Zielono mi, czyli patenty na ekopolski

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.02

Słowa kluczowe:

ekokrytyka, edukacja ekologiczna, ekolekcje, las, interpretacja, obraz

Abstrakt

W artykule zaprezentowano możliwości wykorzystania elementów krytyki ekologicznej i edukacji klimatycznej na lekcjach języka polskiego w szkole podstawowej. Materiały zamieszczone w podręczniku oraz autorskie pomysły posłużyły autorce do przedstawienia praktycznych rozwiązań dydaktycznych, które umożliwiają budowanie w uczniach świadomości ekologicznej. Omówione lekcje literackie i językowe oraz projekt ekologiczny wspierają odbudowę międzyprzedmiotowego dialogu w praktyce szkolnej, a propozycja wykorzystania narzędzi cyfrowych wpasowuje się w trend „eko” coraz wyraźniej widoczny w edukacji.

Biogram autora

Katarzyna Krulicka - Szkoła Podstawowa nr 31 w Zabrzu

Katarzyna Krulicka – polonistka i biotechnolożka. Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach i Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Słuchaczka podyplomowych studiów kwalifikacyjnych nauczania kultury polskiej i języka polskiego jako obcego. Uczy języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 31 w Zabrzu. W praktyce dydaktycznej łączy edukację polonistyczną z elementami szeroko pojętej edukacji przyrodniczej, promuje wykorzystanie ekokrytyki na lekcjach języka polskiego, ponadto interesuje się tematyką postkolonializmu. Jest współorganizatorką projektu ekologicznego „Natura(lnie) w Zabrzu”, którego cel stanowi kształtowanie proekologicznych postaw wśród uczniów śląskich szkół. Realizuje innowację pedagogiczną Lektury w ogrodzie, by uświadomić uczniom nierozdzielność światów natury i kultury.

Bibliografia

AsfaltRecords, 2019, Łąki Łan – LASS, YouTube, 23.08.2019, https://www.youtube.com/watch?v=vIOxazUZVXE [dostęp: 26.02.2022].

Barcz A., 2012, Przyroda – bliska czy daleka? Ekokrytyka i nowe sposoby poetyki odpowiedzialności za przyrodę w literaturze, „Anthropos?”, nr 18–19, s. 59–79, https://www.anthropos.us.edu.pl/anthropos10/texty/barcz.htm [dostęp: 2.05.2022].

Czapliński P., Bednarek J.B., Gostyński D., 2017, Literatura i jej natury. Przewodnik ekokrytyczny dla nauczycieli i uczniów szkół średnich, Wydawnictwo Rys, Poznań.

Fiedorczuk J., 2010, Ekokrytyka: bardzo krótkie wprowadzenie, „Fragile”, nr 3 (9), s. 9–10, https://issuu.com/pismokulturalnefragile/docs/fragile-9sp__aszczony [dostęp: 26.02.2022].

Franciszek, 2015, Encyklika „Laudato si’ ” ojca świętego Franciszka poświęcona trosce o wspólny dom, pobrano z: https://www.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si_pl.pdf [26.02.2022].

Jackson Michael, 2009, Earth Song, YouTube, 3.10.2009, https://www.youtube.com/watch?v=XAi3VTSdTxU [dostęp: 26.02.2022].

Klimowicz A., Derlukiewicz M., 2019, Nowe słowa na start! 6. Podręcznik do języka polskiego dla klasy szóstej szkoły podstawowej, Nowa Era, Warszawa.

Kozłowska A., 2021, Edukacja ekologiczna w polskiej podstawie programowej, „Rocznik Pedagogiczny”, nr 44, s. 123–150, https://doi.org/10.2478/rp-2021-0009.

Markowski A., red., 2004, Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Miłosz C., 2011, Wyprawa do lasu, w: Idem, Wiersze wszystkie, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 203.

Minister Edukacji i Nauki, 2021, Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021 / 2022, 8.07.2021, pobrano z: https://www.gov.pl/attachment/1523bc03-c654-4ab2-a768-9624b59d38e3 [26.02.2022].

OutOfTheBox069, 2013, Człowiek i świat Natury, YouTube, 10.01.2013, https://www.youtube.com/watch?v=YkKaphRWJ2M [dostęp: 26.02.2022].

Tabaszewska J., 2018, Ekokrytyczna (samo)świadomość, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 7–15, https://doi.org/10.18318/td.2018.2.1.

Ubertowska A., 2018, „Mówić w imieniu biotycznej wspólnoty”. Anatomie i teorie tekstu środowiskowego / ekologicznego, „Teksty Drugie”, nr 2, s. 17–40, https://doi.org/10.18318/td.2018.2.2.

Zaremba Bielawski M., 2014, Leśna mafia. Szwedzki thriller ekologiczny, przeł. M. Wasilewska-Chmura, wstęp A. Wajrak, posł. T. Lindgren, Agora, Warszawa 2014.

Zielony talerz zabrzan, [2022], „Natura(lnie) w Zabrzu” – projekt ekologiczny łączący pokolenia, pobrano z: https://mob.zabrze.pl/wp-content/uploads/2022/05/Przepi%C5%9Bnik.pdf [26.07.2022].

Pobrania

Opublikowane

2022-11-17

Jak cytować

Krulicka, K. (2022). Zielono mi, czyli patenty na ekopolski. Z Teorii I Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego, 31, 1–15. https://doi.org/10.31261/TPDJP.2022.31.02