Kształcenie postawy proekologicznej na lekcjach języka obcego w szkole ponadpodstawowej (na przykładzie materiałów do nauczania języka francuskiego jako drugiego/kolejnego języka obcego)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.03

Słowa kluczowe:

ESOKJ, podejście działaniowe, kształcenie językowych kompetencji komunikacyjnych w szkole, nauka języka francuskiego jako drugiego / kolejnego języka obcego, edukacja ekologiczna

Abstrakt

Celem artykułu jest refleksja nad sposobami włączenia elementów edukacji ekologicznej do kształcenia językowego realizowanego w polskim systemie szkolnictwa w ramach trzeciego etapu edukacyjnego. Podjęta problematyka została przedyskutowana w kontekście procesu kształcenia językowych kompetencji komunikacyjnych na zajęciach drugiego / kolejnego języka obcego na przykładzie materiałów do nauczania języka francuskiego.

Bibliografia

Abou-Samra M. i in., 2016, Édito. Méthode de français. Niveau A2, Les Éditions Didier, Paris (Édito A2).

Alcaraz M. i in., 2016, Édito. Méthode de français. Niveau A1, Les Éditions Didier, Paris (Édito A1).

Baglieto D., Girardeau B., Mistichelli M., 2011, Agenda A1. Méthode de français, Hachette Livre, Vanves (Agenda 1).

Baglieto D., Gloanec A., 2011, Agenda A2. Méthode de français, Hachette Livre, Vanves (Agenda 2).

Berthet A. i in., 2012a, Alter ego+ A1, Hachette Livre, Vanves (Alter ego 1).

Berthet A. i in., 2012b, Alter ego+ A2, Hachette Livre, Vanves (Alter ego 2).

Besse H., Porquier R., 1991, Grammaire et didactique des langues, Didier, Paris.

Biras P. i in., 2018, Défi A2, Éditions Maison des Langues, Paris (Défi 2).

Le Bougnec J.T., Lopes M.J., 2016a, Texto 1. A1. Méthode de français, Hachette Livre, Vanves (Texto 1).

Le Bougnec J.T., Lopes M.J., 2016b, Texto 2. A2. Méthode de français, Hachette Livre, Vanves (Texto 2).

Le Bougnec J.T., Lopes M.J., 2020a, Inspire 1, Méthode de français A1, Hachette Livre, Vanves (Inspire A1).

Le Bougnec J.T., Lopes M.J., 2020b, Inspire 2, Méthode de français A2, Hachette Livre, Vanves (Inspire A2).

Boutégege R., Supryn-Klepcarz M., 2019, Francofolie express 1. Podręcznik do języka francuskiego dla liceum i technikum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa (Francofolie express 1).

Boutégege R., Supryn-Klepcarz M., 2020, Francofolie express 2. Podręcznik do języka francuskiego dla liceum i technikum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa (Francofolie express 2).

Boutégege R. i in., 2019, Exploits 1. Podręcznik do nauki języka francuskiego dla liceum i technikum, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa (Exploits 1).

Boutégege R. i in., 2020, Exploits 2, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa (Exploits 2).

Chahi F., Denyer M., Gloanec A., 2018, Défi 1. Méthode de français. A1, Éditions Maison des langues, Paris (Défi 1).

Chahi F., Huor C., Malorey C., 2015, Entre nous 2. Méthode de français A2, Maison des Langues, Paris (Entre nous 2).

Chanéac-Knight L., 2019, #LaClasse. Méthode de Français A1. CLE International, Paris (#LaClasse A1).

Cocton M.N. i in., 2019b, L’Atelier. Méthode de français A2, Didier, Paris (L’Atelier A2).

Cocton M.N. i in., 2019a, L’Atelier. Méthode de français A1, Didier, Paris (L’Atelier A1).

Conseil de l’Europe, 2018, Cadre européen commun de référence : apprendre, enseigner, évaluer. Volume complémentaire avec de nouveaux descripteurs, Conseil de l’Europe. Division des Politiques Éducatives. Service de l’Education, Strasbourg.

Courteaud F., Gómez-Jordana S., Pruvost N., 2017, Entre nous 1. Méthode de français A1, Editions Maison des langues, Paris (Entre nous 1).

Cuq J.P., Gruca I., 2002, Cours de didactique du français langue étrangere et seconde, Presses Universitaires de Grenoble, Grenoble.

Gallon F., Himber C., 2019, En action! 1. Podręcznik wieloletni dla szkół ponadpodstawowych, Wydawnictwo Hachette Polska, Warszawa (En Action! A1).

Gallon F., Himber C., 2020, En action! 2. Podręcznik wieloletni dla szkół ponadpodstawowych, Wydawnictwo Hachette Polska, Warszawa (En Action! A2).

Gębal P.E., 2019, Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Hirschsprung N., Tricot T., 2017, Cosmopolite 1. Méthode de français A1, Hachette Livre, Vanves (Cosmopolite 1).

Hirschsprung N. i in., 2017, Cosmopolite 2. Méthode de français A2, Hachette Livre, Vanves (Cosmopolite 2).

Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Universitas, Kraków.

Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa.

Piotrowska-Skrzypek M. i in., 2019a, C’est Parti! Podręcznik do nauki języka francuskiego. 1-A1, Draco, Kraków (C’est Parti! 1).

Piotrowska-Skrzypek M. i in., 2019b, C’est Parti! podręcznik do nauki języka francuskiego. 2-A2, Draco, Kraków (C’est Parti! 2).

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla czteroletniego liceum ogólnokształcącego i pięcioletniego technikum. Język obcy nowożytny, 2018, https://podstawaprogramowa.pl/Liceum-technikum/Jezyk-Obcy-nowozytny [dostęp: 4.05.2022].

Rada Europy, 2003, Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, Wydawnictwa Centralnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa.

Skolimowski H., 1993, Filozofia Żyjąca. Ekofilozofia jako Drzewo Życia, Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa.

Skubała P., 2010, Dekalog kompetentnego nauczyciela i ucznia – edukacja środowiskowa we współczesnej szkole, w: P. Skubała, I. Kukowka, Zrozumieć przyrodę na nowo. 10 zasad jak uczyć o przyrodzie, by budować motywację do działań ekologicznych, [Zeszyty Ekologiczne, 1], Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, Bystra, s. 5–39.

Todd S.B., Vial C., 2019, #LaClasse. Méthode de Français A2, CLE International, Paris (#LaClasse A2).

Pobrania

Opublikowane

2022-11-08

Jak cytować

Półtorak, E. (2022). Kształcenie postawy proekologicznej na lekcjach języka obcego w szkole ponadpodstawowej (na przykładzie materiałów do nauczania języka francuskiego jako drugiego/kolejnego języka obcego). Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 31, 1–18. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.03