A. (2022). Tematyka ekologiczna w słowackim Państwowym Programie Nauczania dla szkół podstawowych (drugi etap edukacyjny). Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 31, 1–13. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.05