Gdzie są dzieci? Analiza ustaw o szkolnictwie z lat 1918-2018

Autor

DOI:

https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.02

Słowa kluczowe:

childhood, ideology, axiolinguistics, literature, law

Abstrakt

Artykuł nawiązuje do koncepcji prawa i literatury. Celem badań jest wskazanie, w jaki sposób zmienia się kształtowanie obrazu dzieciństwa w trzech ustawach o szkolnictwie z lat 1918-2018: Ustawy z dnia 11.03.1932 r. o ustroju szkolnictwa, Ustawy z dnia 15.07.1961 r. o rozwoju sytemu oświaty i wychowania oraz Ustawy z dnia 9.09.1991 r. o systemie oświaty. Autorka analizuje, w jakim stopniu dziecko we wskazanych aktach prawnych jest traktowane w sposób przedmiotowy, a w jakim stopniu w sposób podmiotowy. Wykorzystując aksjolingwistykę, próbuje dowieść, że obraz dzieciństwa wpisany w każdy z tekstów jest związany z celami ideologicznymi władzy oraz założoną przez nią koncepcją państwa. Teza ta wiąże się z różnymi ustrojami, które panowały na ziemiach polskich we wskazanym stuleciu.

Biogram autora

Weronika Kosmalska - Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu

Weronika Kosmalska — mgr, doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk o Języku i Literaturze Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; magister prawa i filologii polskiej tejże Uczelni, nauczycielka języka polskiego i wiedzy o społeczeństwie w jednej z poznańskich szkół; jej zainteresowania dotyczą języka prawa, w szczególności jego składni oraz warstwy aksjologicznej, a także dydaktyki polonistycznej.

Bibliografia

Andruszkiewicz M., 2012, O związkach teorii prawa i teorii literatury (refleksje w kontekście tendencji ponowoczesnych), w: Samonek A., red., Teoria prawa między nowoczesnością a postnowoczesnością, Kraków.

Andruszkiewicz M., 2017, Prawo w literaturze (law in literature). O stosowności literackiej analizy prawa w prawoznawstwie, w: Kondratczyk-Przybylska D., Niewiadomski A., Walewska E., red., Język prawny i prawniczy. I Kongres ogólnopolski, Warszawa.

Bakke M., 2010, Bio-transfiguracje: Sztuka i estetyka posthumanizmu, Poznań.

Cybulska R. i in., 2017, Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w systemie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego, Warszawa.

Dolin K., 2007, A Critical Introduction to Law and Literature, Cambridge—New York.

Jakubowiak M., 2016, Prawo i literatura. Od dydaktyki do polityki, „Czas Kultury”, z. 3, s. 177—184.

Jakubowiak M., 2017, Kulturowe studia nad prawem autorskim, „Er(r)go. Teoria — Literatura — Kultura”, nr 34, s. 115—131.

Kuisz J., Wąsowicz M., red., 2015, Prawo i literatura. Szkice, Warszawa.

Kuisz J., Wąsowicz M., red., 2017, Prawo i literatura. Szkice drugie, Warszawa.

Lizisowa M.T., 1998, Prawem sądzić, czyli o języku Statutów litewskich w „Panu Tadeuszu”, Kraków.

Maroń G., 2018, Beletrystyczne i filmowe aluzje w argumentacji prokuratora w świetle orzeczeń sądów Stanów Zjednoczonych, „Prokuratura i Prawo”, nr 7—8, s. 192—222.

Maroń G., 2020, Odniesienia do popkultury w uzasadnieniach orzeczeń polskich sądów, „Przegląd Prawa Publicznego”, nr 5, s. 25—41.

Posner R.A., 1988, Law and Literature: A Misunderstood Relation, Cambridge.

Ward I., 1995, Law and Literature. Possibilities and Perspectives, Cambridge.

Wawrzyniak J., 1977, Równość obywateli PRL, Warszawa.

West R., 1985, Jurisprudence as Narrative: An Aesthetic Analysis of Modern Legal Theory, „New York University Law Review”, nr 2, s. 145—211.

White J.B., 1973, The Legal Imagination, Chicago.

Zarębina M., 1999, Poeta wśród prawników. O „Panu Tadeuszu inaczej”, Kraków.

Zeidler K., 2018, Estetyka prawa, Gdańsk—Warszawa.

Zeidler K., 2019, Prawo i literatura. Garść uwag spóźnionych, w: Zeidler K., Zajadło J.,

Kamień J., red., Prawo i literatura. Parerga, Gdańsk, s. 15—28.

Źródła internetowe

Andruszkiewicz M., 2014, Interpretacja prawnicza a interpretacja literacka — kilka uwag, „Krytyka Prawa”, t. 6. https://publisherspanel.com/api/files/view/20957.pdf [data dostępu: 22.04.2022].

Bełza M., 2016, Inny, „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, z. 1, s. 99—112. http://bityl.pl/wDcCV [data dostępu: 28.04.2022].

Christ M., 2013, Indywidualizacja i skuteczność procesu kształcenia a zdolności kierunkowe uczniów integrowanej edukacji wczesnoszkolnej, Katowice. http://bityl.pl/OAh83 [data dostępu: 12.05.2022].

Gołębniak B.D., 2008, Wyjść poza scjentystyczne i personalistyczne myślenie o „uczeniu się uczenia”, w: Filipiak E., red., Rozwijanie zdolności uczenia się. Wybrane konteksty i problemy, Bydgoszcz. http://bityl.pl/jL2uj [data dostępu: 15.03.2022].

Haloszka J., 2018, Nierówności społeczne wciąż wywołują emocje, „Życie Uniwersyteckie” z 20 listopada 2018. https://uniwersyteckie.pl/zycie/nierownosci-spoleczne-wciaz-wywoluja-emocje [data dostępu: 22.04.2022].

Markowska-Manista U., Dąbrowa E., 2016, Uczeń jako „Inny” w polskiej przestrzeni edukacyjnej — krytyczne spojrzenie na szkołę w kontekście zróżnicowania kulturowego, „Edukacja Międzykulturowa”, nr 5, s. 34—51. http://bityl.pl/mp474 [data dostępu: 20.05.2022].

Maroń G., 2010, Formuły sprawiedliwości dystrybutywnej, „Resovia Sacra. Studia Teologiczno-Filozoficzne Diecezji Rzeszowskiej”, z. 17, s. 195—218. http://bityl.pl/bTv11 [data dostępu: 12.05.2022].

Sakowicz-Boboryko A., 2010, Edukacja integracyjna jako szansa dla wszystkich — założenia a rzeczywistość, w: Jaszczyszyn E., Szada-Borzyszkowska J., red., Edukacja dziecka — mity i fakty, Białystok. http://bityl.pl/wiydZ [data dostępu: 8.04.2022].

Sosnowski B., 2016, Geneza, rola i cechy preambuły w aktach prawnych, „Zeszyt Studencki Kół Naukowych Wydziału Prawa i Administracji UAM”, nr 6, s. 207—221. http://bityl.pl/CTCc8 [data dostępu: 28.04.2022].

Ustawa z dnia 11 marca 1932 r. o ustroju szkolnictwa. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19320380389/O/D19320389.pdf [data dostępu: 12.04.2022].

Ustawa z dnia 15 lipca 1961 r. o rozwoju systemu oświaty i wychowania. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19610320160/O/D19610160.pdf [data dostępu: 15.04.2022].

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19940240083/U/D19940083Lj.pdf [data dostępu: 12.04.2022].

Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19910950425/O/D19910425.pdf [data dostępu: 13.04.2022]

Pobrania

Opublikowane

2022-10-04

Jak cytować

Kosmalska, W. (2022). Gdzie są dzieci? Analiza ustaw o szkolnictwie z lat 1918-2018. Paidia I Literatura, (4), 1–19. https://doi.org/10.31261/PiL.2022.04.02

Numer

Dział

Koniec dzieciństwa, jakie znamy?